Tips på bra communities eller learning sidor för grundläggande programmering.

Permalänk
Medlem

Tips på bra communities eller learning sidor för grundläggande programmering.

Tänkte höra här.
Det verkar finnas en hel del sidor där man kan lära sig grundläggande programmering, eller olika språk osv gratis.
Men finns det en platform som folk här föredrar eller rekommenderar om man är ny på detta och vill prova på.
Gärna då med progression osv så att säga.

Jag hade tänkt grundläggande i typ Python eftersom det verkar vara ett nybörjarvänligt språk. Och sen prova annat efter det.

Och gärna om dessa portaler/sidor har community om man kör fast eller liknande.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Jag tycker om Udemy.com Lär mig själv html, css och Java där

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset, ska kika på det.

Permalänk
Medlem

Finns ju på YouTube.
Flera timmar långa tutorials för nybörjare, intermediate och mer avancerat.
Udemy är också bra som ovan nämnde.

Permalänk
Medlem

Om du tycker problemlösning är kul så kan jag rekommendera codewars.com.
8 ky = enklaste nivån, här du får börja och sedan jobba dig uppåt. När du inte klarar något får du googla dig till svaren. Jag tycker det är lite som ett spel och därav rätt kul, även bra att få till själva problemlösningstänkandet.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@Nivity: Jag vill rekommendera https://www.freecodecamp.org/learn - Jag har själv lärt mig grunderna i html5/css den vägen, men dom har även javascript, python och annat. Jag tycker personligen att dom har ett bra upplägg på övningar/exempel osv. Ta en titt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på https://www.coderanch.com/ som jag tycker är rätt OK.
Har funnits sedan 1998.

Permalänk
Medlem

Många bra tips här
Tackar så mycket.

Ska kolla in alla i helgen

Permalänk
Skrivet av kwame:

Om du tycker problemlösning är kul så kan jag rekommendera codewars.com.
8 ky = enklaste nivån, här du får börja och sedan jobba dig uppåt. När du inte klarar något får du googla dig till svaren. Jag tycker det är lite som ett spel och därav rätt kul, även bra att få till själva problemlösningstänkandet.

Jag rekommenderar också codewars.com och liknande sidor. Här får du enkla uppgifter att lösa och när du klarat uppgiften (dvs när din lösning passerar ett antal givna tester) så får du se hur andra har löst uppgiften och kan jämföra med din lösning. Här har de som redan löst uppgiften kunnat rösta på "best practice" och särskilt kluriga lösningar så man får se dem först. Jag tycker det är mycket lärorikt att få se de andra lösningarna och upptäcka andra lösningsmetoder och att det redan fanns en funktion i standardbiblioteket som gjorde det här jag spenderade 25 rader kod på att göra. En annan fördel med dessa småövningar är att du får rutin. Ju fler olika problem du har löst, desto fler verktyg har du in din mentala verktygslåda när du stöter på nya problem. Förra gången jag stötte på ett problem som liknade detta, då attackerade jag det med den här metoden. Det kanske går att göra något liknande för att lösa detta...