Skapa en hemsida / program som delar texter in i pdf

Permalänk
Medlem

Skapa en hemsida / program som delar texter in i pdf

Hej!

Jag arbetar som lärare och har länge velat skapa en hemsida eller ett program som underlättar för mig att skapa betygsmatriser.

Enkelt förklarat:
Jag vill enkelt kunna välja delar av en text som ska markeras och skapa en matris i PDF eller .doc format.

Kursplanen har E / C och A nivå med olika förklaringar på vad som måste uppnås för att få det betyget.
Jag vill alltså kunna välja exempelvis "Skriftligt / muntligt / läsning eller allt" för att sedan få olika val av de olika kunskapskraven. Därefter vill jag välja bland de olika nivåerna och sedan skapa en pdf / .doc fil.

Hur svårt skulle det vara för en person som aldrig gjort någon form av programmering att skapa något liknande eller finns det någon smart tjänst som jag kan använda mig av?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Jag arbetar som lärare och har länge velat skapa en hemsida eller ett program som underlättar för mig att skapa betygsmatriser.

Enkelt förklarat:
Jag vill enkelt kunna välja delar av en text som ska markeras och skapa en matris i PDF eller .doc format.

Kursplanen har E / C och A nivå med olika förklaringar på vad som måste uppnås för att få det betyget.
Jag vill alltså kunna välja exempelvis "Skriftligt / muntligt / läsning eller allt" för att sedan få olika val av de olika kunskapskraven. Därefter vill jag välja bland de olika nivåerna och sedan skapa en pdf / .doc fil.

Hur svårt skulle det vara för en person som aldrig gjort någon form av programmering att skapa något liknande eller finns det någon smart tjänst som jag kan använda mig av?

Citat:

Jag vill enkelt kunna välja delar av en text som ska markeras och skapa en matris i PDF eller .doc format.

Texten du pratar om, ska den läsas in från någon fil eller är den statiskt? Hur menar du med välja delar av texten?

Citat:

Kursplanen har E / C och A nivå med olika förklaringar på vad som måste uppnås för att få det betyget.
Jag vill alltså kunna välja exempelvis "Skriftligt / muntligt / läsning eller allt" för att sedan få olika val av de olika kunskapskraven.

Då du väljer skriftlig, muntlig, läsning etc. Låter det som det ska ske något event som hämtar valen som finns tillgängliga. Är dessa statiska eller behöver de också läsas in från någon form av datakälla?

Citat:

Därefter vill jag välja bland de olika nivåerna och sedan skapa en pdf / .doc fil.

Rent generellt är .doc väldigt meckiga att arbeta med om det ska vara en dynamisk rendering. Det går att lösa om du har en färdig template där man kan sätta keywords att då hämta och byta ut via exporten, om layouten är statisk.
PDF är betydligt enklare att hantera då du kan exporta direkt HTML till PDF, så du kan sköta stylingen i HTML-filen och sedan exportera hela dokumentet till PDF.

Citat:

Hur svårt skulle det vara för en person som aldrig gjort någon form av programmering att skapa något liknande eller finns det någon smart tjänst som jag kan använda mig av?

Har du aldrig programmerat eller ens har koll på simpel HTML så skulle jag säga att det blir mycket att läsa på för att hantera event, datainläsning, formulär samt export av dokument. Men du skulle nog kunna köra detta som en statisk sida och sköta det mesta genom att dölja/visa HTML med JavaScript. Och använda någon lokal fil som datakälla, antingen json- eller textfil.
Om du tydligare formulerar dina krav och hur du tänkte så kanske jag kan ge bättre tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Om du tydligare formulerar dina krav och hur du tänkte så kanske jag kan ge bättre tips.

Hej!

Det finns en betaltjänst som nästan gör det jag vill göra.

https://gyazo.com/662089c447c7151c12303e0187b89c67

Jag vill kunna välja som gifen över och sedan exportera mina val till något sånt här;
https://cdn.discordapp.com/attachments/288076821503934464/751...

Där det som är markerat med grått, är de valen jag gjorde i steg 1.

Ett plus är om jag skulle kunna välja att ta bort ett av kraven helt och göra dokumentet mindre helt enkelt.

Jag har aldrig gjort något med html eller liknande.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Låter som om det är enklare att bara arbeta med ett dokument som är formaterat som resultatet och sedan byta bakgrundsfärg på de olika alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonberg:

Låter som om det är enklare att bara arbeta med ett dokument som är formaterat som resultatet och sedan byta bakgrundsfärg på de olika alternativen.

Inte när du ska göra det över 1500 gånger per termin

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Det finns en betaltjänst som nästan gör det jag vill göra.

https://gyazo.com/662089c447c7151c12303e0187b89c67

Jag vill kunna välja som gifen över och sedan exportera mina val till något sånt här;
https://cdn.discordapp.com/attachments/288076821503934464/751...

Där det som är markerat med grått, är de valen jag gjorde i steg 1.

Ett plus är om jag skulle kunna välja att ta bort ett av kraven helt och göra dokumentet mindre helt enkelt.

Jag har aldrig gjort något med html eller liknande.

Ok, verkar rätt straight forward. Hur många olika krav är det vi pratar om?
Det blir lite som att bygga en quiz, du får en fråga och tre alternativ. Så får du välja ett sen gå vidare till nästa (med val att skippa). Tills att du gått igenom allt. Sen i slutet så har du en knapp för att exportera till PDF. Alla valda svar läggs i någon lista, eventuellt i localstorage i browsern. Sen hämtas det där vid hanteringen av export eventet. Är det inte många variationer kan man spara tid genom att lägga allt på samma sida istället, så kan du gå igenom allt uppifrån och ned. Då kan man lägga en checkruta bredvid varje rad som helt enkelt plockar bort den raden, eller så skippar den automatiskt de kraven du valt att inte välja något på.

Behöver du få in uppgiter om eleven etc. också?

Har du dock aldrig kodat någonting så bör du börja med grunderna i html och javascript. Jag kommer inte på något som out of the box skapar upp allt du önskar.

Permalänk
Medlem

Det blir ju inte mindre arbete, borde väl gå att skapa ett snabbkommando för att byta bakgrundsfärg?
Verkar som om man kan uppreda senaste kommandot med F4 i excel.
https://excel.officetuts.net/en/examples/highlight-a-cell-wit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Ok, verkar rätt straight forward. Hur många olika krav är det vi pratar om?
Det blir lite som att bygga en quiz, du får en fråga och tre alternativ. Så får du välja ett sen gå vidare till nästa (med val att skippa). Tills att du gått igenom allt. Sen i slutet så har du en knapp för att exportera till PDF. Alla valda svar läggs i någon lista, eventuellt i localstorage i browsern. Sen hämtas det där vid hanteringen av export eventet. Är det inte många variationer kan man spara tid genom att lägga allt på samma sida istället, så kan du gå igenom allt uppifrån och ned. Då kan man lägga en checkruta bredvid varje rad som helt enkelt plockar bort den raden, eller så skippar den automatiskt de kraven du valt att inte välja något på.

Behöver du få in uppgiter om eleven etc. också?

Har du dock aldrig kodat någonting så bör du börja med grunderna i html och javascript. Jag kommer inte på något som out of the box skapar upp allt du önskar.

Vad menar du med krav? Det är 3 olika steg att välja mellan. Sen är det cirka 10 "frågor".

Men om det inte är svårt kanske jag kan snacka med någon lärare som lär ut programmering

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonberg:

Det blir ju inte mindre arbete, borde väl gå att skapa ett snabbkommando för att byta bakgrundsfärg?
Verkar som om man kan uppreda senaste kommandot med F4 i excel.
https://excel.officetuts.net/en/examples/highlight-a-cell-wit...

Nja, ibland vill jag bara ha 2 av 10 osv.. att göra en kopia varje gång etc det blir att deleta, formatera och hålla på varje gång

Det hade underlättat en massa.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Vad menar du med krav? Det är 3 olika steg att välja mellan. Sen är det cirka 10 "frågor".

Men om det inte är svårt kanske jag kan snacka med någon lärare som lär ut programmering

Du skrev "Ett plus är om jag skulle kunna välja att ta bort ett av kraven helt och göra dokumentet mindre helt enkelt".
Undrade hur många olika krav det var, tänkte mest utifrån prestanda om det är mycket att läsa in. Men är det bara runt 10 är det inga problem alls.

Så initialt väljer man ett av de tre stegen. Sen kommer de 10 "frågorna", korrekt?

Det skulle du kunna göra, jag hade gärna hjälpt till men har väldigt limiterat med tid så det skulle ta mig flera veckor att bli klar.

Permalänk
Medlem

Om jag fattar det rätt så skall du först av allt göra ett val "Skriftligt / muntligt / läsning eller allt"och sedan kommer detta "eventet" ge dig cirka 10 kriterier baserat på valet för E/C/A-nivå och dessa skall du kryssa i, eller?

Tycker personligen det låter som ganska enkelt med hjälp av en hemsida som du gör i form av en A4. Allt du behöver är 3 event-lyssnare på knapparna "Skriftligt", "Muntligt", "Läsning eller allt". Klickar du på t.ex "Skriftligt" så kommer den sätta "Display: block" t.ex på den sektionen och de övriga 2 kommer ej synas. Alla val kommer vara i form av en tabell med text inuti som är klickbar..

Jag läser inte webbdesign, utan datavetenskap, skickar du alla betygskriterier i form där jag kan copy/paste så kanske jag kan försöka slänga ihop en sida lite snabbt. Min kunskap är begränsad, men rent spontant känns det simpelt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Går att lösa på massor av sätt.

Till och med i powershell, som finns tillgängligt på nästan varenda Windowsburk.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070