Sony visar Playstation 5-nyheter den 16 september

Permalänk
Melding Plague

Sony visar Playstation 5-nyheter den 16 september

Veckan efter att Microsoft avtäckt pris och detaljer runt Series X och Series S följer Sony upp med Playstation 5-nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför ska allt hända den dagen? Embargot på 3000-serien, Playstation och troligtvis även nästa Oculus headset. Allt på en dag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@johanandersson: jag ser det lite som så: om jag ska åka på en ekonomisk smäll i höst är det lika bra att veta exakt hur ont det kommer göra med svångremmen på en gång. Som att riva av ett plåster på kroppsbehåringen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tur lendo kan ge en bra priser på ett 100k banklån.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

@johanandersson: jag ser det lite som så: om jag ska åka på en ekonomisk smäll i höst är det lika bra att veta exakt hur ont det kommer göra med svångremmen på en gång. Som att riva av ett plåster på kroppsbehåringen!

Haha kan relatera 😆

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Tro om den hamnar på $550 respektive $600?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Tro om den hamnar på $550 respektive $600?

Ingen chans, PS3 släpptes för $599 vilket idag anses vara ett stort misstag. Jag tror att det blir samma nivå som XsX med $499 för att inte verka för dyr och något lägre för PS5 DE.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Keeper of the Bamse

Undrar hur Sony ska kontra prisbomben som Microsoft släppte. Vem som helst kan gå till Elgiganten med 300kr/månad i 24 månader och få en nextgenkonsol, Gamepass ultimate pc+konsol, EA games pc+konsol, gold, vilket innebär 100+ spel från Microsoft och 60 spel från EA. En hundring till så får man en series X. Alla tidigare tillbehör funkar också, inklusive mus+tgb.

Sony måste verkligen lägga fram något enastående, med tanke på att PS4-kontrollerna inte kommer funka fullt ut med nya PS5, för att inte tala om bristen på bakåtkompatibilitet på själva spelen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen om jag skulle köpa en ny konsol, så skulle det bli en Ps5, för resten spelar jag på datorn. Men jag trodde många skulle välja Xbox denna gen. Ign gjorde en omröstning på Twitter och drygt 133k röster, och Ps5 har 68% av rösterna. Nu säger ju inte det så mycket egentligen. Men jag är ändå rätt förvånad att Ps5 har mer än dubbelt så många röster.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Begun.

The console wars have.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag ha en episk dokumentär om två delar till hur konsolkriget ledde till priserna vi kommer få nu

Permalänk
Medlem

Väldigt glad att Sony väntade med priserna, de visste antagligen att Xbox skulle vara aggressiva efter stora förlusten under förra generationen. Grejen denna generationen tror jag dock kommer handla om lojalitet och att vara bakåtkompatibla. Om vi tar t.ex. Fifa 21 och nya cod, otroligt populära spel som miljontals kommer köpa. Om man börjar t.ex. köra PS4 versionen av FIFA som kommer i början oktober kommer man endast kunna fortsätta med samma skiva och konto om man skaffar ett PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Undrar hur Sony ska kontra prisbomben som Microsoft släppte. Vem som helst kan gå till Elgiganten med 300kr/månad i 24 månader och få en nextgenkonsol, Gamepass ultimate pc+konsol, EA games pc+konsol, gold, vilket innebär 100+ spel från Microsoft och 60 spel från EA. En hundring till så får man en series X. Alla tidigare tillbehör funkar också, inklusive mus+tgb.

Sony måste verkligen lägga fram något enastående, med tanke på att PS4-kontrollerna inte kommer funka fullt ut med nya PS5, för att inte tala om bristen på bakåtkompatibilitet på själva spelen.

Är folk verkligen så 50/50 mellan Playstation och Xbox att dom bara köper på pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

(SOLVED)Undrar hur Sony ska kontra prisbomben som Microsoft släppte. Vem som helst kan gå till Elgiganten med 300kr/månad i 24 månader och få en nextgenkonsol, Gamepass ultimate pc+konsol, EA games pc+konsol, gold, vilket innebär 100+ spel från Microsoft och 60 spel från EA. En hundring till så får man en series X. Alla tidigare tillbehör funkar också, inklusive mus+tgb.

Sony måste verkligen lägga fram något enastående, med tanke på att PS4-kontrollerna inte kommer funka fullt ut med nya PS5, för att inte tala om bristen på bakåtkompatibilitet på själva spelen.

Dom visar upp nästa God of War.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Personligen om jag skulle köpa en ny konsol, så skulle det bli en Ps5, för resten spelar jag på datorn. Men jag trodde många skulle välja Xbox denna gen. Ign gjorde en omröstning på Twitter och drygt 133k röster, och Ps5 har 68% av rösterna. Nu säger ju inte det så mycket egentligen. Men jag är ändå rätt förvånad att Ps5 har mer än dubbelt så många röster.

Playstation har väl alltid haft mera intressanta exclusiva titlar än xbox?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Undrar hur Sony ska kontra prisbomben som Microsoft släppte. Vem som helst kan gå till Elgiganten med 300kr/månad i 24 månader och få en nextgenkonsol, Gamepass ultimate pc+konsol, EA games pc+konsol, gold, vilket innebär 100+ spel från Microsoft och 60 spel från EA. En hundring till så får man en series X. Alla tidigare tillbehör funkar också, inklusive mus+tgb.

Sony måste verkligen lägga fram något enastående, med tanke på att PS4-kontrollerna inte kommer funka fullt ut med nya PS5, för att inte tala om bristen på bakåtkompatibilitet på själva spelen.

Vem som helst kan också gå in på Elgiganten och köpa en Playstation 5 och betala månadskostnad. Avbetalning är knappast något nytt

EA Games är mest bara EA's gamla titlar. T.ex. dom nya Fifa, NHL osv ingår inte i EA Play som kommer ingå e Gamepass så det är lite synd faktiskt. Gamepass är ett jätte bra erbjudande, men så länge Sony fortsätter släppa så bra titlar som dom gjorde till PS4 så tror jag inte dom kommer ha några som helst problem denna generationen heller.

Sony har också bekräftat att den stora majoriteten av PS4 spelen även kommer fungera på PS5 så tror inte dom kommer ha några större problem där.

Tror både Microsoft och Sony satsar helt rätt just nu och vad som är bäst för dom och det kommer sannolikt gå väldigt bra för båda två.

Permalänk

Tror att det är priset som avslöjas.
Undra om det bara är en tillfällighet att det krockar med nvidias släpp av recensioner på 3080 btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delirious:

Tror att det är priset som avslöjas.
Undra om det bara är en tillfällighet att det krockar med nvidias släpp av recensioner på 3080 btw?

"Before PlayStation 5 launches this holiday, we wanted to give you one more look at some of the great games coming to PS5 at launch (and beyond!).

Our next digital showcase will weigh in at around 40 minutes, and feature updates on the latest titles from Worldwide Studios and our world-class development partners.

Tune in live on Twitch or YouTube this Wednesday, September 16 at 1pm PDT / 9pm BST / 10pm CEST to see what’s next for PS5."

Verkar inte jättepositivt när det gäller priser. Kan möjligen vara något de presenterar i slutet, men verkar som huvudsakliga syftet är att visa mer spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Undrar hur Sony ska kontra prisbomben som Microsoft släppte. Vem som helst kan gå till Elgiganten med 300kr/månad i 24 månader och få en nextgenkonsol, Gamepass ultimate pc+konsol, EA games pc+konsol, gold, vilket innebär 100+ spel från Microsoft och 60 spel från EA. En hundring till så får man en series X. Alla tidigare tillbehör funkar också, inklusive mus+tgb.

Sony måste verkligen lägga fram något enastående, med tanke på att PS4-kontrollerna inte kommer funka fullt ut med nya PS5, för att inte tala om bristen på bakåtkompatibilitet på själva spelen.

De visar exklusiva spel som bara kan spelas på PS5 och den bomben kan inte Microsoft kontra.

Men absolut om det stämmer med Gamepass Ultimate plus en XSX för 299/mån i 24 mån så är det en kanon deal.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Entash: med tanke på att de avslutade den förra stora spelvisningen med designen och modellerna är det inte alls otänkbart att pris och lanseringsdatum avslutar den här presentationen. Det är ju inte långt kvar till konsolerna ska släppas och Sony har börjat öppna upp för förbokningar, har svårt att se att de ska kunna låtsas som det regnar mycket längre till.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dex:

Vem som helst kan också gå in på Elgiganten och köpa en Playstation 5 och betala månadskostnad. Avbetalning är knappast något nytt

EA Games är mest bara EA's gamla titlar. T.ex. dom nya Fifa, NHL osv ingår inte i EA Play som kommer ingå e Gamepass så det är lite synd faktiskt. Gamepass är ett jätte bra erbjudande, men så länge Sony fortsätter släppa så bra titlar som dom gjorde till PS4 så tror jag inte dom kommer ha några som helst problem denna generationen heller.

Sony har också bekräftat att den stora majoriteten av PS4 spelen även kommer fungera på PS5 så tror inte dom kommer ha några större problem där.

Tror både Microsoft och Sony satsar helt rätt just nu och vad som är bäst för dom och det kommer sannolikt gå väldigt bra för båda två.

Det är ändå rätt prisvärt med Xbox All Access, det kan ingen argumentera emot, eller, ja man kan, men det tar inte bort detta faktum.

Permalänk
Avstängd

Gissar på 399% DI och 499$ vanliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Det är ändå rätt prisvärt med Xbox All Access, det kan ingen argumentera emot, eller, ja man kan, men det tar inte bort detta faktum.

Är det verkligen så prisvärt? Series X kostar 35 dollar i månaden med Allaccess. Det är 840 dollar. Så räknar vi snällt så säg 8500 kr blir det totalt då. Det är nästan 3000 för Gamepass när du binder dig i 2 år då konsolen kostar typ 5700kr. 24 månaders gamepass är 3360 så du sparar några hundralappar.
Det förutsätter också att 35 dollar blir 350kr här i Sverige. Förstår verkligen varför så många är så taggade på Allaccess då du binder dig på Gamepass i 2 år för att spara några hundralappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

De visar exklusiva spel som bara kan spelas på PS5 och den bomben kan inte Microsoft kontra.

Men absolut om det stämmer med Gamepass Ultimate plus en XSX för 299/mån i 24 mån så är det en kanon deal.

Om man gillar många spel. Om man som mig spelar ett spel per år (t.ex kommande Cyberpunk, och tidigare Skyrim, Witcher 3 etc) så är det en kass deal. Drygt 7000 är inte så billigt då jämfört med att köpa de få spel jag vill ha. Jag ligger dessutom efter så när jag köper spelet är det alltid på halva priset

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Gissningsvis får vi kanske lite mer information kring nästa spel från housemarque. Det är nog ett av spelen jag ser fram emot mest nästa generation. Nex Machina vart ju sjukt nice.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Avstängd

Det blir ett köp oavsett pris på denna. Fett hype. Ser fram emot att sälja PS4:an och ersätta den med denna. Skönt att denna generation inte "behöva spara" senaste konsollen. Visst, inte 100% av alla spel lär lira klockrent men de flesta. Förhoppningsvis pajar inte något jag själv lirar men skulle nog inte tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Är det verkligen så prisvärt? Series X kostar 35 dollar i månaden med Allaccess. Det är 840 dollar. Så räknar vi snällt så säg 8500 kr blir det totalt då. Det är nästan 3000 för Gamepass när du binder dig i 2 år då konsolen kostar typ 5700kr. 24 månaders gamepass är 3360 så du sparar några hundralappar.
Det förutsätter också att 35 dollar blir 350kr här i Sverige. Förstår verkligen varför så många är så taggade på Allaccess då du binder dig på Gamepass i 2 år för att spara några hundralappar

Normalt sett betalar man mer när det är avbetalning, för de som inte har råd att köpa en konsol rakt av eller inte vill göra det avbräcket i ekonomin just nu är det ju guld. Gissningsvis handlar det om 300/månad för S och 400 för X.
Stämmer detta blir det 9 600:- för X, köper man en X med Ultimate landar man på 8 935:-
För S blir motsvarande 7 200:- för all access och 6 835:- för köp.

För att Alla Access ska bli billigare kan det kosta max 280 respektive 370 kronor per månad.

Oavsett en bra deal, speciellt i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Gissar på 399% DI och 499$ vanliga

Hoppas du får rätt. Microsoft kommer få ytterligare en tuff generation framför sig om så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Playstation har väl alltid haft mera intressanta exclusiva titlar än xbox?

I huvudsak 3:dje-personsäventyr single player. Inte min favoritgenre, det finns ju spel som Ocarina of Time och The Last of Us som är tillräckligt bra för en som mig ändå. Däremot JRPGs, enda skälet för mig att köpa PS, allt annat lirar jag på Xboxen, där folk har haft Xbox live med headset i evigheter så man kan samarbeta i online multiplayer med främlingar. PS är som en öken på den fronten i jämförelse.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av BasseBaba:

Är folk verkligen så 50/50 mellan Playstation och Xbox att dom bara köper på pris?

Oh nej verkligen inte. Folk är som religiösa fanatiker när det gäller sånt här. Men det folk på t.ex. Swelockers och reddit glömmer är att många köper konsol för första gången och har inte foten i ekosystemet redan.

Om en förälder vill köpa en konsol till sitt/sina barn, då kan nog Microsofts alternativ låta rätt bra. En konsol med hundratals spel för vad ett telefonabbonemang kostar, ställt mot PS5 som hittils "bara" har några få exklusiva titlar att komma med.

Dom flesta kidsen kommer bara spela halo, cod och fortnite, då kommer prislappen och utbudet vinna tror jag.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com