Permalänk

Tips på uppgraderingar?

Hallå!

Jag har följande specs.

När jag spelar vill jag gärna komma upp i 60 fps på full HD. I många spel kan jag komma nära, men inte hela vägen. Det känns faktiskt som att jag oftast landar någonstans på 30 - 45 fps. Jag är ingen expert men det känns som att jag borde kunna komma högre. I vissa spel med särskilda inställningar kan jag komma upp över 50-sträcket, men oftast är det inte i stridens hetta direkt. Utifrån mina specs, har ni några rekommendationer på något jag skulle kunna uppgradera för att förbättra min prestanda? Grafikkortet är hyfsat nyligen införskaffat. SSD likaså. Kan det vara så att jag ska uppgradera processorn? Eller är det mitt RAM-minne som behöver utökas? Vad säger alla Sweclockers techpriests?

*EDIT*

Jag gjorde en benchmark också om det kan vara till hjälp.

Lade till en länk
Permalänk
Medlem

Verkar som det går att köra ryzen 3000 processor på ditt moderkort, men du kanske måste uppdatera bios först. Om du kan göra det hade jag kört på en https://www.inet.se/produkt/5301793/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-...
Du skulle kunna kolla dina temperaturer på processor och grafikkort när du spelar också så du ser att inget överhettas.

Permalänk
Medlem

Börja med att installera om datorn, städa ur den en 1400 och ett 1070 med 16gb ram bör inte ha några problem med att köra 1080p60 förutsatt att allt fungerar som det ska

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

@Papa_Bear89: Dina RAM kör i Single channel, de borde köras i Dual channel. Du borde flytta en av dina RAM stickor.
moderkortets manual
Saxat där ur: " For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_1 and DDR4_2 sockets."

Edit: Det kan även vara Windows Update som håller på i bakgrunden med tanke på hur mkt din CPU & SSD arbetar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Först och främst vill jag be om ursäkt för sent svar. Det har varit mycket nu på jobbet.

Tusen tack för alla svar! Min omedelbara åtgärd var att ändra RAM-stickorna. Något som kanske är ett problem är att trots att jag satte stickorna på 1 och 2 så var det fortfarande Single Channel! När jag testade de två alternativa platserna så fungerade det dock! Kanske är en av DDR4-platserna defekt? 1:an kanske? Hur som haver gav det mig faktiskt en FPS-boost i spelen jag kör. Jag undrar dock fortfarande om varför min CPU arbetar så mycket i bakgrunden. Därför funderar jag på att göra en ominstallation av Windows som föreslaget ovan och börja på en "clean slate". Det kanske löser den problematiken. Vi får se. Jag ska försöka ta mig tid till det inom en snar framtid.

Utöver ovan nämnda problematik, håller ni andra med att ni hade köpt en Ryzen 3000? Är det den bästa uppgraderingen jag kan göra? Jag kan nämna att min framtida plan är att byta upp mig från min Samsung CF396 Series C24F396FHU till en Mi Curved Gaming Monitor 34” eller motsvarande. Detta kommer ställa högre krav på mitt system och då vill jag uppgradera. Jag har dock varit missnöjd redan från början med det här bygget och har gått i tankarna att sälja för att sedan börja helt på nytt. Hur hade ni gjort, uppgradera det jag har eller börjat från början?

Det blev många frågor och funderingar men jag uppskattar alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Först och främst vill jag be om ursäkt för sent svar. Det har varit mycket nu på jobbet.

Tusen tack för alla svar! Min omedelbara åtgärd var att ändra RAM-stickorna. Något som kanske är ett problem är att trots att jag satte stickorna på 1 och 2 så var det fortfarande Single Channel! När jag testade de två alternativa platserna så fungerade det dock! Kanske är en av DDR4-platserna defekt? 1:an kanske? Hur som haver gav det mig faktiskt en FPS-boost i spelen jag kör. Jag undrar dock fortfarande om varför min CPU arbetar så mycket i bakgrunden. Därför funderar jag på att göra en ominstallation av Windows som föreslaget ovan och börja på en "clean slate". Det kanske löser den problematiken. Vi får se. Jag ska försöka ta mig tid till det inom en snar framtid.

Utöver ovan nämnda problematik, håller ni andra med att ni hade köpt en Ryzen 3000? Är det den bästa uppgraderingen jag kan göra? Jag kan nämna att min framtida plan är att byta upp mig från min Samsung CF396 Series C24F396FHU till en Mi Curved Gaming Monitor 34” eller motsvarande. Detta kommer ställa högre krav på mitt system och då vill jag uppgradera. Jag har dock varit missnöjd redan från början med det här bygget och har gått i tankarna att sälja för att sedan börja helt på nytt. Hur hade ni gjort, uppgradera det jag har eller börjat från början?

Det blev många frågor och funderingar men jag uppskattar alla svar!

Ram-minnena måste sitta i specifika slottar (oftast 2, 4 räknat från vänster) för att gå i dual channel, så det är nog inget fel på själva slottarna utan bara det att de satt i fel slott. Du kan förmodligen skruva upp minnena i en högre hastighet för ännu lite bättre prestanda om du går in i bios, för närmare instruktioner så läs om hur man överklockar ram, det är ganska lätt om man bara ska ändra hastigheten utan att röra timings.

Jag hade väntat till Ryzen 5000 släpps här snart och då försökt köpa en beggad Ryzen 3600 eller 3700, men som sagt så krävs en biosuppdatering på ditt moderkort. Det kan då även vara en idé att köpa snabbare ram-minnen. Du får säkert 350:- för dina gamla och kan köpa 16gb 3200Mhz för typ 650:-

Sen hade jag satsat på ett bättre grafikkort, typ ett gtx 1080 ti, RTX 2070/2080 eller ett RX 5700 XT, det kommer vara en stadig ström på dessa kort på begagnatmarknaden nu när det släpps en uppsjö nya kort här under hösten. Eller kanske helt enkelt köpa ett nytt RTX 3070 när det släpps.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ram-minnena måste sitta i specifika slottar (oftast 2, 4 räknat från vänster) för att gå i dual channel, så det är nog inget fel på själva slottarna utan bara det att de satt i fel slott. Du kan förmodligen skruva upp minnena i en högre hastighet för ännu lite bättre prestanda om du går in i bios, för närmare instruktioner så läs om hur man överklockar ram, det är ganska lätt om man bara ska ändra hastigheten utan att röra timings.

Jag hade väntat till Ryzen 5000 släpps här snart och då försökt köpa en beggad Ryzen 3600 eller 3700, men som sagt så krävs en biosuppdatering på ditt moderkort. Det kan då även vara en idé att köpa snabbare ram-minnen. Du får säkert 350:- för dina gamla och kan köpa 16gb 3200Mhz för typ 650:-

Sen hade jag satsat på ett bättre grafikkort, typ ett gtx 1080 ti, RTX 2070/2080 eller ett RX 5700 XT, det kommer vara en stadig ström på dessa kort på begagnatmarknaden nu när det släpps en uppsjö nya kort här under hösten. Eller kanske helt enkelt köpa ett nytt RTX 3070 när det släpps.

Tack för tipsen. Jag får kolla närmare på att öka hastigheten på RAM precis som du föreslår. Bra förslag också med grafikkorten och processorn.

Som jag kanske nämnde innan är jag ganska sugen på att sälja allt jag har och börja från början. Om jag hade gjort det, är det då bäst att plocka isär och sälja alla delar var för sig, eller är det bättre att sälja hela datorn till någon? Är Sweclockers marknadsplats att rekommendera?