Dator saknar digital utgång

Permalänk
Medlem

Dator saknar digital utgång

Hej,
jag har haft min dator kopplat till TVn via förstärkare. HDMI från grafikkortet direkt till TV (tvn blir då min andra skärm) och ljud till förstärkaren via en S/PDIF Coax Cable.ä, funkar perfekt! Skaffade en annan dator och den saknar utgång för digital ljud, inga S/PDIF.
Jag köpte då ett ljudkort med dessa fina ingångar men den saknade drivrutiner för windows 10 och jag fick lämna tillbaka kortet. Suck!
Vad finns det för lösningar? Finns det nåt billigt ljudkort som har SPDIF coax och är kompatibelt med Windows 10? Såg att det finns externa USB ljudkort men vet inte om det är lösningen.
Jag vill minnas att jag för massa år sen försökte föra över både bild och ljud via HDMI men ljud följde inte med. Ska man hå via förstärkaren då?
Jag skriver här för att se om någon har nåt förslag, tack alla!

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra allt till förstärkaren via HDMI och sedan dra vidare bilden från förstärkaren till tvn?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Du ska koppla datorn till förstärkaren med HDMI, sedan sätter du bara på HDMI audio ut i ljudinställningar i datorn. Du måste ha drivrutiner till grafikkortet installerade för att detta ska fungera.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Kan du inte köra allt till förstärkaren via HDMI och sedan dra vidare bilden från förstärkaren till tvn?

Men får man ljud via HDMI, har inte lyckats tidigare. Behöver man göra några inställningar i Windows 10?

Permalänk
Medlem

@brando79: HDMI är en digital utgång. under ljudinställningarna kan du ställa in det, men borde känna av automatiskt.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av brando79:

Hej,
jag har haft min dator kopplat till TVn via förstärkare. HDMI från grafikkortet direkt till TV (tvn blir då min andra skärm) och ljud till förstärkaren via en S/PDIF Coax Cable.ä, funkar perfekt! Skaffade en annan dator och den saknar utgång för digital ljud, inga S/PDIF.
Jag köpte då ett ljudkort med dessa fina ingångar men den saknade drivrutiner för windows 10 och jag fick lämna tillbaka kortet. Suck!
Vad finns det för lösningar? Finns det nåt billigt ljudkort som har SPDIF coax och är kompatibelt med Windows 10? Såg att det finns externa USB ljudkort men vet inte om det är lösningen.
Jag vill minnas att jag för massa år sen försökte föra över både bild och ljud via HDMI men ljud följde inte med. Ska man hå via förstärkaren då?
Jag skriver här för att se om någon har nåt förslag, tack alla!

Får man fråga vad det var för ljudkort?
Mitt externa SB Live! 24-bit från 2007 har drivrutiner för Win10... Om det är ett ljudkort som är nyare än 2014? så låter det konstigt om det inte skulle finnas drivrutiner för Win10.

När det kommer till ljudinställningar i Windows.
Högerklicka på ljudikonen vid klockan och välj "Ljud" eller tryck "Win-knapp + R" (Kör-ruta), skriv " mmsys.cpl ".
Under fliken "Uppspelning" kan du välja vilken enhet som ljudet skall spelas upp via.
Skulle gissa att du har en enhet för det vanliga ljudkortet och en för HDMI-kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Får man fråga vad det var för ljudkort?
Mitt externa SB Live! 24-bit från 2007 har drivrutiner för Win10... Om det är ett ljudkort som är nyare än 2014? så låter det konstigt om det inte skulle finnas drivrutiner för Win10.

När det kommer till ljudinställningar i Windows.
Högerklicka på ljudikonen vid klockan och välj "Ljud" eller tryck "Win-knapp + R" (Kör-ruta), skriv " mmsys.cpl ".
Under fliken "Uppspelning" kan du välja vilken enhet som ljudet skall spelas upp via.
Skulle gissa att du har en enhet för det vanliga ljudkortet och en för HDMI-kabeln.

Hej, tack för svar. Ljudkortet är MIO Audio 892. Inga drivers till w10 hittade jag. På skivan fanns drivrutiner tom w7

Permalänk
Medlem
Skrivet av brando79:

Hej, tack för svar. Ljudkortet är MIO Audio 892. Inga drivers till w10 hittade jag. På skivan fanns drivrutiner tom w7

Skivan kommer ju såklart inte uppdateras, den är som den var från fabrik
På ASUS hemsida fanns det till W10 https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/server/MIO-892/Driver/MIO_...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@brando79:

En google-sökning på "MIO Audio 892 Windows 10 driver" ledde mig till https://www.asus.com/uk/Commercial-Servers-Workstations/MIO89... , dock ledde första länken bland sökträffarna till en amerikansk asus-sida utan några tillgängliga drivrutiner.

Ofta går det dock att peta in Windows 7-drivrutiner sålänge de matchar mot 32-/64-bit-system.

Permalänk
Medlem

Vilken förstärkare har du? HDMI klarar av de "tyngre" varianterna, tex: Dolby TrueHD och DTS HD så det är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skivan kommer ju såklart inte uppdateras, den är som den var från fabrik
På ASUS hemsida fanns det till W10 https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/server/MIO-892/Driver/MIO_...

