Fackförbundet Unionen stämmer Amazon

Permalänk
Medlem

Har läst hela tråden och tänker bara att vi inte har en aning om vad som faktiskt hänt. Det man kan läsa i artikeln är att Amazon (eller ja, dotterbolaget) har skött vissa saker enligt regelboken och andra har man struntat i. Klantigt kan jag tycka, men återigen har vi ingen ordentlig bakgrund.

Jag har varit med och anställt folk som haft mycket fina referenser och varit mycket vältaliga på intervjun, sedan har det varit helt annorlunda när dom börjat. Men, då måste man sköta det snyggt och enligt regelboken, gör man det brukar det inte bli några problem.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Känns som en nyhet för Aftonbladet och inte Swec?
"Chock-avskedanden på Amazon"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Vad är problemet med att folk söker sig till facken under lågkonjunktur? Det är ju bra med fler medlemmar vare sig det går bra eller dåligt i landet.

Men du kanske tänker på a-kassan? Och där finns det regler innan du kan få ut någon ersättning. I alla fall om du vill ha något högre än grundbelopp. 1 års medlemskap tror jag är krav för att få ut maxbelopp.

Nä jag tänker på facket.
Mjo visst men man skiter i att vara medlem och betala medlemsavgift i hur många år som helst för att man är en gniden egoist för att sedan gå med när man börjar bli nervös över sin anställning.
Det är det som retar mig.

A-kassan har jag koll på.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Uppdatering: originalversionen av denna artikel påstod att olyckan skedde i Amazons Datahall i Eskilstuna. Källorna har reviderat denna uppgift till att nu enbart specificera att en olycka skett. Vi har sökt källorna och Amazon för att få information om det fortfarande rör sig om en arbetsplatsolycka eller ej.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Tingsrätten dömde till mannen/fackets fördel.

Citat:

Ogiltig uppsägning

Efter händelsen kontaktade den varslade ingenjören fackförbundet Unionen som tog saken till domstol eftersom man menade att uppsägningen var ogiltig.

Nu har Amazon gått med på talan om ogiltighet och därför har Stockholms tingsrätt beslutat att ge ingenjören rätt.

Han får nu 50 000 kronor i skadestånd och Amazon ska stå för mannens rättegångskostnader.

Enligt Daniel Alenius kommer ingenjören även att få 16 månadslöner av Amazon.

– Domen har inte vunnit laga kraft än, men vi fick rätt helt och hållet, säger Daniel Alenius..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/brot-foten-i-fallo...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Nu har vi bara nyheter och rykten att gå på men känns mest som det är Unionen som ska flexa muskler.

Utan att veta vad som faktiskt hänt, återigen är inte olycksfallet skälet till uppsägningen, fattar inte varför man måste ta upp det.

Det är något som hänt 7 månader efter... Helt irrelevant faktiska orsaken.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det här är intressant från artikeln:

"Så fungerar det i Sverige. Man kan inte tvinga ett företag att ha någon anställd."

Så det är alltså fritt fram att sparka anställda när som helst hur som helst, bara man betalar för det. Unionen säger att de fick rätt och det fick de kanske när det gäller pengarna, dvs några månadslöner och ett litet skadestånd.

Men det ser ut som att Amazon blir av med mannen och på det sättet kan man lika gärna säga att Amazon fick rätt. Arbetstagare kan inte kräva att få behålla ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag tycker att det här är intressant från artikeln:

"Så fungerar det i Sverige. Man kan inte tvinga ett företag att ha någon anställd."

Så det är alltså fritt fram att sparka anställda när som helst hur som helst, bara man betalar för det. Unionen säger att de fick rätt och det fick de kanske när det gäller pengarna, dvs några månadslöner och ett litet skadestånd.

Men det ser ut som att Amazon blir av med mannen och på det sättet kan man lika gärna säga att Amazon fick rätt. Arbetstagare kan inte kräva att få behålla ett jobb.

Ja men domen gör att företag drar sig för att avskeda folk utan mycket bra skäl 16 månader löner kostar Amazon ca 2 miljoner inte speciellt billigt plus kostnader för rättegången.

Edit AWS anställda har genomsnitt lön på runt 98000 kr

https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/lista-har-ar-svenska...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Jag uppfattar det som att facket är inriktat på att ogiltigförklara uppsägningen och därmed tvinga Amazon att ta tillbaka den anställde (alternativt lösa ut honom). 150 000 är därmed bara skadeståndsdelen - därutöver kommer krav på ev utebliven lön samt rättegångskostnader, så sammantaget drar kostnaden lätt iväg en bra bit över miljonen - om Amazon blir fällda både i tingsrätt och ad. Det yrkade skadeståndet, 150 000 kr, är f.ö. relativt högt med svenska mått mätt. Skulle Amazon bli fällda skulle jag tro att tingsrätten prutar lite på det.

/M

Som sagt, tingsrätten prutade skadeståndet till 50 000 kr - vilket är det normala vid "normal" kränkning (alltså inte diskriminering eller likn - då brukar det bli det dubbla). Samtidigt blir AWS skyldig att betala 16 månadslöner, eftersom arbetstagaren varit anställd i mer än 2 år (men mindre än 5). Eftersom AWS erkänner att uppsägningen inte gått rätt till, så undviker man långdragna domstolsförhandlingar och lyckas därmed hålla nere fackets rättegångskostnader till 44 000 kr (det kunde lätt ha varit en 0:a till på den siffran annars).

/M

Permalänk
Medlem

Smart gjort av AWS att erkänna direkt och ta minimal rättegångskostnad. Det tyder på att de vet precis vad de sysslar med och hur systemet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Smart gjort av AWS att erkänna direkt och ta minimal rättegångskostnad. Det tyder på att de vet precis vad de sysslar med och hur systemet fungerar.

Fast frågan är om de inte hade kunnat köpa ut den anställde för en lägre summa, och med betydligt mindre negativ publicitet? Nu har ju inte Amazon eller deras dotterbolag framstått som speciellt trevliga arbetsgivare i andra länder, men nu visar man ju även att man inte bryr sig så värst mycket om svensk arbetsmarknadslagstiftning heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Fast frågan är om de inte hade kunnat köpa ut den anställde för en lägre summa, och med betydligt mindre negativ publicitet? Nu har ju inte Amazon eller deras dotterbolag framstått som speciellt trevliga arbetsgivare i andra länder, men nu visar man ju även att man inte bryr sig så värst mycket om svensk arbetsmarknadslagstiftning heller.

Enligt Unionen ville ingenjören ha kvar jobbet, så han hade nog inte lämnat dem frivilligt för färre månadslöner än han har rätt till.

Negativ publicitet tja, det blåser väl över rätt fort i och med att Amazon erkände direkt. De ansåg att ingenjörens arbetsprestation var för dålig och ville bli av med honom.