Xbox Game Pass för PC lanseras skarpt nästa vecka – växlar till fullpris

Permalänk
Melding Plague

Xbox Game Pass för PC lanseras skarpt nästa vecka – växlar till fullpris

Microsofts prenumerationstjänst för spel till PC lämnar efter ett år betastadiet och i samband med det höjs också månadskostnaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För mig som PC spelare så har jag provat på game pass ett par gånger och det är suveränt även för enbart PC spelare.

Hade jag köpt en next gen konsol så hade det ju definitivt blivit Xbox variant då jag kan kombinera Gamepass ulimate då och spara in på Playstation + som jag nog lägger av.

PS1, PS2, Xbox360, PS4 pro, Xbox Series X?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hm... Blir kanske att sluta betala för det. Har använt det mycket sparsamt sista tiden, inte haft tid för mycket nya pris. Men har varit så lågt pris att jag låtit det gå. 100kr är ju betydligt mer. Speciellt när Epic gett mig en extrem backlog av gratis spel. Inte kört Journey där ens en gång.

Med det sagt så är det ju fortfarande extremt bra value om man vill köra nyare spel. Kommer nog återgå till det om tiden tillåter.

Permalänk
Medlem

Blir nog att avsluta prenumerationen, för 45 kr i månaden var det något intressant att testa. Men har bara spelat ett fåtal spel via tjänsten som jag inte haft själv. För 99kr i månaden får du ju nästan humble choice ca 10 - 12 spel som du får behålla för evigt på bästa klienten Steam.

Permalänk
Medlem

Xbox Game Pass har gjort så att jag inte kommer att köpa en Xbox Series X. Ser ut att bli första generationen någonsin i mitt hushåll utan en modern spelkonsol.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Inaktiv

Gillar tjänsten och det är mitt primära sätt att spela och "konsumera" spel sedan förra året. Blir att eventuellt köra Ultimate istället. Sedan är jag rätt sugen på Series X och med Ultimate känns det som ett givet val.

Permalänk
Medlem

Hoppas de löser så att strukturen på hårddisken inte blir förstörd av Xbox. När man installerar spel via Xbox så läger de några mappar på roten av hårddisken som man inte kan flytta eller ta bort.

Enda sättet för mig att återställa min lagring till ett städat utseende var att mödosamt flytta runt all min media mellan mina hårddiskar och sen formatera dem.

Jag kan verkligen inte leva med att ha skräpmappar i navet till min struktur, ännu värre är det när man inte kan få ta bort dem. Försökte länge med alla möjliga guider och administratörsfunktioner.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Går det att köpa ett helt år eller är det bara /mån som gäller ? Hittar inte det iaf.
Har /mån just nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag anser iaf att tjänsten GP Ultimate är helt fenomenal. Att få tillgång till så många spel på både PC och Xbox är grymt. Det är en så bra variation på spel också. Nu lägger man till Xbox streaming som jag använder på projektorn och nu går de även ut att EA Play även kommer ingå utan extra kostnad.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hoppas de löser så att strukturen på hårddisken inte blir förstörd av Xbox. När man installerar spel via Xbox så läger de några mappar på roten av hårddisken som man inte kan flytta eller ta bort.

Enda sättet för mig att återställa min lagring till ett städat utseende var att mödosamt flytta runt all min media mellan mina hårddiskar och sen formatera dem.

Jag kan verkligen inte leva med att ha skräpmappar i navet till min struktur, ännu värre är det när man inte kan få ta bort dem. Försökte länge med alla möjliga guider och administratörsfunktioner.

Detta har jag inte hört om.
Är det på C:\? Är det stora mappar?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta har jag inte hört om.
Är det på C:\? Är det stora mappar?

Vet inte om detta är relevant till föregående post. Men spel som installeras via Xbox Appen/Windows Store på PC läggs i en väldigt gömd och låst mapp långt inuti C:\ någonstans.
Man kan glömma alla möjligheter till mods/reshades eller annat

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta har jag inte hört om.
Är det på C:\? Är det stora mappar?

https://www.reddit.com/r/xboxinsiders/comments/gduc78/how_do_...

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/unable-...

https://www.windowscentral.com/how-delete-windowsapps-folder-...

De la sig på alla hårddiskar som jag installerade spel på. Egentligen anser jag att C:\ är minst viktig, det är på mina andra hårddiskar jag vill kunna ha "Bilder", "Backup", "Spel" utan att det kommer några systemmappar mitt bland dem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vet inte om detta är relevant till föregående post. Men spel som installeras via Xbox Appen/Windows Store på PC läggs i en väldigt gömd och låst mapp långt inuti C:\ någonstans.
Man kan glömma alla möjligheter till mods/reshades eller annat

Man får ju välja. Jag lägger spelen på en annan ssd än den jag har OS på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Man får ju välja. Jag lägger spelen på en annan ssd än den jag har OS på.

Aldrig fått det alternativet, hur?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Aldrig fått det alternativet, hur?

Inställningar-allmänt-ändra plats appen installerar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Går det att köpa ett helt år eller är det bara /mån som gäller ? Hittar inte det iaf.
Har /mån just nu.

Koderna man fick för AMD rewards var i alla fall på 3 månader och gick att stacka (i alla fall för mig som tog dom som 2 månader ultimate)

Den bästa lösningen är att köpa 12-24 månaders xbox live gold och sedan aktivera en månad ultimate,
då omvandlass tiden för gamepass PC och live gold 1:1 (och 1+1) till gamepass ultimate.
Har man en aktiv ultimate så blir dock konverteringen inte 1:1, utan det gäller att skaffa gold innan.

Skaffar man ultimate utan xbox så utnyttjar man ju inte konsol-delen,
känner man någon med xbox är det bara att logga in och göra den till home-konsol utan automatisk inloggning så får de också gamepass.
(eller köp en 'gammal' xbox one när next-gen får priserna att dumpas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hoppas de löser så att strukturen på hårddisken inte blir förstörd av Xbox. När man installerar spel via Xbox så läger de några mappar på roten av hårddisken som man inte kan flytta eller ta bort.

Enda sättet för mig att återställa min lagring till ett städat utseende var att mödosamt flytta runt all min media mellan mina hårddiskar och sen formatera dem.

Jag kan verkligen inte leva med att ha skräpmappar i navet till min struktur, ännu värre är det när man inte kan få ta bort dem. Försökte länge med alla möjliga guider och administratörsfunktioner.

Hände exakt mig med visa spel som gjorde att jag till slut formaterade ssd och har inte laddat ner fler spel.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hände exakt mig med visa spel som gjorde att jag till slut formaterade ssd och har inte laddat ner fler spel.

Ja, det låter ju som en ganska liten grej. Men vissa av oss gillar att ha ordning och kontroll över våra maskiner. Att Microsoft kommer där och stökar ner känns obehagligt och gör att jag hellre använder en annan tjänst som respekterar min vilja.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Får ju hoppas at Game Pass fixar bättre DLC stöd (nästan inga GAME PASs spel har dlc alls) samt det faktum att patchar dröjer ordentligt till platformen, då det i princip är konsoll versionerna som man speler med pc gamepass (sparfiler använd xboxens system, och döljs långt ner i appdata).

Går heller inte att direkt modda spelen, då spelfilerna ligger dolda och låsta av system och man får kämpa bara för att kunna se mappen.

Permalänk
Avstängd

Prisökningen lär väl ha ganska mycket att göra med att EAs tjänst nu ingår. Man kan förstås diskutera värdet av den, spelar man inte sportspel och (förra) Battlefield typ så lär man inte få ut så mycket av den, men det blir ju fler spel i alla fall och jag ser det som positivt att inte behöva ha en massa olika tjänster.

Jag har kört EAs tjänst på XB, den kostar bara 250 per år där, och det jag har spelat i den är mestadels casual spel som Peggle, PvZ och Zuma men också en del klassiker som Mass Effect-serien som jag slapp köpa igen till XB. En dryg tjuga i månaden är det ändå värt, men kanske inte en femtiolapp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Man kan glömma alla möjligheter till mods/reshades eller annat

Hm, det gäller nog inte alla spel isåfall? Jag hjälpte en bekant lägga in mods till The Outer Worlds via Game Pass, och jag har själv varit och moddat lite i MSFS via Game Pass. Även filerna till Slay the Spire tycks gå att komma åt, men jag har inte gjort mer där än att läsa (kopiera vissa filer).

Vet någon om priset ökas för oss som redan prenumerar? Jag tycker det verkar självklart, men FZ tycker man ska börja prenumerera nu, innan priset höjs.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Surt att jag har betalat fullt pris hela tiden för detta absurt fullsmockade sönderbuggade skräp, hoppas buggarna försvinner någon gång.

Största buggen är att jag måste avinstallera spel som måste uppdateras och hoppas det fungerar, nästan varje gång får jag köra Ubuntu från USB sticka för att kunna radera filerna manuellt.
Så det är fett glömma dra en 10min spelande innan jobbet när detta process tar 2-3 timmar att genomföra, för spelet hoppar inte igång utan uppdatering.
Till och med varit tvungen att göra lite "olagligt" för att få spelen att fungera.. Uppmuntrar folk att ladda ner gratis, illa.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creutz:

Jag anser iaf att tjänsten GP Ultimate är helt fenomenal. Att få tillgång till så många spel på både PC och Xbox är grymt. Det är en så bra variation på spel också. Nu lägger man till Xbox streaming som jag använder på projektorn och nu går de även ut att EA Play även kommer ingå utan extra kostnad.

Behöver man en XBox för streaming till projektorn? Eller använder du någon annan metod? Asking for a friend

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sienar:

Behöver man en XBox för streaming till projektorn? Eller använder du någon annan metod? Asking for a friend

Man kan väl streama spel på Android också än så länge, men PC är på G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den som vill spela på både PC, Xbox och Xcloud får betala 135 kronor per månad för Ultimate-abonnemanget.

Så... dom höjer inte kostnaden för Ultimate då?
För jag har då betalat 135:- dom senaste 5 gångerna iaf (orkar inte kolla längre bak).

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Jag har använt Ultimate-abonnemanget lite i omgångar senaste året och det är blandad kompott. Jag tycker utbudet på PC varit rätt magert, även om det sakta blir bättre. Men precis som många andra varit inne på så är appen för tjänsten den stora svagheten. Innehållsfattig, sådär modernt avskalad att det känns svårt att hitta så enkla saker som sitt eget spelbibliotek, att nedladdningsmappen låses känns också rätt ohett - och att nedladdningar pausas så fort Windows får för sig att man startar ett spel (oavsett tjänsteleverantör) har stört mig som fan.

Som vanligt rör Microsoft till det med massor med appar som heter snarlika saker. Nu har vi dels den bedrövliga Windows Marknadsplatsen som får mig att känna mig som en datoranalfabet att försöka navigera, vi har Xbox Komplement-appen för integrationen med Xbox Live, vi har Spelläget med Windows+G och den där nya Xbox-appen som hanterar abonnemangsnedladdningarna.

Påminner om Microsofts gamla Zune, som var både deras misslyckade iPod-konkurrent (hårdvara, alltså) men också en filmuthyrningssajt och mediaspelare till Xbox 360 - och säkert en tredje eller fjärde grej innan man fimpade varumärket och gick in på nästa kommité.

Microsoft borde se till att göra en app som sköter alla spelrelaterade ändamål för Windows och Xbox. Strömlinjeforma tjänsten och se till att allting från köp till kontohantering och vänlistor finns på samma plats. Alltså de enkla saker som fått Steam att fungera så väl som tjänst så länge, med en naturlig integration av marknadsplats, lite socialmediafunktioner, vänlistor, inbjudningar och delningar. Enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Jag har använt Ultimate-abonnemanget lite i omgångar senaste året och det är blandad kompott. Jag tycker utbudet på PC varit rätt magert, även om det sakta blir bättre. Men precis som många andra varit inne på så är appen för tjänsten den stora svagheten. Innehållsfattig, sådär modernt avskalad att det känns svårt att hitta så enkla saker som sitt eget spelbibliotek, att nedladdningsmappen låses känns också rätt ohett - och att nedladdningar pausas så fort Windows får för sig att man startar ett spel (oavsett tjänsteleverantör) har stört mig som fan.

Som vanligt rör Microsoft till det med massor med appar som heter snarlika saker. Nu har vi dels den bedrövliga Windows Marknadsplatsen som får mig att känna mig som en datoranalfabet att försöka navigera, vi har Xbox Komplement-appen för integrationen med Xbox Live, vi har Spelläget med Windows+G och den där nya Xbox-appen som hanterar abonnemangsnedladdningarna.

Påminner om Microsofts gamla Zune, som var både deras misslyckade iPod-konkurrent (hårdvara, alltså) men också en filmuthyrningssajt och mediaspelare till Xbox 360 - och säkert en tredje eller fjärde grej innan man fimpade varumärket och gick in på nästa kommité.

Microsoft borde se till att göra en app som sköter alla spelrelaterade ändamål för Windows och Xbox. Strömlinjeforma tjänsten och se till att allting från köp till kontohantering och vänlistor finns på samma plats. Alltså de enkla saker som fått Steam att fungera så väl som tjänst så länge, med en naturlig integration av marknadsplats, lite socialmediafunktioner, vänlistor, inbjudningar och delningar. Enkelt.

Jo det där kan jag hålla med om. Konstigt nog är situationen lite bättre på Android. Visserligen finns två appar, Xbox respektive Gamepass, men det är ju en ganska naturlig uppdelning i mina ögon. XB-appen kan styra boxen och man kan chatta med folk, kolla sina klipp och screenshots, hålla koll på sina achievements, köpa spel (eller det verkar ha slutat fungera att köpa spel, men det är förhoppningsvis bara tillfälligt) och så medan man i GP-appen kan installera spel som finns i GP (både på XB och PC) och hålla koll på "uppgifter" och "belöningar" som bara finns i Gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Koderna man fick för AMD rewards var i alla fall på 3 månader och gick att stacka (i alla fall för mig som tog dom som 2 månader ultimate)

Den bästa lösningen är att köpa 12-24 månaders xbox live gold och sedan aktivera en månad ultimate,
då omvandlass tiden för gamepass PC och live gold 1:1 (och 1+1) till gamepass ultimate.
Har man en aktiv ultimate så blir dock konverteringen inte 1:1, utan det gäller att skaffa gold innan.

Skaffar man ultimate utan xbox så utnyttjar man ju inte konsol-delen,
känner man någon med xbox är det bara att logga in och göra den till home-konsol utan automatisk inloggning så får de också gamepass.
(eller köp en 'gammal' xbox one när next-gen får priserna att dumpas)

Går det här fortfarande att göra? Jag prenumererar just nu på PC game pass, men jag kan alltså göra det här istället för att få ultimate till samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hoppas de löser så att strukturen på hårddisken inte blir förstörd av Xbox. När man installerar spel via Xbox så läger de några mappar på roten av hårddisken som man inte kan flytta eller ta bort.

Enda sättet för mig att återställa min lagring till ett städat utseende var att mödosamt flytta runt all min media mellan mina hårddiskar och sen formatera dem.

Jag kan verkligen inte leva med att ha skräpmappar i navet till min struktur, ännu värre är det när man inte kan få ta bort dem. Försökte länge med alla möjliga guider och administratörsfunktioner.

Det går att byta ägare på mapparna och på det sättet kan man ta bort dem.

Click on the Continue button in the above prompt window.
Another prompt window will pop up, saying that You have been denied permission to access this folder.
Click the security tab (You can also right click on WindowsApps folder and choose Properties, to access the Security tab.)
Click Advanced under the Security tab.
Click on the Change link behind the Owner.
Find Enter the object name to select area in the Select User or Group window.
Type Administrators and click on the Check Names button on the right side.
Click on the OK button at the bottom right to open Advanced Security Settings for WindowsApps window.
Check Replace owner on subcontainers and objects under the Owner.
Click on the OK button to confirm your action to take the ownership of the WindowsApps folder.
The Windows Security window will appear and start the process of Changing ownership of WindowsApps files.
Wait for it to complete.
Click on the Advanced button again under the Security tab.
Click on the Continue button under the Permissions tab in Advanced Security Settings for WindowsApps window.
Click on the Add button at the bottom left.
Click Select a principal link in the Permission Entry for WindowsApps window.
Click Advanced and Find Now to select your account.
Click OK to confirm.
Check Full control under Basic permissions.
Click OK at the bottom right.
Check Replace all child object permission entries with inheritable permission entries from this object.
Click on the OK button and wait for the system to apply all the changes successfully.

Taget från https://www.minitool.com/data-recovery/delete-access-windowsa...

Jag har själv testat och det gick fint.

Permalänk
Medlem

45kr/mån är precis på gränsen. jag kommer nog avsluta mitt engagemang i xboxbeta och köpa spelen på steam ist.
MS2020 och HALO är det enda intressanta atm.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd