Uppdaterad: Sony sänker prognosen för PlayStation 5 med fyra miljoner enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Om 400/450 dollar stämmer så är det otroligt bra priser med tanke på hårdvaran! Plus att den är så grymt snygg Vem vill ha en tråkig låda liksom. Kolla bara bilarna på 80-90 talet jämfört med nu, utvecklingen går framåt som tur är

Sant, håller med dig på allt förutom att jag gillar många bilar från 90 och bakåt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag väntar med spänning tills de släpper fler PS5 nyheter imorgon, men usch va ful den är! Ett spaceship för 12 åringar...blä. Kommer bli svårt att övertala partnern att ha den stående synligt bredvid TVn.

Smaken är som baken, delad 😉

Permalänk
Medlem

Jag hoppas jag får tag i en konsol den här sidan av nyår iaf :/

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Är väl ganska uppenbart nu att Series S ersätter One S och Series X ersätter One X.

Japp. Ganska enkelt och självklart.

Skrivet av BengaBang:

Vilket kommer begränsa utvecklingen denna generation ganska mycket enligt tidigare uttalanden av utvecklare, tack vare mycket långsammare minne och mindre mängd.

Tror inte det kommer blir något revolutionerande problem. Vi har haft PS4/PS4 Pro, och vi kommer framåt även ha ny Switch, som vi i dagsläget inte vet prestanda på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nu missar du måltavlan.

Det som utvecklarna klagar på är ju att det kommer krävas mer jobb att utveckla till xbox ställt mot PS, så vad finns det då för ekonomiskt incitament att utveckla mot xbox om de kan utveckla mot PS istället och öka sin vinstmarginal??

Går inte att jämföra med spel som portas till både xbox och PS - även om det skulle vara så illa som att det krävdes dubbelt så mycket jobb, så når du ju också ut till en (väldigt grovt räknat) dubbelt så stor kundbas. Alltså en vettig investering.

Det går ju inte att göra direkta jämförelser till PC heller; produkter som fungerar sub-optimalt på tusentals plattformar kontra produkter som fungerar super-optimalt på en plattform. Äpplen och päron - vilket är exakt varför vi inte får se något spel som utnyttjar hårdvaran optimalt på PC.

Inte bara PC.

Du glömmer dock PS4 Pro, och även Switch.

Den tiden, när en enda tillverkare hade en enda produkt - den är förbi och finito.

Oavsett vad man som utvecklare tycker det är lite jobbigare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vet inte om jag sett deras sådant test, men det går förmodligen inte att jämföra rakt av med PC kort. Jag litar dessutom på vad utvecklarna har sagt och vad jag själv har sett. Är normalt sett inte speciellt intresserad av konsoller längre, men Sonys lagring bara i sig, gör produkten otroligt attraktiv ur mitt perspektiv. Jag tror PC kommer lagga efter där i flera år, oavsett det nya API't.

Digital Foundry är grymma. Kan verkligen rekommendera dig att lyssna och se på deras analyser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag litar mer på oberoende parter som Digital Foundry, än utvecklare som i nuläget har ekonomiska incitament. Men du kan hitta utvecklare som påstår att Xbox Series X slaktar PS5 i råprestanda också.

Tex tidigare Sony utvecklaren:
"PS5 is not a bad console, it’s an absolute beast of a piece of hardware,” Grannell said on the RDX podcast. “But it’s just a piece of hardware which is slower on numerous kinds of paths than what Microsoft has put together."

Själv tror jag inte att det kommer bli speciellt mycket skillnad mellan spelen på XSX och PS5, mindre än vi har idag med Xbox One X och PS 4 Pro.

Exakt. Håller med helt. DF är både grymt duktiga och helt objektiva. Varken i knät med Sony eller MS (som många utvecklare är, tack vare olika affärsuppgörelser och olika former av samarbeten).

Tror både Sony och Microsoft kommer att lansera riktigt bra och prisvärda konsoler.

Dock ingen fantasi att de skall nå upp till PC (men då talar vi helt andra priser också).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det var inte min poäng riktigt att Xboxen skulle "slakta" PS5, mycket pengar snurrar runt just nu i branschen och både MS och Sony vill bygga hype. Vad diverse utvecklare säger nu innan release är för mig lika trovärdigt som vad en politiker lovar innan valet.
Crytek utvecklarens uttalanden ligger det säkert en del sanning i, men han drog tillbaka allt snabbt, säkerligen pga PR skäl eller NDA.

Faktum är att det är mer politik och rävspel bland utvecklare än bland politiker just nu.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte bara PC.

Du glömmer dock PS4 Pro, och även Switch.

Den tiden, när en enda tillverkare hade en enda produkt - den är förbi och finito.

Oavsett vad man som utvecklare tycker det är lite jobbigare.

PS4 Pro är inte samma sak: först kom "standard", sen kom en uppgradering - så uppgradering var mer optional, och folk som redan köpt en standard förväntade sig inte plötsligt Pro-kvalité.
XBS är som att lansera en nedgradering när det som hela tiden marknadsförts fram tills nyligen och som satt folks förväntningar varit XBX.

Och fortfarande handlar det inte om att utvecklare tycker det är jobbigt, det handlar om pengar, pengar, pengar...
krävs mer jobb ("jobbigt") == mindre vinst, och spel är inte välgörenhet.
Spelstudiornas aktieägare bryr sig om pengar, och XBS == mindre pengar.
Det är ett problem.
Jag fattar inte folk som påstår att detta bara är gnäll som ska ignoreras.
Precis som i all annan industri har man en budget; om mer tid och pengar måste läggas på detta kommer mindre tid och pengar läggas på andra saker som fixa buggar och polera spelets mekanik, UI, etc.
Antingen det eller så äter studion den extra kostnaden och minskar sin vinst.
Det finns inget magisk tredje alternativ där mer jobb blir gjort utan att kostnaden stiger (nej skickligare utvecklare löser inte problemet, skickligare utvecklare vill givetvis ha högre lön).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

PS4 Pro är inte samma sak: först kom "standard", sen kom en uppgradering - så uppgradering var mer optional, och folk som redan köpt en standard förväntade sig inte plötsligt Pro-kvalité.

Jag tror inte heller att se som köper Series S förväntar sig Series-X-kvalité.

Men får ju oftast någonstans vad man betalar för, och personligen så tycker jag det är bra med flera alternativ som passar olika personer. Oavsett om de alternativen heter Pro eller S, och oavsett om de kommer från Sony eller Microsoft (är inte så varumärkesreligiös som många verkar vara).

Alla har inte samma budget, och vissa nöjer sig med enklare spel och/eller mindre upplösning/grafik. Alla är olika.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Det är klart att det finns fördelar och nackdelar med alla alternativ. Men att både S och X finns är en kompromiss som drabbar både köpare av S och köpare av X. Om bara S hade funnits eller bara X hade funnits så hade den kompromissen varit mindre - eller om skillnaden mellan dem bara varit lite mindre uttalad så hade kompromissen varit försumbar.

Som läget ser ut riskerar alla xbox ägare att få lite färre spel,
Series S ägare riskerar att få fler spel med mer "cinematisk" upplevelse,
Series X ägare riskerar att inte få vad de betalar för eftersom deras spel inte kommer utnyttja hårdvaran optimalt.*

(*Det kanske inte är tydligt vad jag menar, men även om spelutvecklarna skulle vrida upp vissa kvalitetsinställningar så är maximalt != optimalt. Så här är ett exempel: Spelutvecklarna vill göra en stor öppen stad full av liv och rörelse, på X kan de göra en väldigt stor stad, men på S kan de inte göra staden så stor utan att vrida ner den visuella kvalitén till en oacceptabelt låg nivå, så spelets stad görs mindre, med mindre liv och rörelse i, tills en nivå nås där den grafiska kvalitén är passerbar på S, och den extra otappade prestandan som finns på X används då istället till att öka polygon-antalet på npc'erna, snyggare reflections, och bättre skuggor. Series S dödade drömmen om den stora staden. Om spelet är cross-platform till PS så kommer ej heller PS-ägare få uppleva en denna vision - minsta gemensamma nämnare avgör vilka upplevelser som blir tillgängliga på hela konsolgenerationen - sans PS-exklusiva spel då. Det är just denna typen av dröm, "den stora staden", som också kommer leda till att Series S pressas till cinematiska prestandanivåer för att inte hela kasta bort potentialen i PS och Series X.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@dpom86:

Absolut är det för- och nackdelar med allt. Så även med valfrihet för oss kunder.

Håller med helt - inget är gratis!

Tycker dock personligen att fördelarna med fler hårdvarualternativ för oss kunder starkt överväger nackdelarna.

Oavsett om vi talar om "S" vs "X", eller om "Pro" vs "normala" PlayStation.

Oavsett om vi talar om Sony eller Microsoft (eller vilken annan tillverkare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: I så fall respekterar jag din åsikt, jag håller bara inte med.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)