Kan ens ip bli hittad även om man använder VPN?

Permalänk
Inaktiv

Kan ens ip bli hittad även om man använder VPN?

Hej, jag streamade för ett tag sen på twitch men slutade efter att mitt internet laggade varje dag och det är nu det har slutat efter typ 20 dagar. Min internetleverantör har ej haft störningar. Jag har provat olika datorer men har varit samma sak med lagg.

Vet ej om jag blev utsatt för en ddos attack för att jag hade en person i chatten som inte följde regler som jag bannade.

I alla fall, om jag skaffar en VPN och streamar med det, då kan väl folk ändå få reda på rätta ipn och vem som sitter bakom den osv? Och sen börja ddosa ändå?

Permalänk
Medlem

Dom borde inte kunna se det genom bara Twitch ändå.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Moderator
Forumledare

@anon321431: Du får nog definiera ”laggar”. DC:ade streamen? Fick du mycket droppade frames?

Hur märkte du det på streamen?
Fungerar övriga tjänster?
Hur ser en mätning mot Speedtest.net ut?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

@NordhNet: Streamen disconnectade och fortsatte med det även om jag drog igång. Det var inga droppade frames på streamlabs. Har ej rört någon inställning heller. Allt ser bra ut på speedtest. 95/10. Det är bara under de här 20 dagarna som det har varit problem med streamlabs, nätet, osv.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte det som är problemet.
Högst o-troligt att någon random kommer in i din chat och bestämmer sig för att ta fram din IP och ddosa, och sedan fortsätta göra det i flera dagar. Och hen kan inte få reda på din IP genom Twitch som tittare direkt, hen ska isf varit admin/staff åt Twitch och kollat i adminpanelerna... om du inte råkade visa IPn på streamen (typ Call of Duty visar den i menyerna, dock måste man explicit trycka på en knapp för att göra det).

Men ja, en vettig VPN döljer din riktiga IP och ska inte spara den någonstans.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Forumledare

@anon321431: är det streamlabs OBS du använder? Vad kör du för inställningar?
Mot vilken server kör du? Vilken bitrate osv osv

Kör du statisk IP på ditt bredband?

Som ovan skriver så låter det inte som en ddos utan något annat som inte lirar.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

@lambdan: Är det samma sak när man streamar på youtube eller besöker facebook, instagram där man också chattar? Att ingen alltså kan få ut ipn via den på något sätt även om man har VPN ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@lambdan: Är det samma sak när man streamar på youtube eller besöker facebook, instagram där man också chattar? Att ingen alltså kan få ut ipn via den på något sätt även om man har VPN ?

När du streamar till Twitch, YouTube m.fl. så skickar du din stream till deras servrar, som sedan serverar den streamen till eventuella tittare... detta för att du inte ska behöva skicka ut din stream till 1000 tittare med din 10 Mbits uppkoppling, hade blivit väldigt tight med bandbredd. Så då kan inte tittare se din IP iaf, i bästa fall kan de få tag på serverns IP.

Rent tekniskt så kan Twitch lägga in en funktion som visar vart streamen kommer ifrån men av väldigt många anledningar gör de inte det. De ser nog bara din i IP i sin backend i fall de vill IP-banna dig för att du har varit väldigt dum på flera konton, se vart du loggar in i från för att upptäcka om du blivit hackad (t.ex. om du 99% av gångerna loggar in i från en IP i Sverige men sen plötsligt loggar du in från Kina en natt, då kan de anta att du blivit hackad), m.m.

Facebook, Instagram m.m. är nog inte ditt problem heller. De använder servrar emellan så du kan synca dina konversationer mellan flera telefoner och datorer.

Skype är det enda jag kommer på vart man kan få reda på den andres IP, fast det kanske har ändrats. Men iaf förr vart det trivialt att få fram IP till den man hade röstsamtal med för det var P2P lösning det använde (alltså man anslöt direkt till den andre, gick inte genom en server).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

@lambdan: Tack för ett bra svar. Hoppas Discord inte har någon funktion som skype har.