Permalänk
Medlem

Realtek Audio mod drivers

Jag har aldrig gillat realtek ljudkort alls men det finns ett modpack så att man kan installera senaste versionen samt med väldigt bra verktyg för att göra ljud bättre. Fungerar även för äldre Realtek chip.

https://www.techpowerup.com/forums/threads/realtek-dch-modded...

Är faktiskt riktigt nöjd med ljudet nu.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Jag har aldrig gillat realtek ljudkort alls men det finns ett modpack så att man kan installera senaste versionen samt med väldigt bra verktyg för att göra ljud bättre. Fungerar även för äldre Realtek chip.

https://www.techpowerup.com/forums/threads/realtek-dch-modded...

Är faktiskt riktigt nöjd med ljudet nu.

Själv har jag testat moddade Realtek drivrutiner förut men tyckte ljudet blev bara sämre. Speciellt ljudkvalitén tog bara mestadels stryk av alla inställningsmöjligheter. Kanske beror på vilket moderkort man har litegrann men alltid gillat ASRocks Realtek lösning (beror väl mestadels vad för hörlursförstärkare de valt hur ljudet är och litegrann kondensatorerna (men alla tycks ju köra lite högre kvalité kondensatorer och multilayer PCB osv idagsläget så det är väl mestadels valet av hörlursförstärkaren som skiljer ljudet på olika moderkort). Testade ett ASUS ROG Hero en gång men ljudet var kasst i jämförelse så det kan ju förstås variera litegrann för olika tillverkare).

Jag har även flertal 3rd party ljudkort, ASUS Essence STX II och SoundBlaster ZxR bl.a. men förtillfället kör jag med inbyggda med standard ASRock drivrutinerna och föredrar ljudet tillsammans med en hörlursförstärkare och de hörlurar jag använder med det inbyggda (säkert har det att göra det är någon slags magisk synergi mest just denna kombon av hörlursförstärkare på moderkort, hörlurar och så) men att det är ens möjligt är lite förbluffande då på pappret borde det låta betydligt sämre. Iaf tog ALC1150 ett ordentligt kliv i ljudkvalité, ALC1220 som har varit det senaste (som jag oxå kör just nu) fokuserar mest på att isolera ljudkortskretsen bättre vilket tycks ha fungerat ypperligt för mig då jag hade lite problem med oväsen som smög in från själva moderkortet när GPU:n hade hög last i förra med ALC1150 medans nu med ALC1220 med multilayer PCB, dvs ett eget layer för endast ljud på moderkortet så är det dödstyst från störande extra elektronisk ljud.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional