Kandidatprogram i datavetenskap, Bra program?

Permalänk
Medlem

Kandidatprogram i datavetenskap, Bra program?

Tja!

Nu är det så att jag generellt är interesserad av allt inom programmerings området. Jag har väll 4 år erfarenhet av Java och under dessa åren gått med i diverse communitys där jag har lärt känna folk som jag själv tycker är ruskigt bra på allt inom programmering. Det jag har märkt är att de flesta av personerna har tagit examen inom datavetenskap och rekommenderar det, dock i USA och andra länder.

Då är min fråga, är Kandidatprogram i datavetenskap ett bra program att gå om man vill bli ännu mer kunnig inom programmering osv. Samt är det någon stor skillnad mellan programmen som finns i Sverige jämfört med dom som finns i t.ex USA?

Om nån av er har läst kandidatprogram i datavetenskap så skulle det vara interessant o höra vad ni tycker om programmet och kanske kan dela med er av vad ni möjligtvis gjorde!

Permalänk
Geeks
SweClockers

@Virtest: Nu var det visserligen längesedan jag pluggade, men många missuppfattar termen datavetenskap och tror att det handlar mer om programmering/datorer än vad det faktiskt gör.

Definitionen av datavetenskap är någonting i stil med "läran om beräkningars utförande". Du kommer att läsa massvis av matematik, logik, komplexitetsteori etc. Detta kommer i sin tur att ge dig djup förståelse för hur datorer fungerar och hur program är uppbyggda och konstrueras på ett huvudsakligen teoretiskt plan. En bred grundplåt med kunskap som sedan kan tillämpas inom en mängd olika områden.

Däremot behöver inte datavetenskapliga utbildningar innehålla särskilt mycket tillämpad programmering. Jag skulle tro att det skiljer sig en hel del mellan olika skolor/program och att du behöver kolla upp det närmare, beroende på vad du är ute efter.

En halvkokt liknelse är att en datavetenskaplig utbildning gör dig till ingenjör, inte snickare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@Dimestam: Tack för ditt svar, uppskattas!

Då jag känner att jag inte utvecklas inom programmering längre på fri fot.
Så kanske det är en bra väg att gå för att fördjupa sig just i hur datorer fungerar med mera?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Virtest:

@Dimestam: Tack för ditt svar, uppskattas!

Då jag känner att jag inte utvecklas inom programmering längre på fri fot.
Så kanske det är en bra väg att gå för att fördjupa sig just i hur datorer fungerar med mera?

Javisst, men var noggrann med att läsa kursplanerna och jämföra olika utbildningar så att du går in med rätt förväntningar. Det kan som sagt skilja en hel del mellan olika skolor och program.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virtest:

@Dimestam: Tack för ditt svar, uppskattas!

Då jag känner att jag inte utvecklas inom programmering längre på fri fot.
Så kanske det är en bra väg att gå för att fördjupa sig just i hur datorer fungerar med mera?

Nu är tråden strax över en vecka gammal, och som @Dimestam säger är det en del matte och teori i Datavetenskapliga program. Nu kan jag inte tala för andra skolor/program men Datavetenskapliga programmet på MDH är väldigt praktiskt och inte särskilt mycket matematik. Så gott som samtliga "programmeringsbaserade" kurser innehåller massvis med praktiska moment. 3-5 olika labbar där du i princip kodar, följt med antingen en (teoretisk)-tenta eller/och ett större projektarbete (praktiskt). MDH går väldigt hårt mot praktiskt, praktiskt, praktiskt och inte särskilt mycket teori egentligen.

Iom att du frågar efter vad som gjorts: Databaskursen handlade dels om att skriva en klient i C# för att kunna "snacka" med databasen och på databas-sidan då skriva procedures m.m för att kunna ta emot, lagra samt skicka tillbaka information. D.v.s ganska grundläggande. Men labbarna byggde "på" varandra med mer och svårare saker som skulle läggas till.

Webbapplikationskursen hade ett antal labbar där du börjar med grundläggande. En del HTML/CSS (m.fl sunk), PHP (eller .net om du ville det hellre) för att göra enkla saker som att logga in, bildspel (javascript) osv. Därefter bygger labbarna på med databas bakom (ladda upp bilder, logga in, admin-pages osv osv), lite ajax m.m. Sedan ett större projektarbete på 3-5 personer där man fick själv välja vad som skulle göras (i mitt fall ett forum) som man bygger upp från grunden med all funktion.

Ovanpå det har du Datorarkitektur, Operativsystem och t.ex Datastrukturer, algoritmer & programkonstruktion m.m. Du får med andra ord möjligheten till ganska breda kunskaper.

Visa signatur

öh öh har den äran!