ARM:s medgrundare vill stoppa Nvidia-affären

Permalänk
Medlem

Vad gäller Nvidia och ARM i sig tycker jag att det har framkommit med största tydlighet att Jensens högsta dröm är att tillverka världsledande CPU:er. Det var därför man försökte köpa VIA, det var därför man gjorde systemkretsar för x86 osv Intel har alltid gjort allt för att stoppa Jensen. NU har han en rimlig chans att slå sig in med system som har Nvidia-kretsar i hela kedjan och inte behöver vara beroende av andra. Det kan definitivt bli intressanta tekniska lösningar av detta, men inlåsta sådana såklart. Kompletta AI-system ser ut att vara prio ett för tillfället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Väldigt dåligt geopolitiskt för britterna och Europa men bra för teknikens utveckling, vilket jävla dilemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Han var med och grundade Acorn 1978. Efter lite olika turer knoppades ARM av 1990. Han var inblandad i avknoppningen som jag förstår det.

Fast inte tillräckligt för att vara en av grundarna uppenbarligen. Är det han som hypar sig själv eller är det media som vill ha intressanta rubriker?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Visst är det illa, men som folk har sagt, lite sent att komma med det nu....

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Hauser sharing knowledge and advocating a good deal for the UK is constructive. However the calls for stopping the deal based on anti-Nvidia and anti-US sentiments are extremely unconvincing.

Nvidia have been consistent winners since their first products. A well run company that consistently has an edge over most of the industry. Technically great and commercially astute. This must be one of the best possible things that could happen to Arm including the UK part of it. It is also one of the best possible things that could happen for the advancement of Arm's products. That part is great news for the customers. For Arm to be overseen by a technology powerhouse instead of an investment fund might have been a great boost on it's own.

The regulators have to make sure that the acquisition cannot be used for unfair competition or monopolistic behaviour. That should be achievable. At least Nvidia do not have a record like Intel, Microsoft, Google, Facebook, Amazon or Apple.

The UK, Japan and many other countries have trade and political conflicts with China. It is not just a US - China conflict. Arm is already at risk of being affected. Export restrictions imposed by the US or UK might actually be less likely under Nvidia's ownership and advocacy. At the same time, China is less likely to ban products that stay way ahead of the domestic competition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju tyvärr den här nivån många ”diskussioner” om Nvidia håller här.

Hur vore det med lite konkret kritik istället för infantila demoniseringar?

Jag var inte speciellt seriös och därav det lustiga ordvalet, men det finns ju uppenbart en viss sanning i det jag säger. Det var heller ingen attack mot någon annan än Nvidia så du kan vara lugn.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag vill att det ska fallera mest för att Nvidia är giriga elakingar, de får mig att se en mörk framtid för ARM.

Som alla andra företag då? Alla företag existerar för att tjäna pengar, inte för att vara snälla och dom kommer göra det som krävs för att tjäna maximalt med pengar. Sen kan man se vissa saker som "snälla" men målet är alltid det samma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Microsoft har ju blivit betydligt snällare än förr i tiden så Nvidia kanske kan bli det också? Vilka tror du mjuknar först, Nvidia eller Apple?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

@Aka_The_Barf: Microsoft har ju blivit betydligt snällare än förr i tiden så Nvidia kanske kan bli det också? Vilka tror du mjuknar först, Nvidia eller Apple?

Företag "mjuknar" bara om det finns pengar att tjäna. Microsoft har blivit "snällare" för att dom förlorar pengar på böter eftersom lagar blivit hårdare på senare år och andra alternativ börjar bli så bra att dom kan utgöra ett hot och då kan bra pr vara ett bra vapen.
Nvidia och apple är där dom är för att dom gjort mycket bra och kloka val i rätt tider och ofta är det kunderna som avgör om ett företag är bra eller dåligt.
Om nvidia eller apple vore "mer onda" än andra företag så verkar det vara en väldigt bra sak då pengarna formligen regnar in och nvidia äger grafik korts marknaden med stor marginal.
Dom kommer bli "snälla" när det lönar sig, just nu lönar det sig inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Jag hoppas verkligen att affären stoppas. Om inte får vi hoppas på att RISC-V får sig en rejäl skjuts.
...

Jag misstänker att det finns många stora företag som tänker som Hermann och börjar se sig om efter alternativ beroende på vad som händer med arm. Om man går in på risc-v hemsida och tittar på deras medlemmar finns det ju en del riktiga tungviktare (inklusive Nvidia) som nog skulle kunna utmana arm om det skulle behövas

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.