Min ethernet-anslutning gör att min dator laggar

Permalänk

Min ethernet-anslutning gör att min dator laggar

Hej!

Jag har ganska nyss flyttat till en lägenhet med 1Gbps och köpte därmed också en ny router (Edgerouter X), routern har jag ställt in så att jag får ut 1Gbps.

Sen dess har jag fått ett väldigt udda problem, min dator laggar ihop fullständigt ibland - det kan ta flera timmar innan det händer. Det innebär typ att den börjar frysa i korta intervaller, både skärmar ljud och processer. Det som är än mer konstigt är att om jag pluggar ur och i ethernet-kabeln igen så försvinner problemet igen tills vidare, vilket iofs funkar smidigt då jag sen tidigare har ett WiFi kort i datorn iaf (vilket inte verkar strula mot routern). Men det håller ju inte att man ska behöva göra det då och då... Så jag antar att det är något fel med routern eller möjligtvis med lägenhetens internet? Och jag kan inte påstå att jag hittar något liknande fel öht. efter googlande. Vad tusan är det för fel?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro det beror på routern, för du använder väl den även när du använder wifi?
Om det ju är nätverksrellaterat öht. så tänker jag att det snarare handlar om nätverkskortet, och då gissningsvis drivrutinerna för nätverkskortet.

Permalänk

@No_Jah:
Precis, routern rullar fint med WiFi.
Jag har inte uppdaterat drivrutinerna på nätverkskortet, gör självklart det nu. Men Jag tror knappt att det är det heller, ethernet-porten i datorn har använts i ett och ett halvt år utan problem fram tills jag flyttade. Och det är specat för 1Gbps.
Möjligt att nätverkskortsrutiner fixar något ändå

Permalänk
Medlem

Långskott: Har du VMWare (Workstation eller liknande) installerat? Nu är det iofs ganska många år sen, men jag fick skumma problem av något/några virtuella interface.