Samsung galaxy s6 lite vs iPad(2020)

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy s6 lite vs iPad(2020)

Tjena nu är det så att jag vill köpa en padda till skolan som jag ska anteckna/ läsa på och är i ett litet dilemma. Vet inte exakt vad som är värt och har ingen tidigare erfarenhet med surfplattor vilket är varför jag vänder mig hit. Jag vill ha en penna till surfplattan viket medföljer i samsyn versionen och alternativt kommer köpas till Ipaden. Vad tror ni om dessa val är det värt att köpa en iPad eller ska man köpa en Samsung galaxy s6 lite.

Uppskattar all hjälp 😁

Permalänk
Keeper of the Bamse

Androidplattor har inte varit på tapeten på många år tyvärr. Inte ens google själva gör väl en egen?

Jag hade tagit en ipad alla dagar i veckan.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Androidplattor har inte varit på tapeten på många år tyvärr. Inte ens google själva gör väl en egen?

Jag hade tagit en ipad alla dagar i veckan.

Beror på vad du menar med "på tapeten"
Samsung plattor har varit populära hela tiden.
Och ännu mer nu med lanseringen utav S7+ och 3 major Android utlovade uppdateringar.

Vet inte riktigt vad googles tillverkning utav saker har med saken att göra heller

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt köpt nya iPad Air som utannonserades bokstavligen igår. Sprojlans ny hårdvara med en sjuhelvetes processor (A14). Apple har studentrabatt/"back to school"-rabatt just nu så du kan få den både nedsatt med 500kr och dessutom med ett par AirPods på köpet (https://www.apple.com/se-edu/shop/back-to-school).

Nya iPadOS som lanseras idag (tror jag?) ser ut att bli en välpolerad upplevelse också.

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan kört på en iPad framför en Samsung platta. Mest för det väldigt gedigna app-utbudet kring skol relaterade grejer. Utan att egentligen kollat saken närmare men har en stark känsla av att anteckningsappar har en större närvaro på iPad. Och tillbehör finns ju i drivor till iPads.

Om degen finns så hade jag nog satsat på den nya iPad Air med Pencil 2.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Nivity:

Beror på vad du menar med "på tapeten"
Samsung plattor har varit populära hela tiden.
Och ännu mer nu med lanseringen utav S7+ och 3 major Android utlovade uppdateringar.

Vet inte riktigt vad googles tillverkning utav saker har med saken att göra heller

Dom har en väldigt svag markandsandel: https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/tablet/united-...

Folk köper helt enkelt ipads. Dom har ett modernare OS ovh framförallt så får dom OS-uppdateringar. Gå in i vilken skolklass eller mötesrum som helst och kör handuppräckning.

Samsungs absolut senaste plattor börjar se intressanta ut, om dom får uppdateringar i mer än ett eller två år...

Android på platta har varit sämre än Apples ios (eller ipados som det numera heter)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Dom har en väldigt svag markandsandel: https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/tablet/united-...

Folk köper helt enkelt ipads. Dom har ett modernare OS ovh framförallt så får dom OS-uppdateringar. Gå in i vilken skolklass eller mötesrum som helst och kör handuppräckning.

Samsungs absolut senaste plattor börjar se intressanta ut, om dom får uppdateringar i mer än ett eller två år...

Android på platta har varit sämre än Apples ios (eller ipados som det numera heter)

Självklart Apple är ledande inom plattor med sina 58%, Samsung ligger på 22%.

Många som köper Samsungs billigare plattor framförallt dock, då de helt enkelt är prisvärda för media konsumering till ex barnen osv.
Själv är Samsung plattor oslagbara för just media då de har Quad speakers på billigare plattor än vad Apple har/haft (tidigare enbart Ipad pro).
Samt bättre aspect ratio för media jämfört med Ipads.

Modernare OS kan jag hålla med om nu med Ipad OS 14, tidigare nej

Ska man jobba med något hade jag också kört Ipad (dock enbart pro, vilket jag redan har). De billigare plattorna ifrån Apple är sjukt meh (med undantag för nya ipad air 4 möjligen).

Sen stödjer som sagt alla Samsungs nyare enheter minst 3 major Android updates.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Nivity:

Självklart Apple är ledande inom plattor med sina 58%, Samsung ligger på 22%.

Många som köper Samsungs billigare plattor framförallt dock, då de helt enkelt är prisvärda för media konsumering till ex barnen osv.
Själv är Samsung plattor oslagbara för just media då de har Quad speakers på billigare plattor än vad Apple har/haft (tidigare enbart Ipad pro).
Samt bättre aspect ratio för media jämfört med Ipads.

Modernare OS kan jag hålla med om nu med Ipad OS 14, tidigare nej

Ska man jobba med något hade jag också kört Ipad (dock enbart pro, vilket jag redan har). De billigare plattorna ifrån Apple är sjukt meh (med undantag för nya ipad air 4 möjligen).

Sen stödjer som sagt alla Samsungs nyare enheter minst 3 major Android updates.

Vet inte vad du tog dina siffror ifrån men det var inte det jag länkade iaf.

I Sverige dominerar Apple ännu mer: https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/tablet/sweden

71,9% apple, sen samsung på 19,5%. För ett år sen låg apple på 88,7%.

Jag tror inte en sekund på att folk köper androidplattor för högtalarkonfigurationen, utan för att man inte har råd med ipad. Detta då generellt för befolkningen, inte för precis dig.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAKHD:

Tjena nu är det så att jag vill köpa en padda till skolan som jag ska anteckna/ läsa på och är i ett litet dilemma. Vet inte exakt vad som är värt och har ingen tidigare erfarenhet med surfplattor vilket är varför jag vänder mig hit. Jag vill ha en penna till surfplattan viket medföljer i samsyn versionen och alternativt kommer köpas till Ipaden. Vad tror ni om dessa val är det värt att köpa en iPad eller ska man köpa en Samsung galaxy s6 lite.

Uppskattar all hjälp 😁

Du vill ha en iPad med laminerad skärm dvs iPad Air eller Pro. Tycker du priset är för högt på Air gen 4 så välj en gen 3. Samsung kan inte tävla med app-utbudet.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av MAKHD:

Tjena nu är det så att jag vill köpa en padda till skolan som jag ska anteckna/ läsa på och är i ett litet dilemma. Vet inte exakt vad som är värt och har ingen tidigare erfarenhet med surfplattor vilket är varför jag vänder mig hit. Jag vill ha en penna till surfplattan viket medföljer i samsyn versionen och alternativt kommer köpas till Ipaden. Vad tror ni om dessa val är det värt att köpa en iPad eller ska man köpa en Samsung galaxy s6 lite.

Uppskattar all hjälp 😁

Hur gick det i slutändan, hittade du någon tablet att köpa?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur gick det i slutändan, hittade du någon tablet att köpa?

Tjena det blev en iPad, kom till slutsatsen att deras penna är skönare att skriva på och att den var väldigt accurate när man skrev med den. Fick låna en iPad under en dag för att testa så det är min egna åsikt, man blev inte besviken. Kunde inte testa samsungen under en längre period men den korta tiden jag testade den kändes ipaden bättre. Hoppas svaret hjälpte😁

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av MAKHD:

Tjena det blev en iPad, kom till slutsatsen att deras penna är skönare att skriva på och att den var väldigt accurate när man skrev med den. Fick låna en iPad under en dag för att testa så det är min egna åsikt, man blev inte besviken. Kunde inte testa samsungen under en längre period men den korta tiden jag testade den kändes ipaden bättre. Hoppas svaret hjälpte😁

Absolut, stort tack att du tog dig tid att svara. Det har gjorts en del uppdateringar på pennan mellan S6-generationen (om det var den du testade) och senaste S7, bland annat med minskad fördröjning (latency). Det kan säkert påverka känslan en del.
Hoppas att du blir nöjd med inköpet!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung