Windows hello, trots inget TPM. Hur..?

Permalänk
Medlem

Windows hello, trots inget TPM. Hur..?

Så, jag kör Windows 10 version 2004.
Jag har ett ASUS Z97-Pro moderkort. Detta moderkort har en TPM-connector, men ingen TPM.

Jag har aktiverat och kört med Windows Hello (kamerainloggning) med tillhörande PIN i över ett år.

Kör jag tpm.msc så får jag informationen:

Citat:

Det gick inte att hitta en kompatibel TPM
Det gick inte att hitta en kompatibel TPM (Trusted Platform Module) på den här datorn. Kontrollera att datorn har en TPM version 1.2 eller senare och at t den aktiverats i BIOS.

I UEFI finns det inga möjligheter att aktivera TPM då något sådant inte finns på moderkortet.

Idag läste jag att Windows Hello kräver att det finns TPM(!)

Så, hur är detta möjligt? Tydligen går det att köra Windows Hello utmärkt utan någon TPM. Eller så är det något jag missar..(?)

EDIT: kan tillägga att jag nu såg att jag kan högerklicka på en disk och aktivera bitlocker. Så någonstans måste ett tpm vara gömt i datorn. men det är INTE i tpm-connectorn på moderkortet. Eller kan man aktivera bitlocker utan tpm nu också?

EDIT 2: Det var tydligen alla diskar utom systemdisken som gick att köra bitlocker på. På systemdisken får jag felmeddelande om att TPM saknas.

EDIT 3: lyckades hitta lite (förhoppningsvis) säkrare källa på information angående krav på TPM.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/information...
Där står det att TPM ej krävs för Windows Hello. Så frågan är väl hur jag lyckades aktivera bitlocker på 3 av mina 4 diskar (ej systemdisk). Har INTE aktiverat funktionen i gruppprinciper att tillåta bitlocker utan TPM. Som jag antar är anledningen till varför de skriver att TPM inte är nödvändigt för bitlocker..