Permalänk
Medlem

Märklig ton på ny skärm

Hej,

Jag har nyligen fått hem en Asus ROG Swift PG349Q Ultra-wide och har sen tidigare en Acer Predator x34a.

Det som slår mig är att bilden har en helt annan ton, detta i sig är inte ovanligt men här är det ganska stor skillnad. Asus skärmen har en mycket gulare ton medan Acer har en vitare, möjligen svagt blåare ton. Enligt tempen så kör båda skärmarna på normal, sätter man Asus i cold då blir den kraftigt blå, d.v.s man kan inte få till helt "vit". Om jag jämför en poster på väggen med vit ram så kan jag se att Acern är väldigt, väldigt nära detta medan Asusen är markant gulare.

Väljer jag Temp : Warm på Asus skärmen så blir det väldigt märkliga effekter, dels så får vissa gråa områden en rosa tint men framförallt så blir vissa fält mer eller mindre synliga, d.v.s tonen på olika fält reagerar på olika vis, detta innebär att i vissa fall försvinner färgskillnaden mellan 2 fält helt och blir därmed ett.

Jag har försökt ta foto på fenomenet men kameran anpassar färgerna så att det inte syns.

När det gäller backbleedingså kan jag se ett stort område nere i vänster hörn, det tar kanske upp 25% av skärmen, dock osäker på om detta är IPS glow eller backbleeding. Det är väldigt uppenbart när man sitter i ett mörkt rum mitt framför skärmen men flyttar man så att man sitter mitt framför "defekten" så försvinner det nästan helt. Acer skärmen har minimal backbleeding, men visst har den IPS glow men inte när man sitter mitt framför skärmen.

Nu låter det kanske som att Asus skärmen är direkt defekt och visst är det möjligt men jag tycker ändå inte det ligger på en nivå så att det är uppenbart. Så frågan är hur man fastslår vad som är rätt/fel här utan att köpa dyr kalibreringsutrustning?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jimmy:

Så frågan är hur man fastslår vad som är rätt/fel här utan att köpa dyr kalibreringsutrustning?

Man jämför med skärmen på en ganska färsk Apple-produkt där man stängt av truetone, nigh-shift etc. och liknande funktioner. Då är man hyfsat rätt, med viss tonvikt mot det blå. Mer åt 7000 Kelvin än förväntade 6500 Kelvin. Men Apple är ganska konsekventa där strax under 7000 Kelvin.

Den "vita" ramen på en tavla är ingen vidare jämförelse eftersom den kommer reflektera ljuset i omgivningen, belysning, ljus från fönster etc. Och att ramen inte säkert är neutralt vitt. Vill du ha en referens som inte är en skärm skulle du kunna ta ett fotografisk gråkort och jämföra utomhus vid mulet väder. Då är man närmare 6500 Kelvin och dagsljusfördelningen som är grunden för färgnormen.

Annars låter det som ett problem med PG349Q när du får skiftningar i vad som ska vara olika gråa fält. Kan vara följden av att du har någon form av icc-profil aktiv som påverkar hur bilden färgbehandlas i windows. Men om det bar inträffar vid "warm"-läget på skärmen är det troligtvis en brist hos skärmen.

Permalänk
Medlem

Tack!

Äger tyvärr ingen Apple produkt, jag har dock en LG OLED 65" och en Sasmsung S10e men både bygger på OLED teknik så de e kanske inte helt självklart att jämföra dem.

Jag har noterat att om man går över 60 i kontrast så påverkas också färgerna rejält, vissa fält smälter ihop, vissa element försvinner o.s.v, d.v.s ganska likt föregeånde ändrar jag contrast över 60 så blir det också märkliga fenomen i bilden, främst handlar det om att skiljelinjer mellan fält suddas ut precis som beskrevs tidigare, lite i stuk med när man körde Warm. Nu körs skärmen på 50 kontrast, 70 Brightness och color. temp User : 100,100,100.

