Permalänk
Medlem

LG UN7300 vs Samsung TU7000 (43')

Har kollat runt som en galning på vilken 43' tummare som under 5000:-, är den bästa TV:n på marknaden. Två alternativ har återkommande varit tävlande om platsen. Djupgående reviews respektive kundrecensioner är vad jag har utgått ifrån när jag konstaterar detta. Nu är min fråga, vilken är det bästa alternativet?

Modellerna jämförs genomgripande på rtings.com. Här är jämförelsen.

Rtings jämför modellerna Samsung TU7000 och LG UN7300. NetOnNets modeller har liknande, men inte exakt samma namn. Här heter de istället Samsung UE43TU7005KXXC respektive LG UN73006LC. Om 7000/7005 och 7300/73006 har några skiljaktigheter kan inte jag svara på. Inte heller om de tillkommande bokstäverna KXXC och LC har någon som helst betydelse.

Här är NetOnNet:s version av modellerna: Samsung / LG

Priset skiljer sig 500 kronor till fördel för LG-TVn. Trots det skulle jag nog säga att LG:n är mer av en favorit både bland professionella recensenter samt från privata köpare. På Amazon har LG:n 4,4 stjärnor av drygt 1000 ratings. Samsung har 4,3 stjärnor av endast 136 ratings. Det måste ju självklart inte betyda något, men det är en av faktorerna till att jag skulle tro att LG:n är mer prisvärd och en bättre TV. rtings djupgående undersökning ger en delad bild av vilken som är bäst, skulle säga närmare 50/50. NetOnNet har fler reveiws på LG:n, vilket gör den till en mer populär TV att köpa.

Så... Vilken är bäst?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har självt haft En TU7000, lämnade tillbaka den för den var rikskass. Som jag förstår är LG och Samsung både skit vad gäller budgettvs, speciellt i EU. LG har nanocell som är väldigt dåliga, men de är riktigt jävliga med sina OLEDs och samsung lever bara på sitt namn på deras budgetmodeller och av 2020 modellerna börjar nog de "bättre" på Q80T.

Är nog relativt svårt att få en kvalitetv på 43 tum idag.

Permalänk
Avstängd

Tänk på att Rtings modellnamn och våra lär skiljas åt. Dels för att modeller helt enkelt heter olika i olika länder.

Amazon ratings är tyvärr inget att gå på hur mycket man än önskar det egentligen.

Har du gått in på någon random återförsäljare (elgiganten etc.) för att kolla på dessa? Det är ju såklart maxat för demo med inställningarna men något hum får man ädnå om TV-apparaterna.

Sen är detta lite av en "vad ska du använda den till" fråga egentligen då de, som du ser på Rtings sida, har lite olika styrkor. Den ena är VA baserad, den andra IPS. Samsungen har BFI tydligen, men inte LG'n. Samsungen har också eARC om du bryr dig om det. Ingen av de har Dolby Vision men Samsung har HDR 10+, dock inget att hänga i granen egentligen. Fler intag på LG'n så om du har flera enheter som ska kopplas in är det bättre. Större färgomfång på LG'n ger bättre HDR bland annat. Lg'n generellt sett bättre färger och, vad jag ser, bättre vit. Dock ska IPS enligt regel ha "sämre kontrast" än VA.

Om du bara generellt kör random TV-tittande utan större krav (pga priset) så skulle jag om jag var du gå på priset helt enkelt. Det verkar ändå vara den största faktorn i sammanhanget. Jag hade iaf valt LG'n om dessa två var enda valen för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Tänk på att Rtings modellnamn och våra lär skiljas åt. Dels för att modeller helt enkelt heter olika i olika länder.

Amazon ratings är tyvärr inget att gå på hur mycket man än önskar det egentligen.

Har du gått in på någon random återförsäljare (elgiganten etc.) för att kolla på dessa? Det är ju såklart maxat för demo med inställningarna men något hum får man ädnå om TV-apparaterna.

Sen är detta lite av en "vad ska du använda den till" fråga egentligen då de, som du ser på Rtings sida, har lite olika styrkor. Den ena är VA baserad, den andra IPS. Samsungen har BFI tydligen, men inte LG'n. Samsungen har också eARC om du bryr dig om det. Ingen av de har Dolby Vision men Samsung har HDR 10+, dock inget att hänga i granen egentligen. Fler intag på LG'n så om du har flera enheter som ska kopplas in är det bättre. Större färgomfång på LG'n ger bättre HDR bland annat. Lg'n generellt sett bättre färger och, vad jag ser, bättre vit. Dock ska IPS enligt regel ha "sämre kontrast" än VA.

Om du bara generellt kör random TV-tittande utan större krav (pga priset) så skulle jag om jag var du gå på priset helt enkelt. Det verkar ändå vara den största faktorn i sammanhanget. Jag hade iaf valt LG'n om dessa två var enda valen för mig.

Tack för ditt svar, all hjälp uppskattas!

Jag har inte läst några av Amazons ratings på de olika produkterna. Jag bara skummat igenom NetOnNets recensioner. Skulle dock säga att man bör definitivt värdesätta Amazons ratings och andra ratings som görs av privatpersoner, särskilt när det kommer till den här typen av produkt. Lågbudget-TV där kraven inte är särskilt höga, men konsumenterna är ändå nöjda med sitt köp.

Jag är väl medveten om att varken Samsung- eller LG-tv:n är något att hurra för. Man bör ha i åtanke att Rtings betygskriterier utgår från den absoluta toppen. Det hör inte till orimligheten att 10.0-TV-maskinerna kostar 100 000:- och uppåt. Därför ska man ta dessa siffror med en nypa salt och ska inte utifrån 6.0, 5.6 osv konstatera att produkten är klappkass eller i bästa fall medioker.

Hade jag haft höga krav skulle jag inte jämföra dessa modeller. Jag vill ha en uppgradering från min TV som köptes 2008 som man kan se film, serier samt fotboll på och vara nöjd med vad man ser. Jag har mina 144 hz skärmar att spela på, behöver ingen snabb m/s på TV:n och har generellt inga skyhöga krav. Det står mellan dessa två apparater och så är det med den saken. Finns det bättre 43:or till samma pris så tar jag gärna emot förslag. Det besvarar nog också din fråga om jag eftersöker VA, IPS, BFI, eARC samt Dolby Vision. Jag har ingen aning.

Permalänk
Avstängd

@llucass: Om det inte är alltför tidskänsligt kan du alltid rent av fråga rtings. De har ett kommentarsfält längre ner. Vet ej hur snabba de är på att svara, men värt ett försök iaf. De kan ju sin sak där

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ingen TV som är "bäst". Särskilt inte i budgetklassen där "bäst" underförstått är "vilka nackdelar kan jag leva med?". Utan vidare krav och önskemål är det omöjligt att peka ut enskild produkt som "bäst" eller ens "mer lämplig" som det faktiskt handlar om. Det handlar om att välja den TV som är mer lämplig än andra för de krav man ställer.

Användarbetyg på denna klass av apparater tenderar också falla inom kategorin nöjd/missnöjd där missnöjet sällan beror på faktiska tekniska nackdelar. Snarare att den missnöjda köparen förväntade sig att produkten skulle göra något annat.

Rtings i alla ära – de tittar på nordamerikanska modeller och vad de ser och testar stämmer inte alltid med vad som säljs i Europa. Man lurar också sig själv med deras betygssystem med decimalbetyg. "Denna fick 7.7 i betyg, då måste den vara "bäst" jämför med det som fick 7.5 i betyg". Se det mer som finger i vinden vad man kan vänta sig.

Tycker @Anthraxious belyser det viktiga här. Vilka funktioner är viktiga, likt Dolby Vision och ARC? Föredrar du VA eller IPS-panel? VA-panelerna i den här klassen kan ha högt kontrastförhållande men vara riktigt usla i vinkel och snabbt blaska ur så fort du rör huvudet. Eftersläpsnivåerna är också ganska framträdande jämfört med exempelvis Samsungs mellanklassmodeller.

Permalänk
Medlem

En sak som verkligen gäller TV apparater är : du får vad du betalar för.
Skall du köpa den billigaste men bästa TVn får du just det, inte den sämsta TVn på marknaden..men nästan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En sak som verkligen gäller TV apparater är : du får vad du betalar för.
Skall du köpa den billigaste men bästa TVn får du just det, inte den sämsta TVn på marknaden..men nästan.

Det är just den här typen av svar som gör Sweclockers till ett trist forum. Jag nämner x antal gånger min medvetenhet kring att TV-apparater i denna prisklass inte håller toppkvalité. Trots det så ska du poängtera just detta. Får det dig att känna dig bättre? "Kolla på mig, jag har en massa pengar som jag väljer att lägga på elektronik och andra prylar i hemmet. Kolla på den här dumma människan som är så snål/fattig att han köper det billigaste han får tag på." Är detta ditt sätt att få bekräftelse? Att du spenderar en större summa pengar än mig på dessa typer av produkter? Om du vill ha medaljen, så ta den.

Jag jämför 2 TV-apparater i prisklassen 4500-5000 kronor. Jag nämner att mina förväntningar inte är höga, och att det är just dessa modeller jag står inför att köpa. Sedan varför jag väljer att inte lägga mer pengar, det kan du rent av skita i. Men tack för att du "state the obvious". Hade jag velat lägga 20 000 på en TV-apparat, då hade jag gjort det. Jag är övertygad av att båda dessa modeller jag står inför att köpa uppnår de krav jag har. Men jag vill ha den bästa av de två.

Sweclockers ska vara ett forum där man hjälper varandra genom att bistå med information och egna erfarenheter till den bestämda tråden/frågan. Sweclockers är inte en plats där man skryter eller rent av nedvärderar andras sätt att tänka för att de resonerar på ett annat sätt än vad just du gör. Du kan tycka att jag överdriver, men i ärlighetens namn; vilket syfte uppnår din kommentar till den här tråden? Vad kan jag ta med mig av detta mer än att du rent av säger till mig att jag är dum i huvudet som väljer att lägga en liten mängd pengar på en TV?

Permalänk
Bildexpert 📺

@llucass: Du är en av många som ställer samma typ av fråga om den här typen av TV-modeller. Som också får samma trista svar eftersom det svaren faktiskt inte är roligare än så. Och du är heller inte de första som reagerar surt på de svar som kommer fram.

Du väljer bland det (näst) sämsta utbudet där det inte finns så mycket som skiljer dem åt. Ingen av dessa två är särskilt bra på något. Vi vet att det finns flera TV som är bättre, men då också betydligt dyrare. Att det skiljer sig 500 kr kan lika gärna handla om vanlig prisfluktuation och har normalt inte med kvalitet att göra. Priser ändras från vecka till vecka och ibland dag till dag.

I grunden kan din frågeställning sammanfattas i VA eller IPS där du väljer bland tillverkare som nästan alltid har VA respektive IPS. 43-tums LG:s UN-modeller är IPS enligt de uppgifter jag har från LG. Samsung bör vara VA, men även det kan skilja sig.

Så du har ändå en bra utgångspunkt att välja den lämpligaste TV:n efter vad du önskar. Något som inte alltid är fallet. Är du inte mer specifik än "jag vill ha det bästa" så är ett teknikforum kanske inte det bästa stället att fråga, eftersom det kommer handla om tekniken som i de här produkterna är erkänt begränsad, ofta okänd och dessutom utsatt för stora exemplarvariationer.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en prisvärd sovrums tv och har kollat på exakt dom modellerna. Men det lutar åt LG hos Netonnet, dock 50" modellen. Främst för ips känns vettigare och LG:s fjärrkontroll (har en LG oled i vardagsrummet).

De billiga Samsung-tv känns väldigt trötta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Jag tror LGn är lite bättre men att det inte är så stor skillnad på dom. Sen är det svårt att hitta jämförelser på billiga modeller.
Jag gissar grovt på att båda är mycket bättre än vad en platt tv i samma prisklass var för 10 år sedan. Satsa på en med IPS panel så tror jag du blir nöjd.

Jag har vad som kan anses en klappkass 75” TV från Samsung (budgetmodell för 9900kr) och överlag är jag nöjd trots att jag är väldigt kräsen. Svärtan är kanske inte bäst och den blöder lite i hörnen men för priset.... rätt bra!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@K-D][Aramis: Kolla min artikel om 2020-utbudet: https://www.sweclockers.com/artikel/29458-lg-satsar-mer-pa-sp...

50-tums UN7 är troligtvis en VA-panel.

Står ju IPS på Netonnets:s hemsida

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av K-D][Aramis:

Står ju IPS på Netonnets:s hemsida

Den info jag har, som kommer från LG:s interna presentation betecknar: IPS Display: 75/65/55/49/43” för UN7-modellerna

En hyfsad tumregel är jämna tiotal, 40, 50, 60 och 70-tum i budgetklassen är oftare VA-paneler. Tror inte det finns någon IPS-panel på marknaden idag för 50 tum. Men nu är ju 49 nästan 50!

Permalänk
Inaktiv

LG's 65um7100 är riktigt bra för pengarna jag betalade 6k för den och vi kan bara säga att jag är super nöjd med den.
Du har HDR men TV:n har jag endast mätt upp till ca 450-500 Nits om jag kommer ihåg rätt. Men bilden blir riktigt bra med HDR ändå om man ser till färgerna osv.

Jag kalibrerade den och fick den riktigt bra, 10-punkter fungerade riktigt bra lika CMS på vissa färger tror det vara blå som förstörde om man justerade den.
21(20)-punkter snevrider bilden något enormt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon300311: Det är mer runt en 300 nits max på budgetklassen. 500 nits kräver ganska mycket mer ljus och kraftfullare lysdioder vilket ger en högre kostnad och därför mer återfinns i mellanklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den info jag har, som kommer från LG:s interna presentation betecknar: IPS Display: 75/65/55/49/43” för UN7-modellerna

En hyfsad tumregel är jämna tiotal, 40, 50, 60 och 70-tum i budgetklassen är oftare VA-paneler. Tror inte det finns någon IPS-panel på marknaden idag för 50 tum. Men nu är ju 49 nästan 50!

Så jäkla udda för kollar man 49" 71-serie hos Elgiganten så står det VA-panel. Dvs tvärtom, man blir ju inte klok.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding: Möjligt att det var 350 nits - låter det vara osagt kommer inte riktigt ihåg. Hur som haver TV:n är lätt värt 6k iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Har kollat runt som en galning på vilken 43' tummare som under 5000:-, är den bästa TV:n på marknaden. Två alternativ har återkommande varit tävlande om platsen. Djupgående reviews respektive kundrecensioner är vad jag har utgått ifrån när jag konstaterar detta. Nu är min fråga, vilken är det bästa alternativet?

Modellerna jämförs genomgripande på rtings.com. Här är jämförelsen.

Rtings jämför modellerna Samsung TU7000 och LG UN7300. NetOnNets modeller har liknande, men inte exakt samma namn. Här heter de istället Samsung UE43TU7005KXXC respektive LG UN73006LC. Om 7000/7005 och 7300/73006 har några skiljaktigheter kan inte jag svara på. Inte heller om de tillkommande bokstäverna KXXC och LC har någon som helst betydelse.

Här är NetOnNet:s version av modellerna: Samsung / LG

Priset skiljer sig 500 kronor till fördel för LG-TVn. Trots det skulle jag nog säga att LG:n är mer av en favorit både bland professionella recensenter samt från privata köpare. På Amazon har LG:n 4,4 stjärnor av drygt 1000 ratings. Samsung har 4,3 stjärnor av endast 136 ratings. Det måste ju självklart inte betyda något, men det är en av faktorerna till att jag skulle tro att LG:n är mer prisvärd och en bättre TV. rtings djupgående undersökning ger en delad bild av vilken som är bäst, skulle säga närmare 50/50. NetOnNet har fler reveiws på LG:n, vilket gör den till en mer populär TV att köpa.

Så... Vilken är bäst?

Tacksam för svar!

Blev det någon Tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Blev det någon Tv?

Det blev LG-TVn! Jag är otroligt nöjd med mitt köp, har absolut ingenting att klaga på just nu, och då utgår jag inte från att det är en billig TV och att mina krav var låga. Jag kunde i princip inte vara nöjdare.

Sedan är det ju självklart att om jag skulle ha en TV bredvid den jag köpte för låt säga 10 000 kronor så skulle jag säkerligen se att bilden var bättre på den dyrare.

Ljudet är jag nöjd med, den klarar film, serier, sport osv. Ska införskaffa en soundbar senare dock, men det är inget som är nödvändigt.

Blev mycket positivt överraskad av hur snabb och effektiv smart-TVn är. Till skillnad från några (betydligt dyrare) smart-tv:s jag har ägt några år tillbaka så är denna mycket bra. Antar att de blir bättre för varje år, även i de billigare prisklasserna.

Om det är något jag ska klaga på är det väl de olika bildlägen som finns förinställda på kontrollen. Sportläget ser bedrövligt ut, men allt sådant går att justera manuellt.
Kontrollen var jag till början med inte särskilt nöjd med heller. Gillade inte att pekaren flyttade sig i när man rör kontrollen i olika riktningar, men när jag började lära mig att använda den funktionen samt att växla till pilarna så är pekfunktionen bara ett extra plus.

Det här är mina åsikter och man ska komma ihåg att jag inte hade särskilt höga krav. Dessutom är TV:n nyinköpt och jag är väl kanske lite ”övernöjd”. Men om du funderar på att köpa en TV i denna prisklass så är den att rekommendera. Skitnöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Det blev LG-TVn! Jag är otroligt nöjd med mitt köp, har absolut ingenting att klaga på just nu, och då utgår jag inte från att det är en billig TV och att mina krav var låga. Jag kunde i princip inte vara nöjdare.

Sedan är det ju självklart att om jag skulle ha en TV bredvid den jag köpte för låt säga 10 000 kronor så skulle jag säkerligen se att bilden var bättre på den dyrare.

Ljudet är jag nöjd med, den klarar film, serier, sport osv. Ska införskaffa en soundbar senare dock, men det är inget som är nödvändigt.

Blev mycket positivt överraskad av hur snabb och effektiv smart-TVn är. Till skillnad från några (betydligt dyrare) smart-tv:s jag har ägt några år tillbaka så är denna mycket bra. Antar att de blir bättre för varje år, även i de billigare prisklasserna.

Om det är något jag ska klaga på är det väl de olika bildlägen som finns förinställda på kontrollen. Sportläget ser bedrövligt ut, men allt sådant går att justera manuellt.
Kontrollen var jag till början med inte särskilt nöjd med heller. Gillade inte att pekaren flyttade sig i när man rör kontrollen i olika riktningar, men när jag började lära mig att använda den funktionen samt att växla till pilarna så är pekfunktionen bara ett extra plus.

Det här är mina åsikter och man ska komma ihåg att jag inte hade särskilt höga krav. Dessutom är TV:n nyinköpt och jag är väl kanske lite ”övernöjd”. Men om du funderar på att köpa en TV i denna prisklass så är den att rekommendera. Skitnöjd!

Tack för din info! Har en LG oled i vardagsrum så är van vid magic remote och känner nu att jag skulle känna mig handikappad med en vanlig fjärr

Men denna till sovrummet har jag inte stora krav men vill ändå ha okej bild osv och just denna LG tv känns mest prisvärd, har lagt en beställning på en 50 tumare nu men de kommer in i lager 29/9.