W7 32-bit ändra VRAM?

Permalänk
Medlem

W7 32-bit ändra VRAM?

Tjenare.

Har skaffat en W7 32-Bit dator för jag har en programvara som endast fungerar på det operativet.
Dessvärre kräver programmet 2.75GB RAM för att låta sig installeras, vilket egentligen inte är ett problem då jag har 8GB installerat i maskinen, men iom 32-bit så blir det 4GB, men än värre är att jag enbart får ut 2,45 till Windows...
Jag gissar att detta beror på att datorn (laptop) har ett AMD grafikkort med 1GB VRAM så den käkar upp en heldel...

Är det någon som vet om det i Windows går att ändra typ att grafikkortet enbart får ta 512MB VRAM så jag kan få ut 2,95GB till systemet?
Har kollat i BIOS men det är tyvärr väldigt fattigt med inställningar (gammal tråkig HP laptop) och det finns ingen grafikkorts settings i BIOS... Har letat igenom det 2ggr, så är det någon här som vet om det går att ändra i Windows möjligen? Eller kan det finnas någon annan lösning?

Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att bara virtualisera win7 x86 på en bättre burk?

Permalänk
Medlem

@Lehto: PAE eller AWE kanske fungerar i stället för att begränsa VRAM? Physical Adress Extension

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Lehto:

Det kan vara värt att skilja på addressrymd (virtuellt minne) och fysiskt minne här.

Med 32-bitars Windows så har en process normalt tillgång till 2GB av den totala adressrymden på 4GB, med de återstående 2GB reserverat för systemet.
Detta går att ändra så att processen får 3GB och 1GB går till systemet.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/memory/virtual...
Detta är alltså helt oberoende av hur mycket fysiskt minne som finns i datorn.
Om programmet/Windows försöker använda mer minne än vad som finns fysiskt tillgängligt så börjar systemet helt enkelt swappa till hårddisken. Saker och ting går långsammare då, men det är väldigt sällan som mängden fysiskt minne sätter en begränsning för vad som faktiskt går att göra på datorn.

Det finns också ett problem med att olika hårdvaruenheter äter upp minnesaddresser vilket kan göra att ett 32-bitars system inte kan komma åt allt fysiskt minne
https://en.wikipedia.org/wiki/3_GB_barrier

Permalänk
Medlem

@Erik_T: VRAM står för Video RAM i det här fallet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Men är det verkligen ett grafikkort som använder RAM för VRAM?

Alltså delat minne..

Eller är det så att även VRAM måste adresseras på CPU bussen? 🤔

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Erik_T: VRAM står för Video RAM i det här fallet.

Ja, jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men är det verkligen ett grafikkort som använder RAM för VRAM?

Alltså delat minne..

Eller är det så att även VRAM måste adresseras på CPU bussen? 🤔

Åtminstone delar av grafikkortets minne kommer att ligga i samma fysiska 32-bitars addressrymd som vanligt RAM. Inte nödvändigtvis allt, men delar av det. Liksom diverse register för själva grafikkretsen, och diverse andra hårdvaruenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Är det inte lättare att bara virtualisera win7 x86 på en bättre burk?

Nja, blir krångligt då jag behöver koppla in lite äldre interface mot den, visst det går att forwarda sånt till virtuell maskin men min erfarenhet är att det brukar krångla.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Lehto: PAE eller AWE kanske fungerar i stället för att begränsa VRAM? Physical Adress Extension

Det där såg väldigt intressant ut! Ska testa imorgon efter att ha läst på lite mer!

Skrivet av Karaff:

Men är det verkligen ett grafikkort som använder RAM för VRAM?

Alltså delat minne..

Eller är det så att även VRAM måste adresseras på CPU bussen? 🤔

i 32-bit så är du begränsad till 4GB minne, och då ska ALLT minne samsas med det.
Det klarar bara av att adressera 4GB totalt av allt som ska användas.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gissar att du kan ha en inställning i bios som kan reglera mängden grafikminne snarare än att du kan styra det från win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

@Lehto:

Det kan vara värt att skilja på addressrymd (virtuellt minne) och fysiskt minne här.

Med 32-bitars Windows så har en process normalt tillgång till 2GB av den totala adressrymden på 4GB, med de återstående 2GB reserverat för systemet.
Detta går att ändra så att processen får 3GB och 1GB går till systemet.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/memory/virtual...
Detta är alltså helt oberoende av hur mycket fysiskt minne som finns i datorn.
Om programmet/Windows försöker använda mer minne än vad som finns fysiskt tillgängligt så börjar systemet helt enkelt swappa till hårddisken. Saker och ting går långsammare då, men det är väldigt sällan som mängden fysiskt minne sätter en begränsning för vad som faktiskt går att göra på datorn.

Det finns också ett problem med att olika hårdvaruenheter äter upp minnesaddresser vilket kan göra att ett 32-bitars system inte kan komma åt allt fysiskt minne
https://en.wikipedia.org/wiki/3_GB_barrier

Problemet är egentligen att kollar jag t.ex taskmanager så säger den Windows att den har 2,45GB RAM.
Och programmet jag behöver är hårdkodad vid installationen att kolla att datorn är bestyckad med minst 2,75GB RAM, och eftersom Windows enbart rapporterar 2,45GB så avbryter programmet installationen och skickar ut ett felmeddelande att datorn inte är bestyckad med tillräckligt med RAM-minne...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag gissar att du kan ha en inställning i bios som kan reglera mängden grafikminne snarare än att du kan styra det från win.

Ja det var det jag trodde och hoppades på också, har sett den inställningen på många vettiga datorer förrut, men i denna HP laptop finns inte en sådan inställning... Om du är intresserad så är det en HP N285SO, jag är inte novis med att använda BIOS och jag har dubbelkollat och det finns inte ens några rubriker eller parametrar som rör grafikkortet.
Har även uppdaterat till senaste BIOS i hopp om att fler parameterar skulle dyka upp, men icke...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Lehto:

Problemet är egentligen att kollar jag t.ex taskmanager så säger den Windows att den har 2,45GB RAM.
Och programmet jag behöver är hårdkodad vid installationen att kolla att datorn är bestyckad med minst 2,75GB RAM, och eftersom Windows enbart rapporterar 2,45GB så avbryter programmet installationen och skickar ut ett felmeddelande att datorn inte är bestyckad med tillräckligt med RAM-minne...

Inte helt sällan som äldre mjukvaru-installers kom i två eller fler filer.
Ex: Install.exe och data.cab

I många fall gick det helt enkelt att bara extracta dessa arkiv istället för att faktiskt installera dem.
Kanske funkar här?

Alternativt installera på en annan maskin (VM?) och sedan kopiera över filerna.
Förutsätter att den inte stendör om det saknas en eller två hundra regnycklar och annat....

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att ditt program är kompilerat korrekt så det inte är nått fel där.
Fungerar det i en virtuell dator ?
Fungerar det att plocka ut grafikkortet och köra på den integrerade grafiken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att ditt program är kompilerat korrekt så det inte är nått fel där.
Fungerar det i en virtuell dator ?
Fungerar det att plocka ut grafikkortet och köra på den integrerade grafiken ?

Jorå programmet fungerar att installera på andra maskiner som faktiskt har ca 3GB RAM.
Tror inte jag kan plocka ur grafikkortet då det är en laptop som sagt, ganska svårt att mecka ur ett grafikkort ur en sådan.
Eller ja allt går säkert om man vill, men risken är nog ganska stor att man sabbar något annat i datorn.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lehto:

Jorå programmet fungerar att installera på andra maskiner som faktiskt har ca 3GB RAM.
Tror inte jag kan plocka ur grafikkortet då det är en laptop som sagt, ganska svårt att mecka ur ett grafikkort ur en sådan.
Eller ja allt går säkert om man vill, men risken är nog ganska stor att man sabbar något annat i datorn.

Grafikkorten är ofta socklade men du kan ju kolla i bios om det går att stänga av det.
Du har inte provat i en virtuell maskin ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Lehto: Vet inte om detta kan vara något matnyttigt:
https://windowsreport.com/increase-dedicated-video-ram-window...
Det kan ju likaväl minskas

Rättstavning
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!