Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort?

Min son har en dator som heter MSI Codex 3 8RB-200EU. Processorn är en Intel Core i5 8400 och grafikkortet är ett GeForce GTX 1050 Ti. Han klagar på att vissa spel laggar och att han måste ha grafiken inställd på det allra lägsta i spel som till exempel Red Dead Redemption 2. Om vi ska byta grafikkort, vad ska vi tänka på? Hur vet man vilket grafikkort som passar till processorn? Är processorn bra eller behöver den också bytas?

Permalänk
Medlem

Processorn är fortfarande en väldigt bra CPU för spel. Jag skulle dock vänta till den 19:de då nvidia 3070 kommer ut och köpa en sådan. Kommer kosta 5000, eller kan du köpa ett begagnat kort skulle rekommendera en 2070 eller en 1660S isf

Permalänk
Medlem

Storlek på det faktiska fysiska grafikkortet.
Prestanda på Power supply.

Samt vänta tills att både Amd och Nvidia har båda sina nya grafikkort på marknaden mer prestanda per krona troligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techyo:

Processorn är fortfarande en väldigt bra CPU för spel. Jag skulle dock vänta till den 19:de då nvidia 3070 kommer ut och köpa en sådan. Kommer kosta 5000, eller kan du köpa ett begagnat kort skulle rekommendera en 2070 eller en 1660S isf

Ok så du menar att jag kan byta till vilket grafikkort som helst och behålla processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antwolf:

Ok så du menar att jag kan byta till vilket grafikkort som helst och behålla processorn?

Du kan nog behålla processorn. Den kommer nog att fungera i 2-3 år till, skulle jag säga. Något enstaka spel som är mycket processorintensivt och kräver många kärnor kan göra att den går ner sig lite, men det är nog ett litet problem jämfört med grafikprestandan.

När det gäller grafikkortet finns det två saker som begränsar vad man kan byta till i dagens läge: Fysiskt utrymme och strömfördelningen från nätaggregatet.

Datorn som ni har verkar ha ett nätaggregat (power supply unit) på antingen 350W eller 500W. Det skulle vara bra om ni öppnade upp lådan och kollade vilken version ni har. Nätagget ser ut ungefär så här och sitter baktill där nere i chassit (i er dator).

Nätagget har ett par kablar kopplas till grafikkortet. 1050 Ti är ett mycket strömsnålt kort, och klarar sig ibland med den ström som fås direkt via kontakten till moderkortet, men vissa modeller har en extra sladd. Eftersom de kort som ni vill titta på behöver åtminstone en st 8-pin kontakt (eller oftast en 8-pin och en 6-pin) så är det viktigt att veta vilka kablar som kommer ut från ert nätagg.

här ser en 8-pin ut.

Kolla lite vad ni har för watt på nätagget, och vilka kablar som går ut därifrån, så kan vi sen säga mer om vad som är möjligt att uppgradera till. Om det inte finns extra kablar så finns det tyvärr inget bättre än 1050 Ti, så då är det bara att köpa ny dator, tyvärr.

Edit: Glömde säga att fysiskt utrymme nog inte blir något problem då chassit är rätt stort.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tusen tack för ditt utförliga svar! Jag ska kolla hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå vilka kablar som menas. Där finns en massa kablar som går ut från nätaggregatet men de verkar inte sitta fast i själva grafikkortet. Vad ska jag titta efter?