Jag vet att foto egentligen inte säger något men här är en bild ändå, man kan ana att Asus skärmen till vänster har en varmare look :

En sak är säker, Asus skärmen får endast en blå tint i cold läget, allt annat ger en gul känsla. Man får såklart fundera vad det är man jämför med, hade man satt sig framför skärmen utan någon referens är jag inte så säker på att man reagerat på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jimmy: Utan en riktigt referenspunkt jämför du endast med vad din hjärna är van med sedan tidigare. Så det kan mycket väl vara Asus:n som är rätt och din Acern som är för blå. Men du har haft Acerns så länge att det blivit din referenspunkt. Då kommer allt som är mindre blått än Acern att uppfattas som gult. Förmodligen är ingen av dem riktigt rätt. Allt vi kan avgöra på egen hand (eller tja öga/hjärna) är relativa skillnader. Mätutrustning är därför ett måste.

Kontrastreglagen på datorskärm brukar som tumregel inte tillföra något. Man kan klippa nivåerna genom att öka reglaget. Eller dämpa det dynamiska omfånget genom att sänka. Inget är önskvärt, så oftast ska det reglaget bara lämnas orört.

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår att det inte går att förmedla bilden över nätet och att svaret är kallibrering, vad jag förstår är det 2000 kr för sådan utrustning men den kanske funkar bra på en OLED TV med?

När det gäller Backbleed och IPS glow, hur vet man skillnaden? När jag stängde ner datorn i gårkväll så blir skärmen svart ett kort tag innan den stänger av sig, när jag satt på ett lite längre avstånd så kunde jag se att det var ytterst lite backbleeding i alla hörn utom nere till höger, d.v.s klart bättre än Acer skärmen. Men när man sitter på normalt avstånd så blir det ljust nere till vänster på ett ganska stort områden, området rör sig något när man själv rör sig, sitter man mitt framför nedre vänstra kanten så syns det mer eller mindre inte alls. Kanske är det IPS glow jag ser och då är frågan om även det fungerar som backbleed, d.v.s det är ojämnt över ytan?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jimmy: Bleed/ljusgenomsläpp är fasta variationer av ojämnheter, ofta fläckvis täckning.

Glow är ett jämnt ljusläckage som baseras på vinkeln och blir värre i vinkel. Som att någon drar ett draperi av ljusare svärta över ytan – ofta ett gulaktigt ljus – ju mer du är i vinkel mot skärmen.

Permalänk
Medlem

Tack, jag blir mer och mer övertygad om att skärmen med gul ton faktiskt är defekt men innan jag skickar tillbaka, finns det något vis justera bort en gul ton?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jimmy:

Tack, jag blir mer och mer övertygad om att skärmen med gul ton faktiskt är defekt men innan jag skickar tillbaka, finns det något vis justera bort en gul ton?

Du menar att färgerna överlag drar mot fult? Det är vitbalans och måste kalibreras. Men som skrivet är det inte säkert att det är den nya skärmen som är gul, utan kan vara den gamla skärmen som är för blå och att du endast upplever den relativa skillnaden mot vad du är som mest van med.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: jag är övertygad nu om att skärmen har en överton av gul, har jämfört med en drös olika skärmar i hemmet och även kompisar säger när de ser den att den är för gul i tonen.

Men vad du säger är att man maste ha special utrustning för att justera bort det om det nu inte är en ren defekt? Det finns ingen möjlighet att justera ner gul ton på något reglage eller profil? Man vill såklart inte mecka för mycket med inställningarna eftersom de riskeras nollställas, framförallt om de görs i Windows.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jimmy: RGB-inställningar under user där du väljer varm, kall etc. Gult är samma sak som rött+grönt och är då motsatsen till blått. Så för att göra något mindre gult behöver man addera blått och/eller minska rött+grönt. Öga/hjärna kan inte avgöra om det är blått som ska ökas eller ifall rött+grön ska minskas – eller om det är både och. Utan vi ser endast den relativ skillnaden. Därav att mätutrustning är viktigt.

Men du kan alltid att testa och och dra i reglagen.

Permalänk
Medlem

Ja! där är det ju, det blir markant skillnad att bara sätta ner R och G till 95-93. Där får jag en bild som är MYCKET bättre, sen om den är helt korrekt är svårt att säga men den stämmer mycket bättre med övriga displayer i huset.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag körde tidigare med en Asus ROG Swift PG348Q (100 Hz-varianten) och körde mer eller mindre på de inställningar de tog upp i TFTCentrals guide:

Brightness: 27
Contrast: 50
R: 97
G: 99
B: 100
Preset Mode: Racing

Detta funkade väldigt bra för mig. Som du ser har de sänkt både R och G vilket stämmer bra med din upplevelse av färgerna.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jimmy: Gott! Brukar räcka så långt och få någorlunda konsekvens. Ställer man högre krav, till exempel för fotoredigering kommer behovet av mätare. Men den sorgen, den dagen kanske.

Permalänk
Medlem

Har märkt av en liten detalj på Asus skärmen, färgmättnade för framförallt hudtoner är starkare och mer onaturligt. Det innebär att ansikte har mer färg mot det röda, oranga hållet. Jag kan inte enbart sänka ner röd så en tanke var att sänka färgstyrkan genom att dra ner alla 3 reglage 4-5 steg men det gav inte rätt effekt. Det är möjligt att det blev något verkligare men övriga tonen på skärmen blev till det sämmre.

Färgtempen som körs på Acer såg jag är warm, trotts det är Asusen klart varmare(gulare), den kan komma nära med RGB inställningar men inte riktigt så "vit" som Acer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jimmy: RGB-reglaget under color temp/etc. är ett reglage för balans. Varje reglage för R, G och B är egentligen varsitt separat kontrast-reglage för R, G och B som är till för att man ska kunna sätta den totala blandningen av färger. Även då känt som vitbalansen.

Exakt hur en hudton ser ut påverkas av vitbalansen ifall vitbalansen är fel. En blåare vitbalans ger mer lila och purpur i hudtoner till exempel. Jag brukar beskriva det som "bårhus" eftersom många TV-apparater kommer inställda på det sättet.

Men du kan inte styra en individuell färg här, utan endast hela balansen för hur nyanser blandas i förhållande till vitt. Många försöker ändra "röda hudtoner" genom att minska R-reglaget. Detta kan förvisso ge mindre röda ansikten men det sker genom att hela bilden blir turkos.

Färgerna i sig, att det är rätt sorts röd ton på rätt plats bestäms av andra parametrar. Framför allt färgomfånget. Ifall skärmen har för stort färgomfång sträcks omfånget över en större rymd än förväntat och det som ska vara en mild hudton dras mot en starkare nyans av rött. Färg-reglaget fungerar sällan mot detta utan påverkar mer volymen alltså luminansen i färgen – dess ljusstyra. Det kan hjälpa mot pastellfärger så länge som alla färger går lika långt mot pastell. Men Färg-reglaget hjälper sällan mot övermättade färger.

Går igenom grunderna i den här videoartikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/29893-teknikstund-sa-fung...

En datorskärm har inga reglage för att påverka färgrymd, utan man får den färgrymd man ser. Förmodligen är det mindre mättade hudtoner i skärmens sRGB-läge. Men (nästan) alla bildskärmstillverkare gör fel med sRGB-läget och låser det till fel nivåer på annat håll. Så man kanske får rätt färgomfång men fel vitbalans, fel gamma och fel ljusstyrka.

Det är då man kliver in med en mätare och skapar en ICC-färgprofil som läser av hur skärmen återger färger och får grafikkortet att korrigera. Detta fungerar bara så bra som den mjukvara man kör. Till exempel kan Photoshop dra nytta av detta och ge rätt nyanser. Andra program, likt många webbläsare och spel, struntar helt i färgprofiler och det är upp till skärmens nycker att återge färger.

Permalänk
Medlem

Fick hem den andra Asus ROG Swift PG349Q Ultra-wide som jag beställt och kan konstatera att den har samma "gula" ton. Efter att båda skärmarna ställts på RGB 93,93,100, Brightness 69, Contrast 50 så är skärmarna relativt lika varandra, man kan dock se en svag skillnad. Färgtonerna är ännu starkare på den senaste och då var ändå den första Asusen starkare än Acern. Man kan också se att den senaste har en något mörkare ton överlag, det är egentligen ganska tydligt sida vid sida(Asus mot Asus). På den ena ser bakgrunden på Sweclockers mer vit ut medan den andra har en gråare ton, eller vänta nu! Nu ser jag att när man flyttar fönstret över ytan så ändrar sig tonen även om jag flyttar med huvudet med fönstret(d.v.s undviker IPS glow). Så till höger på båda skärmarna så blir tonen mörkare och till vänster blir det med vitt. Har jag inte letat efter detta så hade jag bara konstaterat att den ena skärmen hade en vitare ton efter som man jämför skärm1 höger sida med skärm2 vänster sida.

Är detta stnadard på IPS skärmar? Kan man ens använda sådana här skärmar som grafiker?

Sen har vi såklart backbleeding och som ni vet så är det så gott som omöjligt att ta foto på det där och man ska vad jag förstår ha någon typ av bakljus. Här har jag iallafall de mest representiva jag kunde få till :

Senaste Asusen

Äldre Asusen

Man kan se tydligare ljussläpp i nederkanten av den senaste men så har den klart mindre backbleed nere i vänster hörn. Den "gamla" Asusen har en hel del backbleed i nedrre vänster hörn som gradvis stträcker ut sig över nästan hela skärmen. Över lag så framstår den nyare som mörkare och den äldre som gulare/ljusare. Har ingen uppfattning om detta spelar någon roll egentligen? Min förra Acer hade också backbleeding och det noterades kanske 4-5 gånger sen jag köpt den, det är sällan man har helt svart bild. Finns det något i dessa bilder man ska akta sig extra mycket för eller ska man helt ignoerar hur de ser ut med svart bakgrund?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jimmy: Alla skärmar ser ut som skräp när man tar den där typen av bilder. Det säger inte mycket om hur skärmen fungerar i praktiken. Jag har vid ett par tillfällen visat i video och artiklar att kameran, till exempel brännvidden, har större inverkan på den där bilden än skärmen i sig. Det du visar är heller inget extremt utan ganska typiskt för vad som händer när en kamerans försöker autoexponera.

Ifall du märker av glow-effekterna vid vanligt arbete är det ett tecken på att du kör skärmen för ljusstarkt: https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

En pågående ironi är trenden med Dark mode-lägen. Kör man Dark mode utan att korrigera ljusstyrkan på skärmen kommer man att köra skärmen för ljusstarkt och Dark Mode blir mer ansträngande för ögonen eftersom det är ljus text på mörk bakgrund. Det lyfter också fram skavankerna i skärmen. Sitter man i en nedsläckt rum med Dark Mode på ska de flesta skärmar ställas på noll brightness och många skärmar kan inte gå tillräckligt lågt i ljusstyrka för att fungera med Dark Mode

Vet inte vad PG349Q har för omfång på ljusstyrkan, men föregångaren PG348Q https://www.sweclockers.com/test/21951-asus-rog-swift-pg348q-... har ett ganska typiskt omfång med 50 nits i botten. Kör man runt 80-100 nits och Dark mode bör man ha någon form av belysning i rummet.

Sitter man i ett kontorsrum mitt på dagen och märker av glow och blödningar, då kör man definitivt för ljusstark. Det är sällan man behöver kliva över 200 nits.