Hjälp med att koppla Acoustimass® 5 serie III-högtalarsystem med Sony STR-DN1080

Permalänk

Hjälp med att koppla Acoustimass® 5 serie III-högtalarsystem med Sony STR-DN1080

Hej,

Det är så att jag har införskaffat mig Sony STR-DN1080 och ska koppla ihop mitt högtalarsystem Bose Acoustimass. Jag är lite osäker om jag har gjort rätt och hoppas på att kunna få hjälp.

https://imgur.com/a/HKXRQI1 - bild på högtalaren

https://imgur.com/pfdePla - bild på förstärkaren

Det jag har gjort är kopplat högtalarna till Outputs och från inputs har jag dragt de till Front A R och Front A L.
När jag kör Sony-STR easy setup test audio så får jag ej något ljud från baslådan, endast från de små högtalarna.

Permalänk
Medlem

Följ instruktionerna, har du slängt dem så hittar du dem i denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=vFAT5AMSw0E

Permalänk

@Ibymafayhas: Tack, vet inte om du såg bilderna. Då låter det som att jag har kopplat in det rätt? Right och left channel in i front A

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att förstärkaren inte vet om att du har en baslåda. Se om du hittar nån inställning där du kan sätta högtalarna som fullregister. Spela en låt/film o kolla om det funkar då...

Permalänk
Medlem

@happywilli:

Som det ser ut så är högtalarsystemet passivt, dvs, endast högtalare och eventuellt delningsfilter, inget strömförsörjning och ingen direkt möjlighet att påverka signalen från förstärkaren?

Du får prova ställa in förstäkaren på 2.0-system och sedan prova dra upp bas-inställningen/frekvenserna.

Utan att ha tittat i någon manual så misstänker jag att om du väljer 2.1 så räknar den "fronthögtalare" och eventuellt "center" vilket du inte har.

Vad gäller färgerna på kablarna så är det i princip omöjligt att säga om du kopplat rätt, såvida det inte är så att den ena kabeln har en röd markering i vardera ände på ena kabeln i ena kabelparet, då har du iallafall kopplat positiva och negativa rätt, sedan om du kopplat höger och vänster rätt eller fel är omöjligt att svara på.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju inte att se detaljerna i hur du kopplat men om all bas är borta är det troligen endera så att du ställt in förstärkaren högtalarsetup på att använda en basmodul så att den filtrerar bort basen eller så har du fasvänt nån högtalarkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@axelaxel: Okej, ska försöka kolla igenom imorgon.. hittade inget tidigare..

Permalänk

@Viita: Kablarna right och left har jag nog kopplat rätt men jag ska kika igen. Dock har jag endast kopplat in det under Front A men verkar som att den inte hittar basen

Permalänk

Du har en receiver som kan hantera flerkanalsljud samt ett högtalarsystem som är passivt delat. Högtalarna ses av förstärkaren som ett tvåkanalssystem, dvs som två högtalare.

Förstärkaren ska vara inställd på att följande högtalare finns: Front Ja, Sub Nej, Rear Nej (eventuellt side rear nej).

Det här beror på att förstärkaren kommer se ditt bose-system som ett par högtalare. Att basen är en separat enhet gör ingen skillnad.

Anslutningarna sk vara: från receivern till ”in” på subben. Från ”ut” på subben till dina små högtalare.

Ifall du kopplst allt rätt och ändå upplever att du inte får ljud från basen tex när du testar med brus som skickas från receivern, bör du istället felsöka genom att spela testtoner. Dessa går att alstra via dator, men det går även att hitta på spotify.

Testa att spela en ton under 100hz och se om du inte får ljud från subben då.

Tänk på följande:
Systemet är avsett att skapa en illusion av att ljudet kommer från de små högtalarna. Basen kommer föra en ganska diskret tillvaro, och så länge du spelar ett ljud med brett spektrum - som brus - kommer de små högtalarna stjäla fokus från den.

Testar du istället en ren 50hz ton bör du tydligt höra att subben ger ifrån sig ljud.

Visa signatur

.:bjorn