Motorola uppgraderar vikbara Razr med 5G

Permalänk
Melding Plague

Motorola uppgraderar vikbara Razr med 5G

Utöver ny hårdvara på insidan och justerad design introducerar Razr 5G även utökad funktionalitet för telefonens främre skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt klart en cool telefon för coola personer. Men jag är ej en cool person så det blir ingen.

Skämt åsido det är en väldigt massa pengar att lägga ut för att ha en produkt som framförallt imponerar. Bortser man från denna faktor att imponera på folk, så tycker jag ej telefonen är värd pengarna på långa vägar. Hade mobilen kostat 7000kr, så hade jag mycket väl förstått folk som säger att de ej behöver ha den bästa kameran, processorn etc, de vill ha en kompakt telefon.
Men nu, ja har man inte otroligt gott om pengar så blir det mycket att lägga ut på något som är grym i ett år och efter det har det säkerligen kommit en ännu bättre.

Kvalitén på skärmen är en bra fråga, men som jag tolkar det så har många vikbara skärmar överlevt hyfsat bra bland folk som har köpt dem. Där alla dessa såklart har varit skiträdda om dem. Det är ju lite som mobiler på 70 och 80 talet, de vägde över kilot. Tappade man den i backen så blev det ej roligt. Men folk på den tiden var skiträdda om mobilerna då de var så dyra.

Permalänk
Medlem

Still scratchs with a fingernail?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lägre pris så kanske man hade kunnat tänka sig en. Som ovanstående säger 7000 eller kanske till och med lägre så hade det varit ett alternativ. Nu blir det att snegla på en pixel istället.
Förhoppningsvis så kommer telefontillverkarna att fixa detta, men det kommer väl ta 3 år+ eller mera.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt lockande med en telefon som faktiskt är anpassad till att ha i byxfickan.

Samtidigt får man ju då gå tillbaka till att ha en separat plånbok eftersom ett plånboksfodral knappast lär funka till denna.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Ny teknik är alltid dyrt av flera anledningar. Personligen tycker jag det är bra att de kämpar på, det tyder på att det kan ändå finnas något hållbart här.

Den bästa telefon ur formfaktor synpunkt jag ägt har varit viktelefon(Ericsson T39) men det var MÅNGA år sen nu. Kan man ens komma när det till rimligt pris med rimlig kvalité så är jag helt klart intresserad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av RVX:

Still scratchs with a fingernail?

Fast ett fingernagel är stenhårt. Väldigt många produkter som folk har ägt har ej klarat detta. Jag misstänker att min + 30 000kr laptops skärm ej heller klarar av ett fingernageltest.

Så man får se mer praktisk vad mobilen klarar och med en vikbar idag och den närmsta tiden så får man räkna med att vara skiträdd om den, fast man är skiträdd om den så är det stor risk att man inom något år får en skada på skärmen.
Det är alltså en väldigt skör produkt, men ska man vara först så får man ofta en väldigt massa problem. Där jag väntar på när de vikbara skärmarna blir tillräckligt bra för att man ska gå över.
Det påminner lite om övergången till smartphones, där de första hade extrema brister, allteftersom de blev bättre gick fler över. Sedan kom iPhones och då gick mängder över.

Skrivet av Henrik-W:

Det är ju väldigt lockande med en telefon som faktiskt är anpassad till att ha i byxfickan.

Samtidigt får man ju då gå tillbaka till att ha en separat plånbok eftersom ett plånboksfodral knappast lär funka till denna.

Digitalt ID + man kör någon tjänst som google pay. Vid längre turer har man någon bakup som en 500lapp i jackan, väskan. Man skulle dock vilja ha kreditkortet med sig och det förstör lite vitsen med denna telefon.

Permalänk

Det är typiskt att den absolut snyggast flip-telefonen skall vara den nästförsta flip-smartphonen.
Kunde inte andra märken crash n burna lite innan, så man kan köpa den för en rimlig peng i framtiden?
Jag bävar för framtiden med min gamla iPhone SE dessutom. Jag vill verkligen inte ha större telefon.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast ett fingernagel är stenhårt. Väldigt många produkter som folk har ägt har ej klarat detta. Jag misstänker att min + 30 000kr laptops skärm ej heller klarar av ett fingernageltest.

Så man får se mer praktisk vad mobilen klarar och med en vikbar idag och den närmsta tiden så får man räkna med att vara skiträdd om den, fast man är skiträdd om den så är det stor risk att man inom något år får en skada på skärmen.
Det är alltså en väldigt skör produkt, men ska man vara först så får man ofta en väldigt massa problem. Där jag väntar på när de vikbara skärmarna blir tillräckligt bra för att man ska gå över.
Det påminner lite om övergången till smartphones, där de första hade extrema brister, allteftersom de blev bättre gick fler över. Sedan kom iPhones och då gick mängder över.

Digitalt ID + man kör någon tjänst som google pay. Vid längre turer har man någon bakup som en 500lapp i jackan, väskan. Man skulle dock vilja ha kreditkortet med sig och det förstör lite vitsen med denna telefon.

Vi kanske har olika datorer, jag har en Surface pro 2017. Är väl samma display som följande skulle jag tippa på, eller nåt liknande i alla fall. Jag använder min dagligen med hjälp av touch, visst fan slinker man på med naglarna ibland. Men den är fortfarande repfri, kanske har haft tur då?
Jo fast oavsett alla tekniska fakta osv så ska ju inte en enhet man rör vid (touch) kunna repas av ens nagel kan man ju tycka.
Sen blir det ju intressant att se hur lätt smuts kan leta sig in, var ju hyffsat lätt på fiolårets modell.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@lillaankan_i_dammen @RVX det återstår att se hur skärmen klarar sig, men de som fått lägga vantarna på Razr 5G rapporterar att det yttre fortfarande kan repas relativt lätt. Michael Fischers video anger bland annat det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Blir nog köp, saknar mindre mobiler

Permalänk
Skrivet av loevet:

@lillaankan_i_dammen @Ravix det återstår att se hur skärmen klarar sig, men de som fått lägga vantarna på Razr 5G rapporterar att det yttre fortfarande kan repas relativt lätt. Michael Fischers video anger bland annat det.

https://youtu.be/3X279Tg-c4I

Såg ej var i klippet. Men som sagt jag tror det är en telefon man får vara skiträdd om och fast man är detta så bör man ej bli förvånad att man har en skada på skärmen efter ett år.
Och då kommer vi till detta pris på 15 990kr, vilket gör att målgruppen som köper mobilen bör ha så gott ställt så de tycker blir skärmen lite skadad efter säg 1,5år, så kan de sälja mobilen vidare begagnad och köpa en ny av senaste modellen.

Det är lite som att köpa en begagnad ferrari för 600 00kr eller en spritt ny Volvo för samma pris. Båda har kanske samma inköpspris, men ferrain är gjord för de som har råd med driftkostnaderna.
Så denna Razr med 5G ska inte jämföras emot den bästa iPhonen som kostar ungefär detsamma, då iPhonen håller i många år.

*edit*
Det jag förenklat säger är att folk som köper de senaste vikbara telefonerna ska vara medvetna om vilket val de gjorde. De valde en mobil med lägre hållbarhet och då får de ta med detta i priset när de jämför mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@lillaankan_i_dammen @Ravix det återstår att se hur skärmen klarar sig, men de som fått lägga vantarna på Razr 5G rapporterar att det yttre fortfarande kan repas relativt lätt. Michael Fischers video anger bland annat det.

https://youtu.be/3X279Tg-c4I

Hmm, var väl ingen vild gissning att så skulle bli fallet tycker jag.
Dyrkar verkligen konceptet med vikbara telefoner, men än så länge tycker jag ändå att Microsoft har den bästa designiden. Eller implementationen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

vikbara telefoner kommer floppa sååååå hårt i början!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

vikbara telefoner kommer floppa sååååå hårt i början!

Nästa version av Koenigsegg bil kommer floppa så hårt i början. Flopp inom produkter är att de säljer lägre än förväntan.
Jag tror alla större tillverkare av mobiler ser de senaste vikbara telefoner som kortvariga förlustaffärer, men de hoppas på att de kommer stärka deras varumärke som ett framledande och att de i framtiden kan bli vinstaffärer.

Jag tror dock Apple kommer dröja väldigt länge innan de gör deras första vikbara, detta för att folk i allmänhet förknippar varumärket med kvalite och förfinande av teknik. Släpper Apple en vikbar telefon så lär den säljas som smör och klagomål lär komma in som smällt smör, med kunder som trodde att telefonen hade bättre kvalite än vad den hade och detta drar ner Apple kvalitetsstämpel varumärke.
Tar vi Samsung och Motorola, så är dessa vikbara målgrupp telefoner mer teknikintressead folk som vet om vad de köper för något och vad för brister detta har. Inte därav sagt att såna personer också inte finns hos Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast ett fingernagel är stenhårt. Väldigt många produkter som folk har ägt har ej klarat detta. Jag misstänker att min + 30 000kr laptops skärm ej heller klarar av ett fingernageltest.

Så man får se mer praktisk vad mobilen klarar och med en vikbar idag och den närmsta tiden så får man räkna med att vara skiträdd om den, fast man är skiträdd om den så är det stor risk att man inom något år får en skada på skärmen.
Det är alltså en väldigt skör produkt, men ska man vara först så får man ofta en väldigt massa problem. Där jag väntar på när de vikbara skärmarna blir tillräckligt bra för att man ska gå över.
Det påminner lite om övergången till smartphones, där de första hade extrema brister, allteftersom de blev bättre gick fler över. Sedan kom iPhones och då gick mängder över.

Digitalt ID + man kör någon tjänst som google pay. Vid längre turer har man någon bakup som en 500lapp i jackan, väskan. Man skulle dock vilja ha kreditkortet med sig och det förstör lite vitsen med denna telefon.

Jag har även mitt passerkort i plånboksfodralet.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Man kan ju köpa en och riva av den ena delen så får man äntligen den telefon man vill ha.

Hmm ja om alla vitala delar sitter på rätt del vill säga...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Intressant. Trodde inte ens att "Motorola" fanns kvar och existerade som varumärke/företag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant. Trodde inte ens att "Motorola" fanns kvar och existerade som varumärke/företag.

Lustigt att du säger det, min fru fick ungefär samma reaktion från en mobilreparationsverkstad. Trots det har dom haft ganska många nya modeller de senaste åren. Sedan är det väl i ärlighetens namn Lenovo som gör dom.

I min familj finns en One, en g7 plus och en g plus 5g. Dessutom är min jobbmobil en Motorola och även våra föräldrar kör med samma märke.

Kanske är för att de mest smyger omkring i skiktet under de riktiga flaggskeppen som de är lite "dolda".

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

@Henrik-W:

Trodde det var Google som ägde det varumärket, men som glömt bort det!

Men lite trist att det såldes till Kina, som alla andra gamla klassiska varumärken.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/