GeForce 3080 FE eller MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB?

Permalänk
Medlem

GeForce 3080 FE eller MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB?

Hej, jag har tänkt att köpa ett 3080 idag men jag har jättesvårt att bestämma mig för vilket utav dom jag ska köpa.
Brukar FE vara bättre än dom vanliga korten eller prestera ungefär som dom andra? Har ni något tips som kan få mig att bestämma mig?

Permalänk
Medlem

Just kylaren på detta FE verkar vara mycket bättre än tidigare generationer. Problemet är att det blir mycket svårare att jämföra mot vad t.ex. MSI's kylare kommer prestera.

Själv var jag inne på 3080, men kommer nu vänta, det var dock FE eller inget jag skulle köpa idag om något.

Jag hade aldrig köpt något kort utan en recension, och det har vi bara för FE innan de släpps (och förmodligen säljs ut).

Ser heller inte riktigt värdet med att spendera så mycket mer pengar för en väldigt liten potentiell boost i prestanda och bättre kylare, men det är bara min åsikt.

Edit: Nu finns det inget 3080 Ti, och kanske aldrig kommer finnas, men jag tror det kommer något mellan 3080 och 3090 någon gång, och när det finns, så är det lättare att se hur otroligt lite man faktiskt får för det extra man betalar för vissa kort. Om man t.ex. tar 3070, så ligger de dyrare korten inte mycket efter 3080 FE i pris... Så för bara lite mer får man mycket bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så kommer det inte att finnas några kort med 3*8 pins strömkontakter tillgängliga idag. Då blir ju det iaf ett enkelt val för dig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

MSI har imponerande kylning iaf:
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3080-gamin...

Beroende på RDNA2 så blir det kanske en 3080 från MSI

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Härligt, blev att jag beställde en MSI Trio eftersom att jag hade glömt mitt kort i omklädningsrummet så kunde inte beställa en FE från nividia.
Men jag så hade jag stora problem med att uppdatera sidan så jag hann inte beställa innan dom tog slut, hoppas att jag får med nästa batch iaf, blir en stor uppgradering från 970.
Eftersom att jag nyligen köpte en 75" tv så vill jag kunna lira 4k spel på den och då verkar 3080 passa bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

"32 dBA is almost whisper quiet—significantly quieter than the Founders Edition."

2 grader kallare och 400RPM mindre än Founder's edition? Jaha, Nvidias boss körde alltså en Apple Edition och ville bara ha något lyxigt själv som passade ihop med hans skinnjacka och Koenigsegg bilar alltså... det var ju bra att man kunde dumpa sin FOMO då.

Permalänk
Medlem

Off-topic men har han skaffat en till?

Skrivet av eobet:

Koenigsegg bilar

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av eobet:

"32 dBA is almost whisper quiet—significantly quieter than the Founders Edition."

2 grader kallare och 400RPM mindre än Founder's edition? Jaha, Nvidias boss körde alltså en Apple Edition och ville bara ha något lyxigt själv som passade ihop med hans skinnjacka och Koenigsegg bilar alltså... det var ju bra att man kunde dumpa sin FOMO då.

4 dBA lägre ljudnivå också?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Verkar som att MSI kanske uppnår sina lägre ljud och temperaturer genom att ha lägre max watt pga mindre "power stages" på sina kort än alla andra (från den andra tråden, men klistrar in den här med så att ingen springer iväg och köper MSI utan att vara medveten om detta):

https://www.overclock.net/threads/official-nvidia-rtx-3080-ow...

Permalänk
Viking
Skrivet av eobet:

Verkar som att MSI kanske uppnår sina lägre ljud och temperaturer genom att ha lägre max watt pga mindre "power stages" på sina kort än alla andra (från den andra tråden, men klistrar in den här med så att ingen springer iväg och köper MSI utan att vara medveten om detta):

https://www.overclock.net/threads/official-nvidia-rtx-3080-ow...

Det där verkar inte stämma då någon youtuber (minns inte vilken) visade att den ibland drog upp till 380 W...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det där verkar inte stämma då någon youtuber (minns inte vilken) visade att den ibland drog upp till 380 W...

Just nu slår nog bilder på själva kortet från tråden jag länkade högre än "någon youtuber" tror jag, men ser fram emot vidare nyheter om detta...

Permalänk
Medlem

Skulle nog slå ett slag för Asus TUF efter alla reviews. Verkar överlag fått bra kritik på alla fronter. Bra komponenter, ljud, temps, features (quiet bios) etc. Ligger på samma prisnivå som FE om du väljer non-oc.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Ingen av dem. Asus tuf är enligt mig bästa köpet.