Gjorde uppdatering men inget händer. Jag har bara ett kryss i högra hörnet vid högtalaren. Försöker köra "lös problem" men det går inte heller. Under enhetshanteraren ser jag inte ljudkortet. suck!

Permalänk
Medlem

@brando79:

Om du inte hittar ljudkortet under "Ljud-, video och spelenheter" eller "Ljudinspelningar och ljuduppspelningar", samt att du inte har någon "Okänd Enhet", så har inte ljudkortet hittats alls.

Antingen är det fel på ljudkortet eller så är det inte korrekt installerat i "PCIe-sloten" på moderkortet.

En intressant notering på: https://www.asus.com/uk/Commercial-Servers-Workstations/MIO89...
är följande:

Citat:

With better enhanced signal-to-noise ratio in a 7.1 surround channel, the MIO card offers great sound quality to complement the robust video power—delivering exhilarating surround sound. With ASUS MIO interface on motherboard, users have the flexibility to configure the system for better audio experience.

Betyder detta att det inte är ett PCIe-interface utan ett eget interface från ASUS?

Tittar man på: https://www.asus.com/Commercial-Servers-Workstations/P10S-E-4...
så ser det onekligen ut som så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@brando79:

Om du inte hittar ljudkortet under "Ljud-, video och spelenheter" eller "Ljudinspelningar och ljuduppspelningar", samt att du inte har någon "Okänd Enhet", så har inte ljudkortet hittats alls.

Antingen är det fel på ljudkortet eller så är det inte korrekt installerat i "PCIe-sloten" på moderkortet.

En intressant notering på: https://www.asus.com/uk/Commercial-Servers-Workstations/MIO89...
är följande:
Betyder detta att det inte är ett PCIe-interface utan ett eget interface från ASUS?

Tittar man på: https://www.asus.com/Commercial-Servers-Workstations/P10S-E-4...
så ser det onekligen ut som så.

Jaha, jag koplade in kortet i ett PCIe x8
Så enligt ovan funkar inte kortet med mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

@brando79:

Om jag tolkar det rätt, så ser MIO-sloten ut som en PCIe-x1-slot men är olika.
Så om du inte har ett asus-moderkort med en MIO-slot så kommer kortet inte att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brando79:

Jaha, jag koplade in kortet i ett PCIe x8
Så enligt ovan funkar inte kortet med mitt moderkort?

Det beror helt och hållet på vad du har för moderkort.
Du behöver ett ASUS kort med MIO-slot för att köra ett MIO ljudkort.

Mest troligt är att du inte har någon nytta av detta ljudkort utan borde köpa ett för PCIE

Permalänk
Medlem

Finns ett ljudkort på Sweclockers marknad här:
https://www.sweclockers.com/marknad/185626-rensning-blandat-s...

Kanske har han det kvar. 60:- det är ju typ gratis...

Kolla med säljaren om det finns spdif på det.. tycker det är otydligt om det finns.
Köp annars ett Asus xonar essence stx det har en coaxial/optisk comboport. Jag köpte nyss ett begagnat här på Sweclockers marknad via köpesannons. Fanns flera intressenter som ville sälja....

Här finns en som säljer, men han skickar inte:
https://www.sweclockers.com/marknad/188308-ljudkort

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Finns ett ljudkort på Sweclockers marknad här:
https://www.sweclockers.com/marknad/185626-rensning-blandat-s...

Kanske har han det kvar. 60:- det är ju typ gratis...

Kolla med säljaren om det finns spdif på det.. tycker det är otydligt om det finns.
Köp annars ett Asus xonar essence stx det har en coaxial/optisk comboport. Jag köpte nyss ett begagnat här på Sweclockers marknad via köpesannons. Fanns flera intressenter som ville sälja....

Här finns en som säljer, men han skickar inte:
https://www.sweclockers.com/marknad/188308-ljudkort

Tack, då är vi lite närmare lösningen. Vi har konstaterat att ljudkortet som jag skaffat inte är kompatibelt med mitt moderkort. Som jag ser det finns det två lösningar
1. Att skaffa nytt ljudkort som är kompatibelt med mitt moderkort PCIe / PCIe2
2. att testra köra tillsamman ljud och bild från grafikkortets HDMI till förstärkaren och från förstärkaren till tv med annan HDMI kabel. är osäker på denna metod. förstärkaren jag har är gammal SONY str dg 520.

Permalänk
Medlem

Ser ut som det bara är hdmi pass through på din förstärkare. Så du får kanske skaffa ett ljudkort med spdif. Har du inte optisk utgång från det ljudkortet som finns inbyggt i moderkortet? Vet inte vad du har för dator ens...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Ser ut som det bara är hdmi pass through på din förstärkare. Så du får kanske skaffa ett ljudkort med spdif. Har du inte optisk utgång från det ljudkortet som finns inbyggt i moderkortet? Vet inte vad du har för dator ens...

Nej, har naturligtvis ingen optisk utgång, annars hade jag inte ställt frågan. Problemet är nu löst! Jag kopplade HDMI kabel från datorn direkt till TV. sedan kopplade jag optisk kabel från TV till förstärkare och vips jag fick ljud till mitt 5.1 system

Tack alla som hjälpt till!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brando79:

Nej, har naturligtvis ingen optisk utgång, annars hade jag inte ställt frågan.

Vafan?!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable