Tjänstebil och vad det faktiskt kostar, leasing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Inga elbilar med andra ord 🙁 .. eftersom de är dyrare än 7.5pbb.

De har ju sänkta förmånsvärden (än så länge) eftersom man vill öka andelen elbilar, så elbil är sannolikt mer lönsamt att ha som personalbil jämfört med om man skulle skaffa den privat. Bensin/Dieselbilar är det ingen större poäng i att ha som personalbil numer om man går över 7.5PBB.

Finns en anledning till att ”alla” egenföretagare brummar runt i teslor.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Följer tråden med intresse. Är precis som ts helt förvirrad när de kommer till begreppen kring tjänstebil etc.

I mitt företag så kan man ta ut personalbil, och det är precis som de flesta skrivit kostnadsneutralt för företaget. Jag vill dock ta ut en bil där bruttolöneavdraget inte överstiger 5k i månaden. Sen förstår jag att det påverkar pensionen etc men eftersom jag har flera år kvar till pensionen så spelar det ingen roll just nu.

Är det priset på bilen som avgör hur stor bruttolöneavdraget blir? Jag vill gärna ha en bmw, kanske x5 eller 520 men jag tror bruttolöneavdraget kommer ligga på strax över 10k. Vilket är ganska högt 🤔

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Sen förstår jag att det påverkar pensionen etc men eftersom jag har flera år kvar till pensionen så spelar det ingen roll just nu.

Är det priset på bilen som avgör hur stor bruttolöneavdraget blir? Jag vill gärna ha en bmw, kanske x5 eller 520 men jag tror bruttolöneavdraget kommer ligga på strax över 10k. Vilket är ganska högt 🤔

Det är just när det är länge kvar som lägre pensionavsättning straffar sig mest (ränta på ränta effekten).

Du bör kunna få info från HR/personalhandboken exakt vad som gäller i företaget du arbetar på. (det skiljer sig).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Följer tråden med intresse. Är precis som ts helt förvirrad när de kommer till begreppen kring tjänstebil etc.

I mitt företag så kan man ta ut personalbil, och det är precis som de flesta skrivit kostnadsneutralt för företaget. Jag vill dock ta ut en bil där bruttolöneavdraget inte överstiger 5k i månaden. Sen förstår jag att det påverkar pensionen etc men eftersom jag har flera år kvar till pensionen så spelar det ingen roll just nu.

Är det priset på bilen som avgör hur stor bruttolöneavdraget blir? Jag vill gärna ha en bmw, kanske x5 eller 520 men jag tror bruttolöneavdraget kommer ligga på strax över 10k. Vilket är ganska högt 🤔

Jag skulle dock vilja hävda att om de beräknar pensionsavsättning efter bruttolöneavdrag så är det inte längre kostnadsneutralt, eftersom företaget spar pengar på att betala ut lägre pension.

Ska det vara kostnadsneutralt ska de endera avsätta pension före bruttoavdrag, alternativt ska de minska bruttoavdraget motsvarande "pensionsförlusten" (men som nämndes i inlägget ovan är det en mycket dålig idé, gå inte med på lägre pension, framförallt inte vid relativt unga år!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle dock vilja hävda att om de beräknar pensionsavsättning efter bruttolöneavdrag så är det inte längre kostnadsneutralt, eftersom företaget spar pengar på att betala ut lägre pension.

Ska det vara kostnadsneutralt ska de endera avsätta pension före bruttoavdrag, alternativt ska de minska bruttoavdraget motsvarande "pensionsförlusten" (men som nämndes i inlägget ovan är det en mycket dålig idé, gå inte med på lägre pension, framförallt inte vid relativt unga år!).

Alla tjänstepensionsavtal jag har sett är av typen x% upp till bruttolön nivå y och z% på bruttolön över y. Så sänks bruttolönen så sänks tjänstepensionsinbetalningen. Men jag håller med dig, det borde ingå i kalkylen precis som minskad arbetsgivaravgift. Sen om det gör det är en annan femma. Tror enda ”lönsamma” personalbilen numer är nettolöneavdrag om man hittar en bil med lågt förmånsvärde och inte kan finansiera bilen billigt själv. (d.v.s. utan vanligt billån)

Vanlig nivå för tjänstepension brukar vara 4.5% upp till 7.5 PBB (501.000) och 30% på nivån över. Så ligger man över och bruttolönen sänks blir det ändå en del man går miste om.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kan någon enkelt förklara för mig vad förmånsvärde är för något? Säg att jag tjänar 30.000kr per månad före skatt och förmånsvärde på den bil jag vill titta på ligger på 5000. Kommer det registreras hos SKV att jag tjänar 35000 och blir beskatta därefter? Hur blir det med bruttolöneavdraget? Beräknas den efter förmånsvärdet är lagt om t.ex bruttolöneavdraget ligger på 8000kr så kommer min lön (före skatt med förmånsvärde) ligga på 27.000 (35000-8000)?

Någon vänlig själ som kan förklara? Jag fattar inget!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kan någon enkelt förklara för mig vad förmånsvärde är för något? Säg att jag tjänar 30.000kr per månad före skatt och förmånsvärde på den bil jag vill titta på ligger på 5000. Kommer det registreras hos SKV att jag tjänar 35000 och blir beskatta därefter? Hur blir det med bruttolöneavdraget? Beräknas den efter förmånsvärdet är lagt om t.ex bruttolöneavdraget ligger på 8000kr så kommer min lön (före skatt med förmånsvärde) ligga på 27.000 (35000-8000)?

Någon vänlig själ som kan förklara? Jag fattar inget!

Tolkar detta som att du skulle få 22k (före skatt) men skatta som att du tjänade 35k i ditt exempel.

Från sidan:
”Dessa förmåner får inte vara utbytbara mot kontant lön om de ska vara skattefria.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kan någon enkelt förklara för mig vad förmånsvärde är för något? Säg att jag tjänar 30.000kr per månad före skatt och förmånsvärde på den bil jag vill titta på ligger på 5000. Kommer det registreras hos SKV att jag tjänar 35000 och blir beskatta därefter? Hur blir det med bruttolöneavdraget? Beräknas den efter förmånsvärdet är lagt om t.ex bruttolöneavdraget ligger på 8000kr så kommer min lön (före skatt med förmånsvärde) ligga på 27.000 (35000-8000)?

Någon vänlig själ som kan förklara? Jag fattar inget!

Du är delvis inne på rätt spår. Eventuella bruttoavdrag görs först (eftersom det innebär att du sänker din lön). Så i de fall du tjänar 30.000 brutto och har ett bruttolöneavdrag på 8000 så är din nya bruttolön 22.000 (tänk dock på att ett bruttolöneavdrag också sänker din arbetsgivares kostnader då de inte behöver betala sociala avgifter och i vissa fall, beroende på avtal, så minskar även tjänstepensionen).

Nu när din nya lön är 22.000, men du istället fått en bil, så vill staten ändå ha sin del av kakan (då du nu får en förmån av din arbetsgivare). Om förmånen värderas till 5000:- ska detta påföras din lön vid beräkning av skatt. I detta fall blir det då att din lön är 22.000, men du betalar skatt som att du tjänar 27.000.

Om vi förutsätter att du bor i exempelvis Örebro så kan vi räkna fram följande exempel.
Utan bil:
30.000 (bruttolön) - 7000 (skatt vid 30.000) = 23.000:- netto att röra sig med.

Med bil:
30.000 (bruttolön) - 8000 (bruttoavdrag) - 6100 (skatt vid 22.000 + 5000) = 15.900:-

Förutsatt att dina uppgifter är riktiga skulle bilen kosta dig 23.000 - 15.900 = 7100:-/månad.

Utöver detta kommer du dessutom att tappa allmän pension, sjukgrundande inkomst etc. (som är inkomstbaserade), då man med 30.000 ligger under inkomsttaket för dessa. Plus att du som jag nämnde tidigare eventuellt tappar tjänstepension också (beroende på avtal).

Summan av kardemumman är att detta är en ganska dyr bil, framförallt sett till inkomsten. Personalbilar blir ofta lättare att räkna hem med en högre inkomst där marginalskatten ligger på runt 50% (istället för 30% som för denna inkomst) och om man efter bruttolöneavdraget fortfarande ligger över taket för pension och SGI. Framförallt blir det då gynnsamt om man väljer en relativt dyr bil, men med lågt förmånsvärde, exempelvis en elbil.

Skrivet av IsseBisse:

Tolkar detta som att du skulle få 22k (före skatt) men skatta som att du tjänade 35k i ditt exempel.

