Vilka Asus program behövs egentligen till ett Asus Crosshair 7 Hero moderkort?

Permalänk
Medlem

Vilka Asus program behövs egentligen till ett Asus Crosshair 7 Hero moderkort?

Hej!

Håller på att rensa upp i min Windows-installation, för att ha en lite renare installation. Är inte så sugen på att ominstallera windows helt men tänkte ta bort en del program, dels såna i autostart men även rensa disken på sånt jag inte behöver.

Som det står i rubriken så har jag ett Asus Crosshair VII Hero moderkort, och undrar helt enkelt vilka av Asus egna program som egentligen är nödvändiga för Windows på ett eller annat sätt. Använder egentligen bara datorn till spel, surf och streaming så behöver inte så mycket extraprogram. Senast jag installerade Windows rent så installerade jag alla möjliga tillbehörsprogram av Asus egna som t.ex. Sonic Studio, AI Suite, EZ Update, osv.

Men vilka av Asus egna program (och drivrutiner) som finns på hemsidan behöver man egentligen för datorns prestanda? Behövs något av dessa program för att underlätta uppdateringar? Eller kan man ta bort nästan allt?

Mvh Mattias

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen bara drivrutiner för kanske nätverk, ljud sata osv som behövs. Chipset drivrutiner hämtar du bäst direkt ifrån amd och det behövs inga extra program körandes om man inte vill.

Permalänk
Medlem

Aha, vad bra. Jag tackar för hjälpen!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW