AMD avtäcker Zen 3 och Radeon RX 6000 i oktober

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Zen 3 och Radeon RX 6000 i oktober

AMD tar bladet från munnen och avslöjar två separata evenemang som ska täcka Radeon RX 6000 samt processorerna i Zen 3-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tidigare än jag hade väntat för Zen 3, senare än väntat för RDNA2.

Ja ja, så länge det finns ute både RDNA2 och Ampere kort så man kan välja det bästa inför att Cyberpunk 2077 släpps så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Hoppas hypen håller <3

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mycket intressant hårdvaruhöst detta.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Förväntningar? Detta blir spiken i kistan för Intel. Zen 3 kommer att ta ledningen även för gaming, säger min kristallkula.

Radeon har jag ignorerat sedan HD 5870 och dess katastrofala drivrutiner, vi får se om de har något att komma med nu. Spännande är det oavsett, det behövs verkligen en utmanare till Nvidia.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att Zen 3 piskar Intel's 10900k i spel.
Sitter fortfarande på en 6700k, ska uppgradera till 3090, men vill uppgradera hela datorn i höst.
Tyvärr så är ju 10900k (i dom allra flesta titlar) fortfarande kungen när det kommer till gaming.
Hade varit super nice om Zen 3 faktiskt tar den platsen, så det inte känns som man gör en sidouppgradering mer eller mindre från sin klockade 6700k, i just spel.

När det kommer till RDNA 2 så bryr jag mig inte jätte mycket faktiskt.
Är bra om dom konkurrerar, men tänker inte köpa ett AMD kort igen för ens dom visat att dom faktiskt har okej drivrutiner.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av osgorth:

Förväntningar? Detta blir spiken i kistan för Intel. Zen 3 kommer att ta ledningen även för gaming, säger min kristallkula.

Radeon har jag ignorerat sedan HD 5870 och dess katastrofala drivrutiner, vi får se om de har något att komma med nu. Spännande är det oavsett, det behövs verkligen en utmanare till Nvidia.

Den dagen dom tar över prestanda gaming byter jag så kanske blir nu

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Kommer blir skoj att se hur deras GPU är, men skulle blir chockad om den skulle vara bättre än 3070.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Om man tänker sig en spel-PC med 30-serien i, vore det en idé att vänta på en Zen 3, eller blir det troligen inte märkbart billigare eller bättre?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Om man tänker sig en spel-PC med 30-serien i, vore det en idé att vänta på en Zen 3, eller blir det troligen inte märkbart billigare eller bättre?

Ska du ändå köpa 3000 serien så jo då kommer nästa serie bli mycket bättre i alla fall om man skall tro rykten . Troligtvis samma skillnad som mellan 2000 serien och 3000 serien .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Otroligt spännande tider!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Om man tänker sig en spel-PC med 30-serien i, vore det en idé att vänta på en Zen 3, eller blir det troligen inte märkbart billigare eller bättre?

När det kommer till spel kan nog t.om uppföljaren till Ryzen 3600(4600?) slå en 3950x eller liknande. Så jag hade definitivt väntat.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av hg:

Tidigare än jag hade väntat för Zen 3, senare än väntat för RDNA2.

Ja ja, så länge det finns ute både RDNA2 och Ampere kort så man kan välja det bästa inför att Cyberpunk 2077 släpps så är jag nöjd.

Vi sa samma sak på kontoret. Spekulerade också att även fast dom snackar om Zen 3 först så kan det fortfarande vara så att RDNA 2 levereras innan CPUerna. Får helt enkelt se hur dom väljer att lägga upp allt

Permalänk
Medlem

Enligt 1usmus som är skaparen av DRAM-Calculator till Ryzen så visar senaste AGESA-firmware en CPU med 10 kärnor.

Vad tror ni om att varje segment hoppar med 2 kärnor? Dvs 4600 (8), 4700 (10). 4900 (12,14?).

Är det önsketänkande eller är det något som är möjligt tror ni?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Fredags fokus nyheten att prata om?

@JonasT @UndaC

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ska du ändå köpa 3000 serien så jo då kommer nästa serie bli mycket bättre i alla fall om man skall tro rykten . Troligtvis samma skillnad som mellan 2000 serien och 3000 serien .

Fast även om de nya Zen-processorerna fråN AMD är klart bättre än Zen 2 kan de även bli dyrare än dagens alternativ. Jag kan inte ta i så jag spricker.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk

Jag ser faktisk Zen 3 som lite tråkig. Denna kommer bli bättre än zen 2, hur mycket är den stora frågan? Men det blir ytterst lite. Och skillnaden mellan AMD och Intel är väldigt liten, så det hela handlar om vilken som har marginellt bättre produkt. Där resultatet av detta blir att försäljningen kan bli mycket större då folk ofta väljer den bästa.

Men "en standard cpu last" som för Zen 2 som tar 10h för processorn att utföra, lär nog snabbast ta 9h på motsvarade Zen 3. Och folk jublar och säger oj, vad i helskotta så snabbt, jag han knappt blinka innan jobbet var utfört.
När en annan var med i tider då processorns gick från 100 Mhz till 200Mhz på väldigt kort tid, 200 till 400Mhz tog ej många år det heller. Så jag tror inte det händer mycket mer än om det blir en kamp emot Intel.

Permalänk
Medlem

Väntar med stort intresse på Zen 3 releasen. Hoppas bara att dom hinner ut i handeln innan jul.

Permalänk
Medlem

Innebär zen3 också ny threadripper?

Permalänk
Medlem

Jahapp, mera väntan...

Jag tror att ett stort fokus för Zen 3 är att öka IPC och sänka latency mellan kärnor och ram-minne så man kan ta över prestanda-tronen i spel, då har helt plötsligt Intel ingenting som är bättre än Ryzen längre. Jag hade definitivt väntat in Zen 3 om jag skulle uppgradera!!

Hoppas RX 6000 är lite effektivare än RTX 3000 när det gäller energiförbrukning...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Zen 3, men RDNA 2 kommer inte ens visas förren 28:e Oktober? Det låter inte väldigt övertygande enligt mig.

Och det är bara en reveal, inte när de går att köpa korten.

Permalänk
Medlem

Har någon hittat information om vi kommer få en ny styrkrets eller tror vi AMD stannar med 5xx serien för Zen 3?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Har någon hittat information om vi kommer få en ny styrkrets eller tror vi AMD stannar med 5xx serien för Zen 3?

Tror att det stannar med 500 sedna blir det en 600 för Zen 4 och DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När en annan var med i tider då processorns gick från 100 Mhz till 200Mhz på väldigt kort tid, 200 till 400Mhz tog ej många år det heller. Så jag tror inte det händer mycket mer än om det blir en kamp emot Intel.

Fast Zen till Zen2 gick vi ju från 8c/16t till 16c/32t på bara 3 år på "vanlig" desktop plattform, och Intel har tvingats från 4c/8t (7th gen) till 10c/20t (10th gen) under i stort sett samma tid. Nu ska bara alla program/spel/OS komma ikapp och kunna nyttja kapaciteten hos fler kärnor bättre. Tycker faktiskt det verkar hända nästan lika mycket nu med CPUer som det gjorde när vi hade de stora frekvenshöjningarna, vi bara dubblerar kärnor istället för frekvenser.

Permalänk
Skrivet av maniac:

Mycket intressant hårdvaruhöst detta.

Mycket dyr, men även mycket kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser faktisk Zen 3 som lite tråkig. Denna kommer bli bättre än zen 2, hur mycket är den stora frågan? Men det blir ytterst lite. Och skillnaden mellan AMD och Intel är väldigt liten, så det hela handlar om vilken som har marginellt bättre produkt. Där resultatet av detta blir att försäljningen kan bli mycket större då folk ofta väljer den bästa.

Men "en standard cpu last" som för Zen 2 som tar 10h för processorn att utföra, lär nog snabbast ta 9h på motsvarade Zen 3. Och folk jublar och säger oj, vad i helskotta så snabbt, jag han knappt blinka innan jobbet var utfört.
När en annan var med i tider då processorns gick från 100 Mhz till 200Mhz på väldigt kort tid, 200 till 400Mhz tog ej många år det heller. Så jag tror inte det händer mycket mer än om det blir en kamp emot Intel.

Intressant att du vet så mycket om Zen 3 redan
Själv tycker jag att det ska bli kul att se hur mycket AMD polerat på arkitektur och mjukvara från 3000-serien, oavsett så kan det inte bli tråkigare än intels lanseringar sen 7700k.
Håller tummarna för att boosten blir mer "standard" än vad den var på 3000-serien, och håller i sig längre, hellre att de undersäljer den på pappret än vad den faktiskt gör i praktiken

RDNA2 har jag höga förväntningar på, tror inte att Nvidia hade varit så aggresiva i dels prissättning som med strömbudget om de inte visste något om AMDs kommande produkter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Fast även om de nya Zen-processorerna fråN AMD är klart bättre än Zen 2 kan de även bli dyrare än dagens alternativ. Jag kan inte ta i så jag spricker.

Ja men ärligt talat bra hårdvara kostar . Sen tror jag att priserna på 2000 serien går upp lite då dom troligtvis slutats tillverkas .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hevin:

Ser fram emot Zen 3, men RDNA 2 kommer inte ens visas förren 28:e Oktober? Det låter inte väldigt övertygande enligt mig.

Och det är bara en reveal, inte när de går att köpa korten.

AMD har lovat en PC-launch av RDNA2 innan nästa generations spelkonsoler, så med Xbox Series X/S på väg ut den 10 november så har vi åtminstone en deadline för när Radeon RX 6000 måste ha lanserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Intressant att du vet så mycket om Zen 3 redan
Själv tycker jag att det ska bli kul att se hur mycket AMD polerat på arkitektur och mjukvara från 3000-serien, oavsett så kan det inte bli tråkigare än intels lanseringar sen 7700k.
Håller tummarna för att boosten blir mer "standard" än vad den var på 3000-serien, och håller i sig längre, hellre att de undersäljer den på pappret än vad den faktiskt gör i praktiken

Den ser lovande ut!
Rykten säger +15% i IPC och på det en högre klocka.
Utvecklingsexemplar av AMD Ryzen "Vermeer" med 16-kärnor når 4,9 GHz

Skrivet av sweisdapro:

RDNA2 har jag höga förväntningar på, tror inte att Nvidia hade varit så aggresiva i dels prissättning som med strömbudget om de inte visste något om AMDs kommande produkter

Precis!

Rykten och spekulationer från OEM säger att RDNA 2 skulle kostat $599 vilket dom nu förväntas sänka till $549, om det stämmer så borde den $599 RDNA 2 få en prestanda som är något högre än RTX 3070.
Samtidigt så sägs inget i ryktet om det är Big Navi, däremot så förutsätter många det.

Man att AMD skulle ta prestanda tronen från Nvidia har jag ändå svårt att se... Men gillar överraskningar

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Jag hoppas innerligt att Zen 3 piskar Intel's 10900k i spel.
Sitter fortfarande på en 6700k, ska uppgradera till 3090, men vill uppgradera hela datorn i höst.
Tyvärr så är ju 10900k (i dom allra flesta titlar) fortfarande kungen när det kommer till gaming.
Hade varit super nice om Zen 3 faktiskt tar den platsen, så det inte känns som man gör en sidouppgradering mer eller mindre från sin klockade 6700k, i just spel.

När det kommer till RDNA 2 så bryr jag mig inte jätte mycket faktiskt.
Är bra om dom konkurrerar, men tänker inte köpa ett AMD kort igen för ens dom visat att dom faktiskt har okej drivrutiner.

Varför är Intels 10900k "tyvärr" bäst?