Du är delvis inne på rätt spår. Eventuella bruttoavdrag görs först (eftersom det innebär att du sänker din lön). Så i de fall du tjänar 30.000 brutto och har ett bruttolöneavdrag på 8000 så är din nya bruttolön 22.000 (tänk dock på att ett bruttolöneavdrag också sänker din arbetsgivares kostnader då de inte behöver betala sociala avgifter och i vissa fall, beroende på avtal, så minskar även tjänstepensionen).
Nu när din nya lön är 22.000, men du istället fått en bil, så vill staten ändå ha sin del av kakan (då du nu får en förmån av din arbetsgivare). Om förmånen värderas till 5000:- ska detta påföras din lön vid beräkning av skatt. I detta fall blir det då att din lön är 22.000, men du betalar skatt som att du tjänar 27.000.
Om vi förutsätter att du bor i exempelvis Örebro så kan vi räkna fram följande exempel.
Utan bil:
30.000 (bruttolön) - 7000 (skatt vid 30.000) = 23.000:- netto att röra sig med.
Med bil:
30.000 (bruttolön) - 8000 (bruttoavdrag) - 6100 (skatt vid 22.000 + 5000) = 15.900:-
Förutsatt att dina uppgifter är riktiga skulle bilen kosta dig 23.000 - 15.900 = 7100:-/månad.
Utöver detta kommer du dessutom att tappa allmän pension, sjukgrundande inkomst etc. (som är inkomstbaserade), då man med 30.000 ligger under inkomsttaket för dessa. Plus att du som jag nämnde tidigare eventuellt tappar tjänstepension också (beroende på avtal).
Summan av kardemumman är att detta är en ganska dyr bil, framförallt sett till inkomsten. Personalbilar blir ofta lättare att räkna hem med en högre inkomst där marginalskatten ligger på runt 50% (istället för 30% som för denna inkomst) och om man efter bruttolöneavdraget fortfarande ligger över taket för pension och SGI. Framförallt blir det då gynnsamt om man väljer en relativt dyr bil, men med lågt förmånsvärde, exempelvis en elbil.
Du behöver inte betala skatt på lön du inte får ut, det är av denna anledning man blir förmånsbeskattad istället. Så i detta fall får man en lön på 22.000 men betalar skatt som att man tjänade 27.000.