Emulera lokal USB-masslagring från NAS

Permalänk
Medlem

Emulera lokal USB-masslagring från NAS

Jag har länge funderat på följande pryl som jag ännu inte hittat till salu:

En USB-enhet som beter sig som en vanlig masslagringsenhet när den ansluts till en dator, men som arbetar mot en avbildsfil lagrad på en NAS. För att nå filen är "USB-minnet" analuten till LAN via WiFi eller Ethernet.

Denna typ av enhet skulle kunna vara väldigt användbar t ex som extern lagring för spelkonsoler, speciellt om uttrymmet vore dynamiskt allokerbart på NAS:en. Den är även användbar för att förse retrodatorer med allehanda programvara utan att behöva ansluta datorerna till nätverket och därmed exponera utdaterade system föe faror.

Jag har letat runt en del och hittat artiklar skrivna av en Matt Olan som behandlar denna typ av enhet baserat på enkortsdatorer. Självklart kan jag bygga sådana för ändamålet, men hade gärna sett en integrerad färdig lösning.

Har någon annan på forumet gått i mina tankar tidigare? Känner ni till några bra lösningsalternativ? Berätta gärna om era idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag har länge funderat på följande pryl som jag ännu inte hittat till salu:

En USB-enhet som beter sig som en vanlig masslagringsenhet när den ansluts till en dator, men som arbetar mot en avbildsfil lagrad på en NAS. För att nå filen är "USB-minnet" analuten till LAN via WiFi eller Ethernet.

Denna typ av enhet skulle kunna vara väldigt användbar t ex som extern lagring för spelkonsoler, speciellt om uttrymmet vore dynamiskt allokerbart på NAS:en. Den är även användbar för att förse retrodatorer med allehanda programvara utan att behöva ansluta datorerna till nätverket och därmed exponera utdaterade system föe faror.

Jag har letat runt en del och hittat artiklar skrivna av en Matt Olan som behandlar denna typ av enhet baserat på enkortsdatorer. Självklart kan jag bygga sådana för ändamålet, men hade gärna sett en integrerad färdig lösning.

Har någon annan på forumet gått i mina tankar tidigare? Känner ni till några bra lösningsalternativ? Berätta gärna om era idéer.

Det är ju en kul idé. Upplägget som Herr Olan valt, USB mass storage<->iSCSI över gigabit ethernet, känns ju helt rimligt sett till befintliga byggstenar...

Själva problemet är väl att det är en grej som väl både får förmodas ha rätt liten efterfrågan och som är relativt krånglig för användaren.
Även om man tänker sig att datorn som ska brygga det där (jag tror ju att det är en mjukvarulösning som gäller om man inte har stor volym) levereras som en färdig liten låda så krävs ju konfiguration på båda sidorna* för att sätta upp iSCSI.
Sedan verkar ju folk i allmänhet ha en aversion mot kabel även om det utan tvekan är vad som fungerar bäst, så frågan är väl om något slags massproducerad lösning skulle köra wifi istället (iSCSI över wifi får mig att rysa, men det är förmodligen vad som skulle få folk att köpa)...

* Om det fanns en tydligt användningsområde som faktiskt skulle locka en större skara så skulle jag lättare föreställa mig t.ex. att det skulle vara aktuellt att ta fram någon proprietär lösning för autokonfiguration typ för Synologys NAS (inbyggt, någon app, vad vet jag) specifikt, eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304