Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Apples smarta klockor utökas med billigare modellen Watch SE

Apples smarta klockor utökas med billigare modellen Watch SE

Utöver de väntade uppgraderingarna i klockan Watch Series 6 tillför höstens nyheter även instegsmodellen Watch SE.

Läs hela artikeln här

Kommer denna produktkategorin någonsin ta fart?

Skrivet av Swedish Berserk:

Det kan man nog säga att den redan har gjort.

Grymt ful klocka, men billig.

Skrivet av Swedish Berserk:

Har väl redan gjort det på sätt och vis. Jag köpte min första runt 2013 då var det ovanligt, nu känner jag väldigt många som ej skulle klara sig utan den. Vi även dem jämnt, bara en sådan sak som läsa mailet är så jobbigt att göra på telefon. Men träning är såklart huvudfokus.

@lillaankan_i_dammen:

Just för slippa ladda varje 24 timmar valde jag en Garmin.
Betalade mer men vilken skillnad i kvalitet, i batteritid, i prestanda.

Min fru hade sin apple watch 2 series i nästan 3 år innan hon också gick över till garmin.
Dock så gillade hon inte hela smartwatch konceptet, syftet var mer träningsinriktat och därav passar garmin också henne bättre. Smaksak ^^

Kan tänka mig att utvecklingen har gjort detta till en bättre klocka rent generellt över senaste serierna.

SE känns ändå relativt prisvärd trots det ganska usla urvalet av armband.

@Redstrom: Man kan väl byta som vanligt eller missade jag något?

Skrivet av Cxod:

@lillaankan_i_dammen:

Min fru hade sin apple watch 2 series i nästan 3 år innan hon också gick över till garmin.
Dock så gillade hon inte hela smartwatch konceptet, syftet var mer träningsinriktat och därav passar garmin också henne bättre. Smaksak ^^

Kan tänka mig att utvecklingen har gjort detta till en bättre klocka rent generellt över senaste serierna.

Laddproblemet är störande helt klart. Men ju mer man använder mobilen ju mer tänker man på att ladda den. Jag har dessutom dubbla laddare (standard trådlös). Så skulle jag ha glömt ladda och kommer till jobbet så fixar jag där med.
Garmin har några svindyra klockor, men det finns dyra smartklockor. Min Galaxy 3 gick på 7000kr inkl armband och styling. Armbandet kostade runt 1000kr, det finns dyrare armband och köpa för de som vill ha lite kvalite.
Min klocka ser inte på något sätt ut som en billig smartklocka. (vill ej outa mig, men nästan 1500kr har jag lagt på att bygga om den)

Senast redigerat 2020-09-15 20:12
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Laddproblemet är störande helt klart. Men ju mer man använder mobilen ju mer tänker man på att ladda den. Jag har dessutom dubbla laddare (standard trådlös). Så skulle jag ha glömt ladda och kommer till jobbet så fixar jag där med.
Garmin har några svindyra klockor, men det finns dyra smartklockor. Min Galaxy 3 gick på 6500kr inkl armband och styling.

Så klart att man kan lösa det genom att vara mer förberedd, men jag tar sällan av mig klockan som det är.
Mobilen är för mig personligen en annan typ av pryl, tränar jag och har inte den i närheten är det ok. Klockan behöver inte påvisa alla dessa notiser, även om att den klarar av dem.

Jag laddar min Garmin fenix 6x Sapphire Carbon DLC var 14 dagar.
I detta ingår notiser, konstant blåtand , 10-13 timmars träning i veckan, steg, pulse-ox under sömn. Sömn, stress nivå mätare, HR sensor och allt igång.
Gps används när jag cyklar och när jag joggar, kan bli 11-13 dagar batteritid beroende på hur mycket man använder gpsen.
Gav dock 8300kr för min med safir glas och diamond coating.

Själv kör jag ett Mii Band 4... 299kr, batteriet håller i en månad, och den har all "smart funktionalitet" jag behöver. notifieringar(samtal/meddelande från självvalda appar). alarm, timer, tidtagarur, klocka, väder, träningsprofiler, puls, steg, "find my phone" etc, visst är det trist att den inte har inbyggd GPS. Men jag tycker att batteritiden väger upp. Dessutom går det att hitta sätt att ha med sig mobilen på, även vid träningspass.

Hade en smartklocka i ett år innan jag tröttnade, förpassade den till en låda och återgick till min Certina-kronograf. Så viktigt är det inte att kunna läsa SMS på handleden eller se hur många steg jag tagit under dagen. Skulle jag börja träna mer seriöst skulle jag nöja mig med ett aktivitetsarmband på gymmet.

Det dröjer nog några år till innan smartklockan är tillräckligt smart för att vara mer än en gimmick.

@Miljon3: Jo det är ju givet, tyckte bara man kunde ha levererat åtminstone ett stilfullt alternativ vid lansering

Är sugen på en apple watch. Men kommer troligen inte köpa innan den håller i 7 dagar utan laddning.

Blir nog äntligen en uppgradering från min gamla Series 1. Den har funkat ypperligt, om än lite långsam ibland.

Analoga klockor for the WIN!

Stör mig på att de tog bort 38 mm Series 3 med 4G. Ungen skulle ju ha en sådan hade jag tänkt.

Enligt Apples sida har inte SE den nya syremätningen (och inte EKG heller).

Verkar vara en del förvirring kring det.

Skrivet av Cxod:

@lillaankan_i_dammen:

Har själv en Fitbit Versa 2 och den håller också väldigt väl, ca 1 vecka. Då använder jag den rätt flitigt, inklusive träningspassen.

Funderar dock på att gå över till Garmin då jag märkt att pulsmätaren är otroligt skräp, jämfört med en polar H10 är den inte ens i närheten av att mäta korrekt.

är det bara jag som inte ser poängen med en klocka när man har en mobil telefon.

Skrivet av _Merc_:

är det bara jag som inte ser poängen med en klocka när man har en mobil telefon.

Betydligt enklare att slänga ett öga på armen istället för att gräva upp telefonen ur fickan, särskilt när man sitter ner. Om telefonen ligger på laddning behöver man inte missa några notifikationer heller.

Skrivet av _Merc_:

Tyckte så ända till jag skaffade en galaxywatch active2 nyligen.
Grymt smidigt att kunna ta samtal, styra musikuppspelning, snabbt titta på meddelanden osv när man är i farten. Mest gillar jag dock aktivitetsfunktionerna som verkligen motiverat mig till att röra på mig och träna.

Väntar fortfarande på Spotify Offline-läge innan jag köper en Apple Watch. Hopplöst att det inte ännu finns :/

Skrivet av _Merc_:

Jag tror det.

Billigare än Samsung, se där!

Skrivet av jolu:

Tyckte så ända till jag skaffade en galaxywatch active2 nyligen.
Grymt smidigt att kunna ta samtal, styra musikuppspelning, snabbt titta på meddelanden osv när man är i farten. Mest gillar jag dock aktivitetsfunktionerna som verkligen motiverat mig till att röra på mig och träna.

Håller verkligen med dig där. Kör iofs en Active 1 men den räcker för mig och har den ytterst värdefulla GPS funktionen vilket gör att jag lämnar mobilen hemma när jag tar en löprunda. Visst, det ultimata hade varit versionen med LTE men då blir det riktigt dyrt.

Synd att batteritiden är så dålig på klockorna!

Gick ifrån AppleWatch 4 till Garmin Fenix 6 pro.
Var tvungen att ladda Applewatchen varje natt. Laddade senast min Garmin i Torsdags har 54% kvar. Och då löptränar jag 5 dagar i veckan!

Fattar inte att det måste vara så dålig batteritid. Det är för min del den stora stoppern.

För en person som uppskattar riktiga klockor så är detta verkligen botten.

Snart kan de väl slopa fokus på nya funktioner som drar mycket batteri. Kommer uppgradera min watch 3 först när batteriet får ett större fokus.

Jag tror visserligen inte att jag kommer köpa den oavsett.

Men måste jag ha en Iphone för att kunna ha en Apple Watch?

Skrivet av Dizzö:

För en person som uppskattar riktiga klockor så är detta verkligen botten.

Jag känner samma sak för spisar. För en som uppskattar en spis är en microvågsugn verkligen botten. <3

Förstår inte varför folk klagar på batteritiden, även om det heter smartwatch så är det ingen klocka. Det är en dator man har på handleden, med alla fördelar som det innebär. Det man får tänka på att det är svårt att göra mycket med batteritiden med dagens batteriteknik, framförallt i en sånt litet format som en smartwatch. Klart det hade varit underbart med 7 dagars batteritid, eller 2 år, men i ärlighetens namn känns det inte ens jobbigt att ladda klockan. Den dubblar som väckarklocka på nattduksbordet där den laddas trådlöst.

Den största fördelen med klockan är att man känner sig som..