Permalänk

Köpråd TV 55"-65" för 8000kr

Tjenare alla sweclockare!

Har äntligen fått tummen ur och ska flytta till lägenhet om 2 veckor. Har aldrig varit speciellt insatt eller någonsin ägt en egen modern tv så jag är helt lost i ämnet.

För det mesta så kommer jag ägna mig åt att kolla på netflix/viaplay och det kommer bli en konsol så fort de nya släpps och finns tillgängliga men streaming är huvudaktiviteten.

Har tänkt lägga max 8000kr och jag skulle gärna vilja ha 65" men är beredd att gå ner till 55"-58" om man får en mycket bättre bild.

Det inbyggda ljudet är inte viktigt och jag vill inte betala "extra" (om det nu är en grej) för jag kommer i samma veva att köpa en uppsättning högtalare.

Vore smidigt om modellerna finns på Elgiganten/Netonnet då dem är tillgängliga här men internet funkar också.

Tack på förhand

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |

Permalänk
Bildexpert 📺

@carlsson951: Streaming och spel klarar alla TV. Det som skiljer sig är bildkvaliteten. Jag har en guide över 2019-utbudet som är det som är mest prispressat nu: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Istället för att tänka "XXXX kronor", tänk "bästa kvalitet" och sikta så högt du kan i klassen. 8000 kronor och 65-tum är svårt för toppklassen, men räcker för mellanklassen.

2020-utbudet finns det med och guide är på väg. Men priserna har ännu inte pressats i samma utsträckning. Därför kan en 2020-modell vara dyrare för sämre prestanda.

Permalänk

Två månader till Black Friday. Kanske är lång väntan, men min uppfattning är att just Tv-apparater brukar vara rätt prissänkta då.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@carlsson951: Streaming och spel klarar alla TV. Det som skiljer sig är bildkvaliteten. Jag har en guide över 2019-utbudet som är det som är mest prispressat nu: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Istället för att tänka "XXXX kronor", tänk "bästa kvalitet" och sikta så högt du kan i klassen. 8000 kronor och 65-tum är svårt för toppklassen, men räcker för mellanklassen.

2020-utbudet finns det med och guide är på väg. Men priserna har ännu inte pressats i samma utsträckning. Därför kan en 2020-modell vara dyrare för sämre prestanda.

Grym guide, ska inte säga att jag förstår precis vad allt innebär men det var väldigt mycket enklare att veta vad man skulle kika efter!

Ska åka och kolla på denna TCL:en då det verkade vara mycket tv för pengen och jag tyckte designen kändes väldigt "premium"

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlsson951:

Grym guide, ska inte säga att jag förstår precis vad allt innebär men det var väldigt mycket enklare att veta vad man skulle kika efter!

Ska åka och kolla på denna TCL:en då det verkade vara mycket tv för pengen och jag tyckte designen kändes väldigt "premium"

jag skulle hålla mig till antingen LG,Philips,Sony eller Samsung

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

jag skulle hålla mig till antingen LG,Philips,Sony eller Samsung

Varför inte TCL då? Dem verkar vara väldigt omtyckta och prisvärda, framförallt i usa, frågar eftersom jag inte är speciellt kunnig

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlsson951:

Varför inte TCL då? Dem verkar vara väldigt omtyckta och prisvärda, framförallt i usa, frågar eftersom jag inte är speciellt kunnig

USA och EU har olika apparater så de är inte samma modell om jag förstått det rätt. Men visst det är väl inte förbjudet att kolla in TCL (haha) men skillnaden mellan en LG OLED för 15 000kr eller mindre har för mig det har legat på 11-12t kr nån gång på 65 tum och (nu kanske jag överdriver) är som jord och himmel.

Vad jag föreslog egentligen, ha ett öppet öga för dom tillverkarna jag nämnde

Permalänk

TCL har lite blandad prestanda tycker jag.
Bra svärta och låg input lag.
Men dålig rörelse hantering och lite slö i menyer.

Samtidigt får du ofta bra ljud t.ex.
Kika in denna om du ändå kikat på TCL

https://www.webhallen.com/se/product/315247-TCL-65-65EC785-4K...

Permalänk

Begagnat är inte helt fel det heller, försök att hitta en 2019 LG C9.

Permalänk

@laxpudding

Efter lite om och men så landade det på den här allroundern och en JBL 3.1 soundbar med sub.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24374/lg-65-sm86...

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |

Permalänk
Bildexpert 📺

@carlsson951: Låter som ett vettig nedslag i mellanklassen och ett lyft från de enklaste modellerna