Permalänk
Medlem

Carpay och tänkesätt...

Jag blev med sånt där "Volvokort" (renault i mitt fall) hos min bilförsäljare i o m ett däckköp för att få en kredit så jag kunde få x% rabatt osv osv...

Med detta får jag ju en rabatt när jag tankar, poäng när jag handlar som blir till bonuscheckar osv osv...

Jag har alltid levt med att man betalar med de pengar man har... Men detta är ju "lite omvänt", du betalar med pengar du inte har, och betalar sen en faktura...
Men det här kortet/sättet har ju sina fördelar, mitt kontokort har ju inget sånt... Bonus på saker, rabatter på saker, osv osv... Så jag bara, funderar, ska man använda sitt volvokort och carpay mer? Jag använder det när jag tankar, på Tanka, just för att jag tyckt de varit lite coolt att starta maskinen via telefonen, kvitto direkt i appen m.m...

Men ekonomi har liksom inte intresserat mig mer än att jag sett till att inte gå minus varje månad...
Är Carpay någon bra idé att använda som "Huvudbetalningssätt"?
Jag har funderat på att skjuta över pengar till ett "kreditkonto", t.ex, när jag handlar med mitt volvokort, så skjuter jag över samma summa till DET kontot, så har jag DE pengarna sen när fakturan kommer...

Men som sagt, noob i ämnet... Hur tänker ni, som har Carpay?

Permalänk
Medlem

Har mitt volvokort p.g.a. jag kör Volvo Använder sällan till tankning, mest för att det finns mycket billigare ställen att tanka på.. så typ bara när det är bra rabatter eller liknande som det används där. Det är däremot trevligt med lite rabatt på eventuell service - vilket är varför jag då har kortet

Att handla allt via ditt volvokort lär inte vara värt besväret att hålla på med fakturor, inte veta hur mycket du faktiskt har när fakturan kommer osv. Endast tankning/tvätt på Tanka/Tvätta/OKQ8 med Tanka ger dig en bonus på 1 bonuspoäng per krona, medan andra ställen där du handlar via VISA ger 0.5poäng per krona.
Efter 5000 poäng får du en check på 50kr som du kan dra vid nästa tankning/tvätt

https://www.volvia.se/om-volvia/volvokort

Citat:

Bonus på allt
När du betalar med ditt kort i Volvo- och Renaulthandeln och på Tanka får du 1 bonuspoäng per krona. Vid övriga köp i Visa-nätet får du 0,5 bonuspoäng per krona.

Varje gång du når 5000 bonuspoäng får du en bonuscheck på 50 kronor som du kan använda i butik och verkstad hos din Volvo- och Renaulthandlare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har mitt volvokort p.g.a. jag kör Volvo Använder sällan till tankning, mest för att det finns mycket billigare ställen att tanka på.. så typ bara när det är bra rabatter eller liknande som det används där. Det är däremot trevligt med lite rabatt på eventuell service - vilket är varför jag då har kortet

Att handla allt via ditt volvokort lär inte vara värt besväret att hålla på med fakturor, inte veta hur mycket du faktiskt har när fakturan kommer osv. Endast tankning/tvätt på Tanka/Tvätta/OKQ8 med Tanka ger dig en bonus på 1 bonuspoäng per krona, medan andra ställen där du handlar via VISA ger 0.5poäng per krona.
Efter 5000 poäng får du en check på 50kr som du kan dra vid nästa tankning/tvätt

https://www.volvia.se/om-volvia/volvokort

Jo, oftast går man +/-0 på tankningen, så det är inte direkt att jag PROMPT håller mig till Tanka... Men häromveckan hade de ju 40öre extra utöver 10öre-rabatten per liter i rabatt, Många bäckar små... :).
Men att handla på kortet, de var lite det jag tänkt parera med att skjuta över pengarna till ett "renault-kort-konto" så fort jag handlar på det. Man vill ju inte riskera att man står där med svansen mellan benen när fakturan kommer...

Men jag vet inte, jag har försökt förenkla saken...
Mitt bankkort = Inga bonusar, inga krediter, Ingen apple pay / google pay etc...
Volvokortet = 50kr check vid 5000poäng, Apple Pay, rabatt på servicar och "saker man gör hos bilhandlaren"... så... Tänker man så så är de ju "bara fördelar"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Jo, oftast går man +/-0 på tankningen, så det är inte direkt att jag PROMPT håller mig till Tanka... Men häromveckan hade de ju 40öre extra utöver 10öre-rabatten per liter i rabatt, Många bäckar små... :).
Men att handla på kortet, de var lite det jag tänkt parera med att skjuta över pengarna till ett "renault-kort-konto" så fort jag handlar på det. Man vill ju inte riskera att man står där med svansen mellan benen när fakturan kommer...

Men jag vet inte, jag har försökt förenkla saken...
Mitt bankkort = Inga bonusar, inga krediter, Ingen apple pay / google pay etc...
Volvokortet = 50kr check vid 5000poäng, Apple Pay, rabatt på servicar och "saker man gör hos bilhandlaren"... så... Tänker man så så är de ju "bara fördelar"?

Kan erkänna att även jag tankade då 😆 var svårt att hålla sig

Nej men precis, det är klart att om du ändå betalar över direkt så spelar det ingen roll om du nu känner att det inte blir besvärligt. Då är det ju bara en bonus så att säga Men detta är inget som direkt är unikt för just volvokortet, många andra kör på liknande system. Komplett Bank hade (vet inte om det fortfarande är lika aktuellt?) så du kunde få lite bonusar m.m. där också.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Betalar allt jag handlar med volvokortet, får bonusen att tanka för så det är alltid något. Kör man över lite slantar till volvo sparkonto så har man iaf 0.6% ränta på pengarna och man kan betala direkt från sparkontot till volvokortet om man vill det går på sekunden. Jag har kopplat kortet även till hemköp och Ica så man får den bonusen med.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft Volvokort ganska många år nu. Kostar gratis, ok ränta på sparkontot och okej förmåner som är dumt att inte utnyttja.

Ser till att ha koll under månaden hur mycket det används och att det finns pengar att betala fakturan. Använder man kortet till alla inköp under månaden så det blir ungefär en bonuscheck i månaden om vi inte köper något dyrare.

Kreditgräns går att välja om man vill gardera sig mot överraskningar. Sätt den på 2x vad som går åt på en månad så är det svårt att handla för mycket utan att slå i kreditgränsen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||