Häng med FZ när Sony pratar Playstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det finns merkostnader också för nedladdning. Servrar, transaktionsgarantier, support, butiksöversättningar. (även om nu Google verkar sköta det, för Playstation iaf..)

Säger inte att det är gratis (sällan något är det), men borde det inte, men all logik och information vi faktiskt känner till, vara bra mycket lägre kostnader jämfört med att producera, distribuera och lagerhålla fysiska utgåvor?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja, men Bergsala dömdes ju för sin inblandning i kartellverksamheten som höll uppe de priserna. Så jag gissar att det inte enbart var utlandskonkurrens som jämnade ut prisbilden en aning.

Det finns merkostnader också för nedladdning. Servrar, transaktionsgarantier, support, butiksöversättningar. (även om nu Google verkar sköta det, för Playstation iaf..)

Men den huvudsakliga orsaken är som alltid, att saker kostar exakt vad den primära delkundgruppen är villig att betala för dem.

Alltså kommer det antagligen alltid vara en premiumavgift för de som helt uppenbarligen har råd att inte ångra köp. Laddar du ned ett spel så har du ju redan placerat dina pengar för gott. Och kan du göra det så kan du naturligtvis också beta mer. En bekvämlighetsavgift helt enkelt.

Borde väl räknas som distansköp och därmed ångerrätt? (Vet att programvara inte har samma ångerrätt som övriga varor, men spel är ju ändå "leksaker", jag räknar inte det som programvara..)

Just digitala filer man laddar ner kan ju säljaren/tillverkaren spärra när som helst, var annorlunda på den tiden man köpte programvaran på fysiska disketter. Där kan man fatta att ångerrätten var begränsad, oärlig kund kunde ju kopiera filerna till annat medium, lämna tillbaka, och inget var ju uppkopplat då..

Tillverka runda plastbitar i en fabrik och all logistik borde vara dyrare än att sätta upp servrar.
Kan inte tänka mig att det skulle vara dyrare med servrar i alla fall. Plastbit ska tillverkas på fabrik, plastbit ska ha fodral, plastbit ska skickas med posten med dyr frankering. Motsvarande fil över fiber borde kosta bråkdel vid jämförelse.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir med digitalt köpta filmer i framtiden med rådande ”cancel-culture”... Tas bort eller censureras för att passa vad som anses ok vid det tillfället. Tur man har en gedigen dvd/bluray-samling

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Har också svårt att se att kostnaderna för digitala spel kan komma ens i närheten till distributionskostnaden för fysiska diskar.

Landade slutligen i en Digital Edition för mig då jag hittills alltid landat i köp i PS-store pga. bekvämligheten och att prisnivån alltid varit relativt lika när jag jämfört. Efter beställning har jag dock börjat fundera på om jag ändå ska köpa en disk för att ha möjligheten att spela en skiva vid behov + UHD-filmer, men detta jäkla strul för Sony att få ut tillräckligt med konsoler till lansering gör att jag är rätt inlåst i Digital Edition om jag vill ha konsolen 2020... Om någon sitter på en diskversion på lanseringsdatum och vill byta mot en DE + mellanskillnad kan ni ju hojta 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Säger inte att det är gratis (sällan något är det), men borde det inte, men all logik och information vi faktiskt känner till, vara bra mycket lägre kostnader jämfört med att producera, distribuera och lagerhålla fysiska utgåvor?

Med en disc är det mest någon annans ansvar efter produkten är klar. Ett avtal om leverans över kabe har du ..ja hur länge?

Så rimligen vill de försäkra (även bokstavligen kanske) sig om framtida kostnader att hålla avtalet. Vad det nu egentligen är. (?)

Skrivet av Networker:

Borde väl räknas som distansköp och därmed ångerrätt? (Vet att programvara inte har samma ångerrätt som övriga varor, men spel är ju ändå "leksaker", jag räknar inte det som programvara..)

Just digitala filer man laddar ner kan ju säljaren/tillverkaren spärra när som helst, var annorlunda på den tiden man köpte programvaran på fysiska disketter. Där kan man fatta att ångerrätten var begränsad, oärlig kund kunde ju kopiera filerna till annat medium, lämna tillbaka, och inget var ju uppkopplat då..

Tillverka runda plastbitar i en fabrik och all logistik borde vara dyrare än att sätta upp servrar.
Kan inte tänka mig att det skulle vara dyrare med servrar i alla fall. Plastbit ska tillverkas på fabrik, plastbit ska ha fodral, plastbit ska skickas med posten med dyr frankering. Motsvarande fil över fiber borde kosta bråkdel vid jämförelse.

Nä, även köpta spel räknas som en tjänst. Har inte programvara snarare mer användarrättigheter? Du har rätten att sälja den licensen vidare, men det gäller inte virtuella leksaker, liksom det inte gäller film eller musik. Du bara kan göra det, om DRM tillåter, eller då om det är på en disc.

Det var därför många programvaror, och spel med för den delen, levererades med fysiska DRM. En del programvaror använder fortfarande fysika DRM för att funka offline faktiskt.

Plastbiten kostar när den tillverkas, servrarna kostar för all överskådlig framtid.

Skrivet av MinpinStudios:

Undrar hur det blir med digitalt köpta filmer i framtiden med rådande ”cancel-culture”... Tas bort eller censureras för att passa vad som anses ok vid det tillfället. Tur man har en gedigen dvd/bluray-samling

Du ska nog vara nöjd om du kan ladda ner filmen alls med tanke på hur många mediatjänster som redan gått i graven.

Sen om Han eller Greedo skjuter först kanske kan variera både med tidens ton, eller vad just den leverantören anser är rätt moraliskt.

Christian DVD editions var ju en grej redan på den fysiska tiden menar jag..

Skrivet av tteodorw:

Har också svårt att se att kostnaderna för digitala spel kan komma ens i närheten till distributionskostnaden för fysiska diskar.

Landade slutligen i en Digital Edition för mig då jag hittills alltid landat i köp i PS-store pga. bekvämligheten och att prisnivån alltid varit relativt lika när jag jämfört. Efter beställning har jag dock börjat fundera på om jag ändå ska köpa en disk för att ha möjligheten att spela en skiva vid behov + UHD-filmer, men detta jäkla strul för Sony att få ut tillräckligt med konsoler till lansering gör att jag är rätt inlåst i Digital Edition om jag vill ha konsolen 2020... Om någon sitter på en diskversion på lanseringsdatum och vill byta mot en DE + mellanskillnad kan ni ju hojta 😅

Skivmaskinen är den klart vanligaste, så för större chans att få en maskin alls så tror jag inte det hjälper att nöja sig med EN-(endast nedladding)-maskin. Däremot finns det ju de som prompt vill ha en skivlös för designen eller bara för att vara Canon-mannen.

Så kanske kan du göra det bytet, eller rent av sälja den för vinst nog att få den dyrare maskinen för samma pris när de släpps.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint