Svenska excel fattar inte engelska!?

Permalänk
Medlem

Svenska excel fattar inte engelska!?

FAAAAAAAAAAAAAN!!!

Sorry, men det är typ så här Excel får mig att känna typ varje gång jag använder det. Jag har 2 datorer (en på kinesiska och en på svenska) och använder TEAMS på Engelska, dvs det blir 3 st olika Excel språk. Den kinesiska och engelska versionerna är inget problem, men den svenska #"¤%¤#" versionen verkar inte fatta excel funktioner på engelska! Typ "SUM" måste jag skriva som "SUMMA" och "Average" måste jag skriva som "medel" osv.

Finns det något sätt att få Svenska Excel tillräckligt intelligent för att fatta formler skrivna på Engelska? Ett annat problem som gör mig så ¤%#"!¤# irriterad är att man inte verkar kunna ställa in ett default läge för valutor?!? Den använder samma som windows gör, dvs om jag har en kinesisk version av windows så¨skriver excel automatiskt valutan till 元, engelskt windows blir det $. Visst, man kan gå in och manuellt ändra alla celler med valutor, men det känns som ett skämt om det inte finns ett smidigare sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo tack. Känner igen den där soppan. Det gör en så infernaliskt sned!
Jag tänkte att det kan vara av relevans att veta vilken officeversion det gäller. Äre office 365?

Under File - Options så finns det en flik med namn Language. Där kan man ställa in språkval. Kaanske är det en start iaf?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har också alltid stört mig på det men du kan väl bara byta språk i Excel?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo tack. Känner igen den där soppan. Det gör en så infernaliskt sned!
Jag tänkte att det kan vara av relevans att veta vilken officeversion det gäller. Äre office 365?

Under File - Options så finns det en flik med namn Language. Där kan man ställa in språkval. Kaanske är det en start iaf?

Skrivet av daolo:

Har också alltid stört mig på det men du kan väl bara byta språk i Excel?

Tack för svaren! Tänkte inte ens på det. Nu funkar alla engelska formler igen