Mitt Windows verkar bortom räddning

Permalänk
Medlem

Mitt Windows verkar bortom räddning

Mitt windows har helt plötsligt dött. Klagar på "stoppkod: driver irql not less or equal"
Jag har provat att starta i felsäkert läge, både med och utan nätverk, men samma ruta kommer upp.
Har provat felsäkert läge med kommandotolk, samma ruta dyker upp.

Jag har provat alla återställningsmöjligheter som finns och får bara detta meddelande: Ett problem uppstod när datorn skulle återställas.
Både lokalt och via moln.

Har provat att försöka öppna enhetshanteraren via en kommandotolk jag lyckades få fram på något vis för att därifrån försöka inaktivera/avinstallera nätverkskortet men får detta svar på nästan allt utom checkdisk: *valfritt kommando* is not recognized as an internal or external command

Håller nu på att ladda ner en ny iso men frågan är då. Hur får jag tag på min produktnyckel när ingenting fungerar?
Alternativt, hur avinstallerar jag nätverkskortets drivrutin via kommandotolken?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Om man en gång aktiverat windows 10 på hårdvaran så brukar man kunna göra en ren installation från iso och nyformaterad disk och det blir automatiskt aktiverat. Alltså inte säkert att du behöver någon produktnyckel.

Kolla om du kan inaktivera nätverkskortet i bios.

Sådana där konstiga fel som plötsligt uppstår kan bero på trasigt minne. Kolla med memtest att dina minnen är OK. Förresten hade du inte problem med NVMe i Linux? Samma dator som spökar i Windows?

Permalänk
Medlem

Jag kan ju alltid prova med att installera på en annan disk så visar det sig om det blir aktiverat. Har laddat ner iso-filen men inte lagt den på sticka.
Hittade inget i bios om att inaktivera nätverkskortet tyvärr.

Bra tips om minnet, ska prova det.

Nej detta är en annan dator som bara har windows. Men den har haft sina problem vilket slutade med en återställning. Efter det fungerade den fint.. I två veckor och nu går det inte ens att återställa den. Det finns inga återställningspunkter eller recovery. Inga datorn hittar i alla fall.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Ja det brukar gå bra att installera på annan disk och ändå kunna aktivera Windows. Är ju värt att testa, inget att förlora på det.

Permalänk
Medlem

Det gick att installera om Windows och få det aktiverat. Tydligen har jag en digital licens som är knuten till min mailadress.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

10 aktiveras också igen med lokalt konto efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet. Kan byta ut alla diskar samtidigt.