Rambus vrider upp maxgränsen för HBM2E-hastighet

Permalänk
Melding Plague

Rambus vrider upp maxgränsen för HBM2E-hastighet

Rambus lyckas med konststycket att pressa HBM2E till hastigheter som är 25 procent snabbare än vad standarden sägs erbjuda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nyheter från Rambus som inte är patent-trollning?
Tror nästan de flesta kommer aktivt undvika något från Rambus av diverse... skäl. Speciellt när GDDR6 är kompetent.

Permalänk
Medlem

Intressant men ändå inte. Jag föredrar när det visas på fysisk produkt av den anledningen att det alltid kommer nya tekniker och en del blir det inget av samt att det ofta tar flera år innan det händer något.

Fördelen med i stort med denna nyhet är att allt som händer i bakgrunden sporrar andra till att hitta nya lösningar osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att Rambus var ute ur spelet någon gång för mer än ett decennium sedan.

Permalänk
Medlem

Om hbm2 har såna höga hastigheter kan man i teorin ha mindre minne som tex 8gb men ändå kunna prestera bättre än tex 10gb ddr6?

Permalänk
Medlem

Minnestillverkarna verkar vara fast beslutna om att hålla HBM som en lyxprodukt med höga marginaler. Så länge de gör det, bryr jag mig inte så mycket hur snabbt det är.

Skrivet av jehuty:

Om hbm2 har såna höga hastigheter kan man i teorin ha mindre minne som tex 8gb men ändå kunna prestera bättre än tex 10gb ddr6?

Om jag räknar rätt så kan man med två kapslar HBM2E nå 1TB minnesbandbredd, dvs en hårsmån mer än 3090. Du kan säkert få en kapsel som är 4GB stor (det var vad Vega hade), så visst, du kan slå en 3090 på minnesbandbredd med bara 8GB minne. Varför du nu skall göra det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Ja, dom är kända för patent trollning.

Men utan att försvara dom så är dom nog inte dom värsta, Bussines Insider listade dom 8 värsta/största och i den listan kom Ramburst på 6'e plats.
Rockstar Consortium LLC kom då på 3'e plats, det intressanta är att dom sponsras av Apple och Microsoft.

Nära på inget tech företag kan undvika trollen, speciellt om dom vill vara i framkanten med produkter som säljer.
Oavsett så är det ett problem, ett problem dom får leva med och hantera. Något SK hynix och Alchip verkar ha löst denna gången, mindre företag använder sig av som ex. Unified Patents.

2013
HBM(1) gav 128 GB/s (1 Gbps per pinne)
2016
HBM2 gav 256 GB/s (2 Gbps per pinne)
2018
HBM2E gav 320 GB/s (2,5 Gbps per pinne)
2019 Mars
Flashbolt HNM2E gav 409,6 GB/s (3,2 Gbps per pinne)
2019 Augusti
SK Hynix HBM2E 460,8 GB/s (3,6 Gbps per pinne)

För HBM så har hastigheten ökat ca: 25% per år, så man skulle kunna säga att det var väntat. Vad som inte var vänta är att Ramburst var budbäraren...

@ehsnils: Nej, dom har blivit patent troll precis som str8forthakill, påpekar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det som behövs är en tillverkare som har hyfsade volymer och som inte siktar på en marknad där $50 extra är ett handikapp.

De uppgifter som kommit ut om att minnena på RTX 3080 drar ca 80W trots PAM är lite dystra. Svårt att kombinera bra prestanda och måttlig effektförbrukning då.

Permalänk
Medlem

Är mer priset som behöver pressas.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kanske är det detta som RDNA2 har som 128MB cache.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

HBM är framtiden för grafikkort o när dem kommer 3d stacka Minnen på APUer (får vi hoppas).

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det som behövs är en tillverkare som har hyfsade volymer och som inte siktar på en marknad där $50 extra är ett handikapp.

De uppgifter som kommit ut om att minnena på RTX 3080 drar ca 80W trots PAM är lite dystra. Svårt att kombinera bra prestanda och måttlig effektförbrukning då.

Alltså 10w per gb? Det ÄR mycket.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Minnestillverkarna verkar vara fast beslutna om att hålla HBM som en lyxprodukt med höga marginaler. Så länge de gör det, bryr jag mig inte så mycket hur snabbt det är.

Om jag räknar rätt så kan man med två kapslar HBM2E nå 1TB minnesbandbredd, dvs en hårsmån mer än 3090. Du kan säkert få en kapsel som är 4GB stor (det var vad Vega hade), så visst, du kan slå en 3090 på minnesbandbredd med bara 8GB minne. Varför du nu skall göra det.

Tanken var att kanske kunna få ner priset om man kan sänka mängden minne men ändå prestera bättre.

Permalänk
Medlem

Skulle vara coolt att se en combo med Zen4 + RDNA3 och HBM2E i en konsol från t.ex Nintendo eller Sega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske är det detta som RDNA2 har som 128MB cache.

Knappast!

Skulle vara ett av dom absolut dyraste sätt att lösa cache på, samt även ett av dom långsammare i förhållande till att ha det direkt på substratet.

Tror inte ens att det någonsin funnits HBM på endast 128 MB, tror det började på 2 GB.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@m0rk: E sport konsol för 2000 dollar hoppas jag på. Som byts ut vart 4 år. Simulator och E-sport med zen 4 och 650 watt så man har fet gpu och minst 32gb minne. Men folk betalar ju hellre 2000 dollar för en telefon fan.Jag hade hoppats 3 screen play med ps5 och simulator. nu får bli en PC för 30-40 tusen istället. Det går ju bra men att ge 20-25k för konsol som skulle spöa pc för dubbla pengarna är dyrt tydligen.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Alltså 10w per gb? Det ÄR mycket.

8 senast jag räknade men fortfarande mycket absolut

Permalänk
Medlem

Finns det någon hårdvara som nyttjar dess hbm minnen idag. Tänker utanför PC marknaden då det mig veterligen inte finns hårdvara som säljs idag som nyttjar HBM.

EDIT: Stavfel av autocorrect på från telefonen, skulle stå PC marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Finns det någon hårdvara som nyttjar dess hbm minnen idag. Tänker utanför och marknaden då det mig veterligen inte finns hårdvara som säljs idag som nyttjar HBM.

Säkert kryptomining-ASIC eller andra specifika områden med vetenskapliga beräkningar kan jag gissa, men jag vet inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Finns det någon hårdvara som nyttjar dess hbm minnen idag. Tänker utanför och marknaden då det mig veterligen inte finns hårdvara som säljs idag som nyttjar HBM.

Skrivet av medbor:

Säkert kryptomining-ASIC eller andra specifika områden med vetenskapliga beräkningar kan jag gissa, men jag vet inte...

Från första meningen i artiklen: "högpresterande grafikkort samt områden som artificiell intelligens och maskinlärning."

Ett annat stort användningsområde är supercomputers, såsom NEC SX-Aurora TSUBASA och Fujitsu A64FX.
Och nej! Det är inte AMD Athlon 64FX

Finns 4 st kort på prisjakt i FirePro, Radeon Pro och Quadro som är i lager, räknas alla så är det 18 st.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Från första meningen i artiklen: "högpresterande grafikkort samt områden som artificiell intelligens och maskinlärning."

Ett annat stort användningsområde är supercomputers, såsom NEC SX-Aurora TSUBASA och Fujitsu A64FX.
Och nej! Det är inte AMD Athlon 64FX

Finns 4 st kort på prisjakt i FirePro, Radeon Pro och Quadro som är i lager, räknas alla så är det 18 st.

Jag kan också läsa text.

Du nämner grafikkort, vilka grafikkort idag säljs med HBM minne då du uppenbarligen vet vilka det är men väljer att inte nämna dem.
Jag efterfrågade just exempel på tex sådana i min fråga nämligen.

EDIT:
@Medbor Jag tittade runt lite och ser att bla Nvidia använder HBM2 i sina NVIDIA A100 beräkningskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag kan också läsa text.

Du nämner grafikkort, vilka grafikkort idag säljs med HBM minne då du uppenbarligen vet vilka det är men väljer att inte nämna dem.
Jag efterfrågade just exempel på tex sådana i min fråga nämligen.

EDIT:
@Medbor Jag tittade runt lite och ser att bla Nvidia använder HBM2 i sina NVIDIA A100 beräkningskort.

Radeon VII och äldre hade HBM också, jag trodde du menade utanför grafikkort då det varit ganska mycket skriverier om AMDs kort angående detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag kan också läsa text.

Du nämner grafikkort, vilka grafikkort idag säljs med HBM minne då du uppenbarligen vet vilka det är men väljer att inte nämna dem.
Jag efterfrågade just exempel på tex sådana i min fråga nämligen.

EDIT:
@Medbor Jag tittade runt lite och ser att bla Nvidia använder HBM2 i sina NVIDIA A100 beräkningskort.

Du finner länken i texten du svarade på, så även vilka det är
Eller kort för arbetsstationer räknas inte...
"Finns 4 st kort på prisjakt i FirePro, Radeon Pro och Quadro "

Du frågade om hårdvara! Grafikkort stod det om i artikeltexten, av vad jag läste

Edit:
OK! Ska vara snäll: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmo...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Radeon VII och äldre hade HBM också, jag trodde du menade utanför grafikkort då det varit ganska mycket skriverier om AMDs kort angående detta

Jag menade egentligen utanför grafikkortsmarknaden, men tyvärr blev attityden lite dålig och jag fick ett autocorrect fel när jag postade på mobilen första gången så ja du hade rätt. Det skulle stå utanför PC marknaden.

Permalänk
Medlem

Det finns högavis av folk här på Sweclockers som sitter med Vega56 kort. (Och Fury osv)
Så jädra dyrt är inte HBM. Det är lite dyrare, och det är tillräckligt för att det skall väljas bort för konsoler och konsument PC idag. Hela anledningen att XBox s och xs har sin lustiga minneskonfiguration är att det tillåter Microsoft att spara någon dollar. Så prispressade är den här typen av produkter. Synd, för HBM är trevlig teknologi.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med Vega 56, men det kortet kan inte ha gjort AMD glada. Har mycket svårt att se hur de tjänade några pengar alls på det, när de var tvungna att dra ner priset så enormt på ett stort chip med HBM2 för att kunna sälja. En del av deras problem var säkert att de inte fick ut den prestandan ur HBM2 som var planerat (Planen var 2 GHz effektivt vid 1.2V. De fick ut 1.6 GHz vid den spänningen och 1.9 GHz vid 1.35V), vilket inte direkt hjälper framtida GPU-projekt med HBM.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Triton242:

Finns det någon hårdvara som nyttjar dess hbm minnen idag. Tänker utanför PC marknaden då det mig veterligen inte finns hårdvara som säljs idag som nyttjar HBM.

EDIT: Stavfel av autocorrect på från telefonen, skulle stå PC marknaden.

Det finns ett gäng fpga-produkter som kommer med hbm2 inbakat. Sedan kan ju vilken fpga designer som helst koppla på hbm2 till sin produkt om behovet finns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sitter själv med Vega 56, men det kortet kan inte ha gjort AMD glada. Har mycket svårt att se hur de tjänade några pengar alls på det, när de var tvungna att dra ner priset så enormt på ett stort chip med HBM2 för att kunna sälja. En del av deras problem var säkert att de inte fick ut den prestandan ur HBM2 som var planerat (Planen var 2 GHz effektivt vid 1.2V. De fick ut 1.6 GHz vid den spänningen och 1.9 GHz vid 1.35V), vilket inte direkt hjälper framtida GPU-projekt med HBM.

De drog inte ner priset enormt. Priset stack iväg efter lansering vid 3995:- på grund av mining för att sedan sänkas under lanseringspris först när det fasades ut från marknaden. Så kortet bör rimligen ha dragit in bra med pengar. Dess problem låg snarare i spelprestanda jämfört med motsvarande nVidia-kort och att AMD drog upp effektförbrukningen i ett försök att klocka högt för att kompensera. Vilket inte var gynnsamt för de stackade minneskretsarna heller.

AMD var väldigt aktiva vid utvecklingen av HBM, men hade inte de produkter som krävdes för att ordentligt visa på fördelarna. Det är typiskt att de inte gjorde någon Navi10 krets med HBM för portabelt bruk förrän Apple garanterade köp. 50W! Men PC-marknaden var inte beredd att sälja sånt, så volymerna blir små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De drog inte ner priset enormt. Priset stack iväg efter lansering vid 3995:- på grund av mining för att sedan sänkas under lanseringspris först när det fasades ut från marknaden. Så kortet bör rimligen ha dragit in bra med pengar. Dess problem låg snarare i spelprestanda jämfört med motsvarande nVidia-kort och att AMD drog upp effektförbrukningen i ett försök att klocka högt för att kompensera. Vilket inte var gynnsamt för de stackade minneskretsarna heller.

Jag tror inte för en sekund att AMD planerade ett 484mm2-chip med en interposer och två HBM2-kapslar för $399. Planen måste ha varit att det fullständiga chippet skulle tävla mot 1080 Ti, och det nedkapade mot 1080. När prestandan blev vad den blev (delvis för att HBM2 inte höll vad det lovade i det läget) så fick AMD vackert kapa priset.

Sen drog miningen iväg med priset, det är en annan sak - mycket oklart vad AMD tjänade på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag tror inte för en sekund att AMD planerade ett 484mm2-chip med en interposer och två HBM2-kapslar för $399. Planen måste ha varit att det fullständiga chippet skulle tävla mot 1080 Ti, och det nedkapade mot 1080. När prestandan blev vad den blev (delvis för att HBM2 inte höll vad det lovade i det läget) så fick AMD vackert kapa priset.

Sen drog miningen iväg med priset, det är en annan sak - mycket oklart vad AMD tjänade på det.

Tja, de tjänade i alla fall pengar. Ingenting indikerar att Vega någonsin såldes med förlust.
Spekulationerna kring vad HBM kostade extra var mellan $30-$60 beroende på bl.a. spekulationer angående yield, så korten hade goda skäl att gå ner i pris med tiden.

Men det klart att AMD hellre sett att de hade en annan marknadsposition.

Kruxet för HBM på PC-marknaden är att de produktsegment där det erbjuder marknadsfördelar är ganska smala. Den låga energiförbrukningen är främst en fördel i laptops. Men det billigaste sättet att bygga laptops med hög grafikprestanda är att använda en desktop GPU med lägre spänning och klocka. Och desktop GPUer byggs med DDR-minne av prisskäl, så det är det minnesinterface som finns att tillgå.

Desktop GPUer säljer till en grupp som inte bryr sig så mycket om strömförbrukning/värmeutveckling, så HBM erbjuder marknadsfördelar endast i det absoluta toppskiktet av prestanda - säg 1TB+/s idag. AMD har inte haft någon produkt riktad till konsumenter där alls, och nVidia har nöjt sig med lägre minnesbandbredd, så det segmentet är stendött, och HBM har bara använts på proffsprodukterna, (där det också har fördel av större minnesvolym).

Räkneexempel: Säg att AMD säljer 5700xt med $80 vinst. Om de använde HBM skulle de vid samma pris till tredjepartstillverkarna göra $40 i vinst. Skulle minskningen i strömförbrukning innebära att de dubblade sin försäljningsvolym på desktopmarknaden för att kompensera de minskade marginalerna? Naturligtvis inte. Kan de ta ut $70 mer till slutkund då? Knappast.
Även om siffrorna inte är helt korrekta, illustrerar de problemet för HBM på PC.

Där det kanske kan hända något framöver är med högpresterande laptops med grafikinriktning, där kombinationen av hög bandbredd och måttlig energiförbrukning erbjuder konkreta fördelar. Tänk XBox s i laptopversion.

TSMC investerar i alla fall i infrastrukturen, och på deras tekniksymposium nyligen visade de en intressant slide:

Lägg märke till att minstingen i HBM2e är kopplad till en ”SoC" och inte en ”ASIC”, och har ett väldigt konkret produktionsdatum. Så kanske det släpps något intressant till konsumenter några månader senare. Eller också inte. Vi får se.