Från sidan:
”Dessa förmåner får inte vara utbytbara mot kontant lön om de ska vara skattefria.”

Du behöver inte betala skatt på lön du inte får ut, det är av denna anledning man blir förmånsbeskattad istället. Så i detta fall får man en lön på 22.000 men betalar skatt som att man tjänade 27.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du är delvis inne på rätt spår. Eventuella bruttoavdrag görs först (eftersom det innebär att du sänker din lön). Så i de fall du tjänar 30.000 brutto och har ett bruttolöneavdrag på 8000 så är din nya bruttolön 22.000 (tänk dock på att ett bruttolöneavdrag också sänker din arbetsgivares kostnader då de inte behöver betala sociala avgifter och i vissa fall, beroende på avtal, så minskar även tjänstepensionen).

Nu när din nya lön är 22.000, men du istället fått en bil, så vill staten ändå ha sin del av kakan (då du nu får en förmån av din arbetsgivare). Om förmånen värderas till 5000:- ska detta påföras din lön vid beräkning av skatt. I detta fall blir det då att din lön är 22.000, men du betalar skatt som att du tjänar 27.000.

Om vi förutsätter att du bor i exempelvis Örebro så kan vi räkna fram följande exempel.
Utan bil:
30.000 (bruttolön) - 7000 (skatt vid 30.000) = 23.000:- netto att röra sig med.

Med bil:
30.000 (bruttolön) - 8000 (bruttoavdrag) - 6100 (skatt vid 22.000 + 5000) = 15.900:-

Förutsatt att dina uppgifter är riktiga skulle bilen kosta dig 23.000 - 15.900 = 7100:-/månad.

Utöver detta kommer du dessutom att tappa allmän pension, sjukgrundande inkomst etc. (som är inkomstbaserade), då man med 30.000 ligger under inkomsttaket för dessa. Plus att du som jag nämnde tidigare eventuellt tappar tjänstepension också (beroende på avtal).

Summan av kardemumman är att detta är en ganska dyr bil, framförallt sett till inkomsten. Personalbilar blir ofta lättare att räkna hem med en högre inkomst där marginalskatten ligger på runt 50% (istället för 30% som för denna inkomst) och om man efter bruttolöneavdraget fortfarande ligger över taket för pension och SGI. Framförallt blir det då gynnsamt om man väljer en relativt dyr bil, men med lågt förmånsvärde, exempelvis en elbil.

Du behöver inte betala skatt på lön du inte får ut, det är av denna anledning man blir förmånsbeskattad istället. Så i detta fall får man en lön på 22.000 men betalar skatt som att man tjänade 27.000.

Tack för förklaringen! Min marginalskatt ligger inte över 50% så därför känns det inte värt att köra på personalbils upplägget. Jag får hitta en bil privat istället.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Om man tänker på pensionens minskade insättningar med en personalbil i form av bruttolönsänkningen.
Skulle det inte då vara ekonomiskt bättre att leasa bilen privat istället?

Då skulle man få lite mindre pengar i plånboken, men pensionen skulle vara oförändrad - Det kan ju bli rätt mycket pengar det handlar om när man har en bruttolönsänkning under flera år.

Eller tänker jag fel?

//Kronokel

Permalänk
Skrivet av Kronokel:

Om man tänker på pensionens minskade insättningar med en personalbil i form av bruttolönsänkningen.
Skulle det inte då vara ekonomiskt bättre att leasa bilen privat istället?

Då skulle man få lite mindre pengar i plånboken, men pensionen skulle vara oförändrad - Det kan ju bli rätt mycket pengar det handlar om när man har en bruttolönsänkning under flera år.

Eller tänker jag fel?

//Kronokel

Har inte räknat på det men du kan ha rätt. De beräkningar jag sett innebär förlorad pension på ett par hundra tusen upp till dryga miljonen.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/yRzOPe/tjanstebilen-sanker-p...
https://www.ptk.se/om-ptk/nyheter/tjanstebilen-minskar-din-tj...
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/15/bil-el...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har inte räknat på det men du kan ha rätt. De beräkningar jag sett innebär förlorad pension på ett par hundra tusen upp till dryga miljonen.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/yRzOPe/tjanstebilen-sanker-p...
https://www.ptk.se/om-ptk/nyheter/tjanstebilen-minskar-din-tj...
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/15/bil-el...

Du ser! Då tänkte jag inte helt galet alltså...
Även en blind träffar rätt ibland

Permalänk
Skrivet av Kronokel:

Du ser! Då tänkte jag inte helt galet alltså...
Även en blind träffar rätt ibland

En personalbil är ju en förhandlingsfråga dock så det går ju att förhandla till sig pensionsavsättning på lönen före bruttolöneavdrag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronokel:

Du ser! Då tänkte jag inte helt galet alltså...
Även en blind träffar rätt ibland

Tänk på att det är högst beroende av vilket avtal man har med arbetsgivaren. Vissa kollektivavtal baserar avsättningen för tjänstepension på lön innan bruttolöneavdrag, och har man inte kollektivavtalad tjänstepension så är det upp till avtalet mellan anställd och arbetsgivare. Även med kollektivavtal kan man ju förhandla om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En personalbil är ju en förhandlingsfråga dock så det går ju att förhandla till sig pensionsavsättning på lönen före bruttolöneavdrag.

Skrivet av Aktsu:

Tänk på att det är högst beroende av vilket avtal man har med arbetsgivaren. Vissa kollektivavtal baserar avsättningen för tjänstepension på lön innan bruttolöneavdrag, och har man inte kollektivavtal tjänstepension så är det upp till avtalet mellan anställd och arbetsgivare. Även med kollektivavtal kan man ju förhandla om det.

Precis, man kan ju tycka att alla företag som erbjuder personalbil med ett "kostnadsneutralt" upplägg (vilket enligt min uppfattning är det vanliga för personalbilar) borde göra pensionsavsättning före eventuella bruttoavdrag, annars är ju inte upplägget kostnadsneutralt längre eftersom företaget "sparar" pengar. Men man behöver nog försäkra sig om att så är fallet ändå och inte lita blint på uttrycket "kostnadsneutralt".

Permalänk
Medlem

Jag pratade med HR på mitt jobb. Vi har tydligen så att de redovisar vår bruttolön innan bilavdrag för ITP1.
Dvs att tjänstepensionen är opåverkad av personalbilen.
Hur blir dock den allmänna pensionen påverkad? Den måste väl bli påverkad negativt?

Hur funkar det egentligen?

Permalänk
Medlem

Är det ens någon vits med att strula med sådana här upplägg? Sparar man faktiskt något på det? Med undantag för de med jättehöga löner (och har man så hög lön förstår jag inte varför man inte bara köper bilen kontant)?

Kollade supersnabbt nu och man kan privatleasa en ny Passat med automat och massor med utrustning för under 4 000 kr/mån. För även företagsbilarna ni snackar om äger man väl inte efter 3 år?

Om man inte kan spara pengar så kan man då istället fixa samma Passat via billån för 7 000 kr/mån + 60 000 kontant, och då äger man bilen efter 3 år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronokel:

Jag pratade med HR på mitt jobb. Vi har tydligen så att de redovisar vår bruttolön innan bilavdrag för ITP1.
Dvs att tjänstepensionen är opåverkad av personalbilen.
Hur blir dock den allmänna pensionen påverkad? Den måste väl bli påverkad negativt?

Hur funkar det egentligen?

Allmän pension har ett tak vid 45.833:-/månad. Så tjänar du över detta så påverkar det överhuvudtaget inte den allmänna pensionen. Om du då efter ditt avdrag inte understiger 45.833:- så påverkas inte din pension överhuvudtaget.

Skrivet av Hulle:

Är det ens någon vits med att strula med sådana här upplägg? Sparar man faktiskt något på det? Med undantag för de med jättehöga löner (och har man så hög lön förstår jag inte varför man inte bara köper bilen kontant)?

Kollade supersnabbt nu och man kan privatleasa en ny Passat med automat och massor med utrustning för under 4 000 kr/mån. För även företagsbilarna ni snackar om äger man väl inte efter 3 år?

Om man inte kan spara pengar så kan man då istället fixa samma Passat via billån för 7 000 kr/mån + 60 000 kontant, och då äger man bilen efter 3 år.

/hulle.

Så för att man tjänar "mycket", så ska man alltså gilla att kasta pengar i sjön?
Jag tittar på att leasea en bil via personalbilsupplägg. Det skulle kosta mig ca 6300:-/månad. Att privatleasea samma bil (samma utrustning samma körsträcka, etc.) kostar 12.500 :-, alltså nästan dubbelt så mycket. Jag är personligen ganska osugen på att betala dubbelt så mycket för exakt samma produkt...

I ditt exempel (om vi nu förutsätter att det är exakt samma bil), så kostar det 144.000 kr att privatleasea (du lämnar tillbaks bilen efter 3 år), och det kostar 312.000 kr att köpa (med lån). Detta kan du då räkna hem om bilens värde efter 3 år överstiger 168.000. Gör den inte det, så har du ju betalat mer för att äga den privat, samt att du också låst upp betydligt mer kapital (60.000 kr direkt vid köptillfället, plus 3000 kr extra varje månad).

I detta exempel så jämför du också två upplägg där allt finansieras med skattade medel, i personalbilsupplägget så finansieras det med oskattade pengar (till en viss del). Hur mycket billigare saker och ting blir beror ju helt på vilken typ av bil man väljer, men det går att spara ganska stora summor på det upplägget, som i mitt första exempel ovan.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Hulle:

Är det ens någon vits med att strula med sådana här upplägg? Sparar man faktiskt något på det? Med undantag för de med jättehöga löner (och har man så hög lön förstår jag inte varför man inte bara köper bilen kontant)?

Kollade supersnabbt nu och man kan privatleasa en ny Passat med automat och massor med utrustning för under 4 000 kr/mån. För även företagsbilarna ni snackar om äger man väl inte efter 3 år?

Om man inte kan spara pengar så kan man då istället fixa samma Passat via billån för 7 000 kr/mån + 60 000 kontant, och då äger man bilen efter 3 år.

/hulle.

För min V60 D3 årsmodell 2020 betalar jag ca 2400 kr netto, detta med fördelar som t.ex. 4500 mil/år. Det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Allmän pension har ett tak vid 45.833:-/månad. Så tjänar du över detta så påverkar det överhuvudtaget inte den allmänna pensionen. Om du då efter ditt avdrag inte understiger 45.833:- så påverkas inte din pension överhuvudtaget.

Inte den allmänna pensionen nej, men ska väl förtydligas att de flesta har någon form av tjänstepension baserad på bruttolönen, så sänkt bruttolön resulterar (oftast, finns de som har avtalat att tjänstepensionen beräknas på tidigare bruttolön innan avdraget) oftast i sänkt tjänstepensionsavsättning och den kan vara rätt smärtsam eftersom "normal" avsättning över 45.833:-/mån. brukar vara 30%.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

För min V60 D3 årsmodell 2020 betalar jag ca 2400 kr netto, detta med fördelar som t.ex. 4500 mil/år. Det är bra.

Fast detta är väl knappast en personalbil utan snarare en förmånsbil? Jag antar att du endast betalar förmånsbeskattning, kostnaden för bilen står din arbetsgivare för? Så det är ju inte alls jämförbart med att köpa en egen bil...

Skrivet av Mindfighter:

Inte den allmänna pensionen nej, men ska väl förtydligas att de flesta har någon form av tjänstepension baserad på bruttolönen, så sänkt bruttolön resulterar (oftast, finns de som har avtalat att tjänstepensionen beräknas på tidigare bruttolön innan avdraget) oftast i sänkt tjänstepensionsavsättning och den kan vara rätt smärtsam eftersom "normal" avsättning över 45.833:-/mån. brukar vara 30%.

Jo, det har redan avhandlats i flera av mina tidigare inlägg. På det inlägg jag svarade hade dessutom trådskrivaren uppgett att tjänstepensionen inte påverkar av bilavdraget...

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Blomman90:

Fast detta är väl knappast en personalbil utan snarare en förmånsbil? Jag antar att du endast betalar förmånsbeskattning, kostnaden för bilen står din arbetsgivare för? Så det är ju inte alls jämförbart med att köpa en egen bil...

Det stämmer, men han skrev inte vad han frågade efter. Tråden handlar ju om tjänstebil (vilket de flesta säger även i de fall de menar förmånsbil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det stämmer, men han skrev inte vad han frågade efter. Tråden handlar ju om tjänstebil (vilket de flesta säger även i de fall de menar förmånsbil).

I mina ögon var det dock ganska underförstått givet frågeställningen och de tidigare inläggen att det var fråga om personalbilar, där man bekostar bilen med ett löneavdrag. Om din arbetsgivare står för bilen är det ju ganska uppenbart att det blir en billigare lösning än vad man kan få till privat på något som helst sätt.