Ipad pro eller ritplatta

Permalänk
Medlem

Ipad pro eller ritplatta

Hej,

Sambon har börjat plugga. Digital design ska hon läsa, och antagligen en master också.

Blir därmed mycket skissande, både på papper men också digitalt.

Så, hon behöver antingen en ritplatta eller en ipad pro att skissa på. Hon har en hyfsad bärbar som funkar för ändamålet med ritplatta.
Men vad funkar bäst och lättast?
Om ritplatta, har ni några förslag?
Om ipad, vilken? Vilken penna?
Några andra tips?

Typo
Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

I såna här fall är det alltid bäst att kolla med skolan vad för mjukvara som ska användas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I såna här fall är det alltid bäst att kolla med skolan vad för mjukvara som ska användas.

Ah såklart. Glömde nämna det.

Det är uteslutande Adobes produkter som används! då illustrator och Photoshop. Men är egentligen fritt att skapa de digitala skisserna hur man vill, inga krav på just Adobe, även fast det är rekommenderat.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Ok, vet inte om skapandet men det är ju bra mycket lättare att bära med sig en ipad pro med penna än en laptop och ritplatta

Ipad pro 12,9 har helt ersatt laptop för min del, men det är annan användning som sagt.
Vet inte om apples back2school kampanj fortfarande gäller men den brukar vara rätt ok.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Just Adobes produkter har varit väldigt kassa på Ipad pro.
Men Photoshop ska väl ha släppts i en "fullversion" nu äntligen?

Vet ej hur det är med Illustrator, tror ej jag sett någon fullversion till ipad pro för detta.

Har man en rejäl Wacom setup hemma finns det absolut inget som slår det.
Men det tar plats + kostsamt

Billigare alternativ är ju dock att köra på en billigare wacom ritplatta till sin laptop vilket så klart fungerar utmärkt.

Ipad pro är ju dock en enklare allt i ett lösning för anteckningar, skissande osv.
Men ska hon ha det som enda arbetsverktyget för ritande så se till att mjukvaran hon använder fungerar BRA.

En wacom du kopplar till ex PC kommer ju alltid fungera bra då du kör fullversions program.

Permalänk

Att föra anteckningar fungerar väldigt bra på ipad pro med deras penna. 12,9 modellen är som ett A4 i storlek. Perfekt enligt mig.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för input!

Blir nog en ritplatta ändå, då hon lärt sig Photoshop och illustrator i fullversion.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Det är två helt skilda sätt att måla på. På en iPad blir det som att måla på papper. Du tittar på din hand. Med en ritplatta tittar du på skärmen och ser inte din hand. Samtidigt är handen inte ivägen för det du målar

Ska hon jobba med design så skulle jag rekommendera båda. Köp en billig ritplatta för att vänja sig vid den och ha en iPad att ta med till skolan.

Sen vet jag att Wacom är populärt här i Sverige, men själv gillar jag Huions plattor.

Finns annars ritplattor idag som är som en iPad. Skillnaden mellan dessa och en iPad är att ritplattorna försöker göra avståndet mellan display och glasskiva så liten som möjligt. Blir nämligen en lite konstig effekt annars när man målar med en vinklad penna. Då kommer färgen i te där man spontant väntat sig om man kört fysiskt medium.

Men som vanligt vid tvivel: testa testa testa

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns annars ritplattor idag som är som en iPad. Skillnaden mellan dessa och en iPad är att ritplattorna försöker göra avståndet mellan display och glasskiva så liten som möjligt. Blir nämligen en lite konstig effekt annars när man målar med en vinklad penna. Då kommer färgen i te där man spontant väntat sig om man kört fysiskt medium.

"Display tablet" på engelska. Den största skillnaden är att dessa brukar vara som skärmar utan dator. Wacom har en Mobile Studio Pro som är som en förvuxen surfplatta med Windows, men de är asdyra och har dålig hårdvara.
Vad gäller parallax, som är effekten du talar om, så minskas den genom att ha laminerade skärmar med tunt "glas". Det är inte alla skärmplattor som har det, och de som har det är ungefär i nivå med en Ipad (som inte har laminerad skärm). Ipad Pro som har laminerad skärm har minst parallax av alla på marknaden.

För att rita är Ipad Pro och Apple Pencil det bästa som finns. Det finns även riktigt bra appar som Procreate för ändamålet. Design har jag inte provat särskilt mycket men Concepts är en riktigt vass app.

Permalänk
Medlem

Målar en hel del. Hatar Wacom, kommer man från det klassiska sättet att illustrera så är Ipad Pro överlägsen, med Apple Pencil så känns det så nära "the real deal" man kan komma. Fick låna en värsting Wacom platta 1 vecka och jag hatade varenda sekund.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Men wacom har ju typ wacom one, en extern ritskärm i princip. Är de också svårare att använda än en ipad pro?

Kanske får bli en ipad pro och en billigare ritplatta, typ intuos, för att se vad hon föredrar. Gillar hon ritplattan bättre kanske man kan uppgradera sen.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Men wacom har ju typ wacom one, en extern ritskärm i princip. Är de också svårare att använda än en ipad pro?

Kanske får bli en ipad pro och en billigare ritplatta, typ intuos, för att se vad hon föredrar. Gillar hon ritplattan bättre kanske man kan uppgradera sen.

Det är ju teknikprylar så ser inte att du kan få för många. Köp båda!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om det är Illustrator, Photoshop etc. hade jag siktat på en ritskärm. Om man absolut inte måste ha Wacom, så finns det en uppsjö av billigare och i vissa fall också bättre specade varianter om man letar lite.
Jag följer denna ilstratören som testar en hel del olika varianter och har skrivit ihop lite tankar om dem: https://brad.site/reviews/wacom-cintiq-alternatives.html

Jag kör själv en blandning av iPad+penna och dator med klassisk Wacom, olika verktyg för olika uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är ju teknikprylar så ser inte att du kan få för många. Köp båda!

Lite så jag tänkte också! Därav en dyrare surfplatta och en billigare ritplatta.
För en ipad pro kan ju användas till tusen andra saker om den nu sambon inte råkar gilla den för att skissa på.

Tack för alla tips och all hjälp.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Lite så jag tänkte också! Därav en dyrare surfplatta och en billigare ritplatta.
För en ipad pro kan ju användas till tusen andra saker om den nu sambon inte råkar gilla den för att skissa på.

Tack för alla tips och all hjälp.

Gillar hon inte den glatta ytan på Ipad Pro så köp ett matt skärmskydd (exempelvis Tech Armor eller Supershieldz som finns billigt på Amazon). Det ger mer pappersliknande textur.

Permalänk
Medlem

Den nya iPad air verkar ju vassare än iPad pro rent prestandamässigt om man nöjer sig med en mindre skärm. Kanske kan vara en kompromiss?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Den nya iPad air verkar ju vassare än iPad pro rent prestandamässigt om man nöjer sig med en mindre skärm. Kanske kan vara en kompromiss?

Vassare? Det tror jag du fått om bakfoten. Pro har ju bla. ProMotion technology, bättre processor m.m.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det känns nog som rätt väg att gå med en ritplatta/ritskärm med hennes ambitioner. Själv har jag kört med både "Pen Tablets" och "Pen Displays" från Wacom, där min nuvarande är en Wacom Cintiq 16 som är riktigt trevlig att arbeta med (använder mig mest av Photoshop).

Innan hade jag en Wacom Intous Small BT som jag också gillade som introduktion för denna sorts produkter, men den var lite för liten men framförallt att gå till en riktig skärm var verkligen något som underlättade rejält för mig då det känns mycket mer naturligt. Om jag skulle köpt en Pen Tablet hade jag isf satsat på minst en i medium-storlek, men om möjligt tror jag absolut att en Pen Display är att föredra längden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vassare? Det tror jag du fått om bakfoten. Pro har ju bla. ProMotion technology, bättre processor m.m.

Jag jämförde alltså nya air med a14 mot befintliga iPad pro. Den nya iPad pro 2020 är väl inte utannonserad än?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas: Nya Ipad Air har ju en A14 processor med 4 kärnor medans den befintliga Ipad Pro har A12z processor med 8 kärnor. Enligt alla kärnor är ju Pro fortfarande vassare. Sedan har ju Pro 120hz skärm medans Ipad Air har 60hz vilket lär märkas om man sitter och Illustrerar med penna.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

@talonmas: Nya Ipad Air har ju en A14 processor med 4 kärnor medans den befintliga Ipad Pro har A12z processor med 8 kärnor. Enligt alla kärnor är ju Pro fortfarande vassare. Sedan har ju Pro 120hz skärm medans Ipad Air har 60hz vilket lär märkas om man sitter och Illustrerar med penna.

Aha, visste inte att z suffixet innebar så många extra kärnor. Antar att vi får se lite jämförelser nästa månad. Blir spännande.

Så då väntar vi på nya pro med gissningsvis A14z?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Youtube-kanalen av Brad Cowboy svarar på alla dina frågor:

https://www.youtube.com/user/thebradcolbow

Permalänk

På skolan jag jobbar på så kör de gen1 iPad pros med penna och astropad om man vill köra mot Photoshop/illustrator på en dator då har man båda alternativen och de verkar nöjda

En ren ritplatta kräver ju en dator här får du iaf möjligheten till båda delarna. Om du inte lägger en förmögenhet dvs.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian