Hur lång tid tog de innan ni fick "vr legs"?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hur lång tid tog de innan ni fick "vr legs"?

Hej

Försöker träna upp mig så jag klarar av att spela VR med smooth locomotion, alltså att man rör sig fritt med ena styrspaken.
Hur lång tid tog de innan ni fick era VR legs? Alltså att ni kan använda headsetet i typ 3h utan att må illa efter.

Just nu kan ja typ köra 1-2 save states i Lies Beneath innan jag börjar känna kallsvetten komma och jag måste pausa. Blir ju dock inte så mycket speltid per gång på detta vis. Typ 20-30 min per dag vilket är lite trist. Om jag bara fortsätter att spela så mår jag oftast piss i flera timmar efter så känns inte värt de

Permalänk
Medlem

Var aldrig ett problem för mig.
Det enda spelet jag mått illa av var en flyg simulator vid namn Ultrawings.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Geckod:

Om jag bara fortsätter att spela så mår jag oftast piss i flera timmar efter så känns inte värt de

Bästa är att sluta innan man mår dåligt, träna upp det långsamt. Vissa spel är värre än andra. Jag tyckte Skyrim var bra att träna med, lugnt tempo där man kan lunka omkring och titta på naturen, lite combat emellanåt. Lagom mycket locomotion.

Jag spelade bara teleport i början, blev väldigt illamående så fort det blev någon "onaturlig" rörelse. Nu har jag inga problem med locomotion alls, som sagt; träna korta stunder. (Dock ej testat racing-spel på ett tag, det var no-go zone för mig förut, svänga bilen i kurvorna... hurrrrr!)

Hjärnan vänjer sig efter ett tag!

Permalänk
Medlem

Minns inte hur länge det tog men tog några månader innan det var helt borta.
Sen har det att göra lite med vilket spel man kör.
När jag var helt nybörjare så körde jag Gorn och blev riktigt dålig.
Sen kunde jag må lite smådåligt i Boneworks men det var nog i det spelet VR benen växte ut helt till slut
Nu kan jag köra utan problem.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Smooth rotation grejar jag inte, smooth locomotion med snap turning brukar funka rätt länge så länge frame rate och annat håller sig bra. Beror nog även på hur snabbt spelet är, Alyx funkade kanon men man rör sig inte så fort där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Smooth rotation grejar jag inte, smooth locomotion med snap turning brukar funka rätt länge så länge frame rate och annat håller sig bra. Beror nog även på hur snabbt spelet är, Alyx funkade kanon men man rör sig inte så fort där.

Som Quest användare så använder man inte rotation så mycket.
Även fast jag kan använda smooth rotation nu så tog det lite längre tid innan man kände sig bekväm.

Btw, om man vill känna yrsel så snurra med smooth rotation och sen snurra själv fysiskt och sen motsatt håll. Klarar man det utan att bli illamående då är man i balans

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Aldrig vart illamående. Tränade upp vr balansen med windlands.

Sug i magen har man känt men bara då samma skulle skett irl. Så jag vet inte går kanske att lindra men inte bota om man har anlag för åksjuka?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har också funderat mycket på detta. Senast var väl Microsoft (med sitt nya kommande xbox VR) som ska ha ansökt patent på en "reduced motion-sickness" lösning vill jag minnas? Jag trodde inte ens det gick att träna bort. Det är väl hjärnan som inte hänger med när rörelserna i spelet inte matchar verkligheten?

Permalänk
Medlem

@Fatmajk: Xbox VR har jag inte hört något om.

Många påstår sig ju ha "tränat bort" illamåendet, så jag antar att det går. Jag känner inte att min har lindrats sedan jag började, men jag har heller inte försökt vänja mig. Undviker spel som endast har glidning. Tycker inte det verkar som en rolig VR-upplevelse ändå...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har också funderat mycket på detta. Senast var väl Microsoft (med sitt nya kommande xbox VR) som ska ha ansökt patent på en "reduced motion-sickness" lösning vill jag minnas? Jag trodde inte ens det gick att träna bort. Det är väl hjärnan som inte hänger med när rörelserna i spelet inte matchar verkligheten?

De flesta kan träna bort det precis som många blir av med åksjuka osv. Det är när hjärnan tar emot signaler från rörelser så som från innerörat som inte stämmer med vad den får från annat håll exempelvis genom synen, alla är olika känsliga men i de flesta fall kan man välja sig, finns dock de som reagerar värre och aldrig kommer bli av med det helt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har också funderat mycket på detta. Senast var väl Microsoft (med sitt nya kommande xbox VR) som ska ha ansökt patent på en "reduced motion-sickness" lösning vill jag minnas? Jag trodde inte ens det gick att träna bort. Det är väl hjärnan som inte hänger med när rörelserna i spelet inte matchar verkligheten?

Det går att vänja sig för dom flesta gissar jag.
skulle gissa att det är samma åkomma som åksjuka eller sjösjuka.

Jag fick höra några tips tidigare och som fungerat på mig.
Rör på fötterna när man går i spelen, eller rör dig på nått sätt så man inte står helt still och bara "glider".
När man vänder sig så vänd dig fysiskt undvik snapp/smoth turning så länge det går. Visst svårare när man kör med sladd VR-headset men man får väll "pausa och justera" ibland.
Avsluta sitt spelande så fort man känner sig lite dålig, försök inte pusha sig vidare, det blir bara värre.

Xbox VR har jag inte hört tidigare om, bara att "Xbox" sa att ingen bryr sig om VR typ

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

De flesta kan träna bort det precis som många blir av med åksjuka osv. Det är när hjärnan tar emot signaler från rörelser så som från innerörat som inte stämmer med vad den får från annat håll exempelvis genom synen, alla är olika känsliga men i de flesta fall kan man välja sig, finns dock de som reagerar värre och aldrig kommer bli av med det helt.

Jag hade det alltid som liten, åksjuka alltså. Grymt jobbigt. Men sen försvann det när jag blev äldre, fram tills för något år sen då jag var ute och dykte på havet. Åkte med en båt och jobbigare vågor. Så nu har det kommit tillbaka för mig, dvs jag blir lättare åksjuk. Får kanske träna bort det igen på nån vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

@Fatmajk: Xbox VR har jag inte hört något om.

Skrivet av Molotov:

Xbox VR har jag inte hört tidigare om, bara att "Xbox" sa att ingen bryr sig om VR typ

Jag fick känslan av att de ändrat sig lite eftersom de har gått ihop med HP och Valve för något sorts VR sammarbete. Vi får väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag fick känslan av att de ändrat sig lite eftersom de har gått ihop med HP och Valve för något sorts VR sammarbete. Vi får väl se

Det är HP som släpper sitt Reverb G2 headset snart som är ett Windows Mixed Reality headset.
Windows mixed reality har funnits ett tag till Windows 10 (inte xbox) och är MS Virtual reality-plattform. Men har inte fått mycket kärlek på senaste, kanske HP's release av ett nytt headset ändrar på det.
MS själva har inte gjort ett headset, utan det har varit HP, Samsung, Acer, Lenovo bla som stått för själva VR-hårdvaran.

Kanske MS tar sig i kragen och släpper plattformen på Xbox, vem vet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är HP som släpper sitt Reverb G2 headset snart som är ett Windows Mixed Reality headset.
Windows mixed reality har funnits ett tag till Windows 10 (inte xbox) och är MS Virtual reality-plattform. Men har inte fått mycket kärlek på senaste, kanske HP's release av ett nytt headset ändrar på det.
MS själva har inte gjort ett headset, utan det har varit HP, Samsung, Acer, Lenovo bla som stått för själva VR-hårdvaran.

Kanske MS tar sig i kragen och släpper plattformen på Xbox, vem vet

Ah! det förklarar saken. Ja eftersom det nystas om PSVR2 så kanske microsoft borde ta sig i kragen. Vi får se hur det blir!

Permalänk
Medlem

Jag fick mina legs rätt fort. Blev sjukare i spel utan smooth locomotion och bara teleport. I bilspel (ACC) så gäller det att titta åt det håll man kör i början. Om du smäller in i däcksvallen och behöver backa loss så vänd dig och kolla bakåt annars är det lätt att bli sjuk i början. I skjutaspel så är fps extra viktigt för flimmer gör iallafall mig sjuk även nu när jag har legsen på plats

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Kan inte säga exakt- vad jag kan säga är att enda gången jag verkligen mått illa var i windlands, men jag råkade även i windlands slänga mig in i väggen ett antal gånger så... kanske var smällarna i bakhuvudet som botade åksjukan för gott?

EDIT: För att vara lite hjälpsam kan jag tipsa om att åtminstone testa mer intensiva spel i små doser, och se till att tänka på immersion- när saker blir lite för intensiva för mig, inte åksjuka men snarare att det är för mycket input och jag blir för instabil IRL så har jag för vana att ställa mig upp rakt med händerna längs sidorna och försöka slappna av. När man spelar en längre stund tenderar man att hitta en pose som fungerar bäst för spelet- i skjutspel brukar det bli en låg pose som låter en luta omring mycket och i spel som involverar klättring blir det mycket stående på tå. Försök tänka på att från och till slappna av och liksom avaktivera din fysiska immersion. Hjälper för mig illafall.

På samma vis undviker jag illamående från fall i spel som climbey genom att direkt när jag inser att jag kommer falla ställa mig upp i normal avslappnad ställning och sluta involvera balansinnet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Fick aldrig VR "legs", men däremot "VR NECK". HTC vive headsettet är relativt tungt och det går ut över nacken och håret. Strappen över huvudet sliter rötterna till håret ur skallen.