Netflix-grundare: "Arbete hemifrån har inga fördelar"

Permalänk
Melding Plague

Netflix-grundare: "Arbete hemifrån har inga fördelar"

Reed Hastings menar att avsaknad av interaktion ansikte mot ansikte kollegor emellan är enbart negativt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad man tycker om sina kollegor....

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån sen 13e Mars, visst det är tråkigt utan den riktiga sociala biten, men man har tid till så mycket mer på dötiden, när man väntar på mail etc. Körde igång mitt senaste projekt på dötiden

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Folk behöver inte bo nära jobbets kontor?

Folk behöver inte slösa tid på att pendla 1-3 timmar om dagen?

Ser han verkligen inte några fördelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Beror väl på vad man tycker om sina kollegor....

I sverige i alla fall kallas det ju Klasskamrater och Jobbarkompisar men jag väljer mina vänner så hela sociala grejen att plug eller jobb är KUL för man får vara social fattar jag inte.

Tycker själv att påtvingad social interaktion alltid varit påfrestande för man har inget val.

Tycker alltid man hör folk säga att dom saknar den sociala biten men det framstår som att många säger det bara för att det är det korrekta att säga, nåt annat ses ner på, det har nog aldrig varit politiskt korekt att anse att vissa vill jobba och plugga utan andra människor runtom.

Jag tycker inte social interaktion någonsin ska vara påtvingad, det är ett val man ska få göra själv när man vill, i en perfekt värld i alla fall.

Men många mår nog bra av att få vara hemma i bland med kan jag tänka även om dom inte vill erkänna det.

Permalänk
Medlem

Förjäkla tråkigt att jobba hemma tycker jag.
Men jäklar vad tid över man får

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ser bara fördelar, tiden man sparar på pendling och att slippa bli sjuk (från pendling) är guld.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Beror väl på vad man tycker om sina kollegor....

Ja, undra om det är kollegorna eller mig det är xxx på?

Permalänk
Medlem

Gissar han är en utåtriktad person.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Möjligen inga fördelar för företaget i fråga. Företaget betalar ju inte för pendlingskostnader för de som jobbar på kontoret samt merkostnaderna alternativt extra förberedelsetid som krävs för att äta ute eller förberereda matlåda. För att inte tala om pendlingstiden.

Däremot finns det många fördelar för de anställda med distansarbete. Jag vet att jag iaf fått mer pengar och tid över på grund av detta.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag jobba på kontor ger mer. Visst kan det vara skönt att sitta i lugnet hemma istället för kontorslandskap men jag ville snabbt tillbaka (hemma sedan mitten av mars). Suttit på kontoret i augusti och tycker det är hur trevlgit som helst. Miljöombytet behövs, jag har svårt att dra gränsen för jobb/privatliv och lokalombytet gör det väldigt enkelt.

Att dessutom äta lunch med kollegor, snacka det senaste eller bara skit är mycket uppskattat hos mig! Framöver ser jag gärna typ en hemmadag i veckan men resten av tiden på kontor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv är jag mer produktiv hemma, många andra på mitt jobb också. Vi kan parprogramnera och köra möten över Slack. Däremot är det ju inte samma sak att gå och fråga något snabbt som är lite för långt för meddelande men inte riktigt behöver ett möte. Typ 5-10 minuters direktioner. Kommer arbeta en del hemma även i framtiden, i alla fall de dagar man inte har möten.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft en sjukdag sedan Mars. Inte för att jag varit frisk sedan dess men för att man kan jobba hemma sjuk.

Slipper köra 6 mil om dagen.

Undra hur många ton bränsle som bränns i onödan varje dag för pendlare som kan arbeta hemma?

Permalänk
Medlem

Studerar hemifrån, fungerar jättebra och den sociala biten fungerar nästan lika bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Däremot är det ju inte samma sak att gå och fråga något snabbt som är lite för långt för meddelande men inte riktigt behöver ett möte.

Grejen är att "snabba frågor" tar ganska mycket produktivitet från den som blir frågad. Tar minst en kvart efter avslutad fråga att komma tillbaka i samma "flow" som innan frågan.

Min policy på detta är att folk gärna skickar ett textmeddelande till mig med frågan, sedan brukar jag ringa tillbaka om svaret är mer komplicerat än går att skriva snabbt på text. (Bara att formulera en tydlig fråga kan ofta leda frågeställaren till ett svar.)

Permalänk
Medlem

Så länge jag har möjligheten att jobba hemifrån kommer jag definitivt att nyttja den möjligheten. Visst finns det nackdelar med det - avsaknad av överhörning inte minst, något sämre ergonomi - men samtidigt är det ju helt fantastiskt att slippa ha folk som går omkring, pratar, och kommer och stör en mitt i vad man håller på med.
Just nu kör jag ett par dagar i veckan hemma och resten på ett nästan tomt kontor, och det är perfekt för mig. Några dagar där man kan fokusera på sådant som man behöver korta kommunikationsvägar med kollegorna för, några dagar där man kan sitta och tänka och skriva kod.

Att gå tillbaka på 100% till kontoret, eller för den delen att sitta hemma 100% är ytterligheter som jag i största möjliga mån kommer att undvika även om saker går tillbaka till "det normala".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nick-li:

Gissar han är en utåtriktad person.

"Sällskapssjuk" skulle jag tippa på. Han är troligen mycket mer extrovert än introvert på den skalan i personlighet.

Själv är jag mer på introverta skalan vilket främst betyder att jag enklast "laddar batterierna" genom att kunna få vara för mig själv (röstchatt fungerar bra) eller åtminstone kunna gå ifrån vid behov (typ ned i källaren hos päronen).

Fördelar med att arbeta hemifrån:
- Slippa jobbig klädkod i vissa fall (om du inte har tonvis med videomöten)
- Slippa massa smink och att fixa ditt hår om du annars brukar göra det
- Slippa pendla om du annars behövde (spara pengar+tid)
- Ta raster och pauser när du vill (så tillvida inte du har något som kräver konstant närvaro vid datorn)
- Ta lunch när du vill (förutsatt att inte arbetet kräver vissa särskilda tider för vissa uppgifter)
- Slippa jobbiga arbetskollegor (om du har sådana annars)
- Gå och storhandla på lunchen och slipp detta när alla andra slutat sina vanliga jobb? (grymt!)
- Kombinera jobbet med fysisk aktivitet (stå upp när du arbetar, arbeta på löpband, arbeta med vikter, och så vidare)
- Kombinera jobbet med hushållssysslor (slå igång tvätt-/diskmaskinen och plocka ur dessa senare - slipp detta sen på kvällen!)
- Lyssna på musik, podcasts eller videoklipp/streams medan du jobbar (vilket du kanske inte hade fått göra på vanliga arbetsplatsen)
- Att äntligen få arbeta ostört än att du skall bli störd var 20:e minut (eller ännu oftare) vilket förstör produktiviteten

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag bytte jobb i juni till och det har varit lite flummigt att börja nytt när det är som det är. Jag har varit på kontoret en dag och träffat de flesta av mina kollegor på en AW. Trots en del hinder att ta sig över så tycker jag att det går helt okej att jobba hemifrån som helt ny, däremot absolut inte lika bra som om allt hade varit normalt.

Ett problem jag känner är att ta kontakt och be om hjälp, känns verkligen som man tar av kollegors tid när man ringer upp över teams och ska förklara/dela skärm. Kanske bara är jag som känner så men det kan bli att jag väldigt gärna vill försöka lösa det själv för att inte störa andra.

Jag kommer att ha jobbat hela min provanställning hemifrån då vi inte ska vara på kontoret fören efter nyår, spännande att se hur det kommer gå i slutändan haha.

Bytte från c# .net till mer backend databasutveckling och apier.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Bara idioter som är så kategoriska gällande en sådan komplex fråga. Är själv ganska introvert och trivs med nuvarande situation men märker samtidigt att det inte gäller alla kollegor, framförallt inte de yngre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aliassund:

Bara idioter som är så kategoriska gällande en sådan komplex fråga.

Jo, det är ju ganska dumt att vara kategorisk.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se vad för studier han har för att stödja detta...

Permalänk
Proffsmoddare

Låter som en extrovert person som inte kan acceptera att det finns de som inte har samma behov.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Avstängd

Professor Netflix has spoken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Skulle vilja se vad för studier han har för att stödja detta...

Det ser ut som hans egna tankar lyfts i intervjun, han har ju rätt till sina åsikter lika mycket som alla andra.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig mer produktiv och får en bättre work/life-balance... jag tror inte det finns någon negativt (alls nästan) att jobba hemifrån inom IT som jag gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

I sverige i alla fall kallas det ju Klasskamrater och Jobbarkompisar men jag väljer mina vänner så hela sociala grejen att plug eller jobb är KUL för man får vara social fattar jag inte.

Tycker själv att påtvingad social interaktion alltid varit påfrestande för man har inget val.

Tycker alltid man hör folk säga att dom saknar den sociala biten men det framstår som att många säger det bara för att det är det korrekta att säga, nåt annat ses ner på, det har nog aldrig varit politiskt korekt att anse att vissa vill jobba och plugga utan andra människor runtom.

Jag tycker inte social interaktion någonsin ska vara påtvingad, det är ett val man ska få göra själv när man vill, i en perfekt värld i alla fall.

Men många mår nog bra av att få vara hemma i bland med kan jag tänka även om dom inte vill erkänna det.

personligen så känner jag att den påtvingade social interaktion är viktig för oss för att gå ut ur mönster och tänkande för att växa och bli bättre. annars så finner man sig runt "yes men".

med det sagt så behöver vi ju inte gå tillbaka till 5 dager i veckan på kontoret kan just delas up på ett bra sätt vissa kanske behöver 2-3 dager pga av jobbet medans andra så är 2-3 dagar per månad allt som behöves.

Permalänk
Medlem

Det är ju såklart inte svart eller vitt. Finns mängder med faktorer som påverkar hur arbete hemma fungerar. Vad har man för arbete, vad har man för familjesituation, hur bor man, är du introvert eller extrovert etc. etc. Jag t.ex. jobbat hemifrån 4 dagar i veckan och redan innan Corona gjorde jag det 2-3 dagar i veckan. Men jag har eget kontor i en del av mitt hus där jag inte blir störd av barn och annat. Men har kollegor som bor i en mindre lägenhet och har barn som kommer hem vid 12 när skolan slutat och får inte en lugn stund resten av dagen. Vi har samma jobb men helt olika förutsättningar för att få hemmajobb att fungera tillfredställande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

I sverige i alla fall kallas det ju Klasskamrater och Jobbarkompisar men jag väljer mina vänner så hela sociala grejen att plug eller jobb är KUL för man får vara social fattar jag inte.

Tycker själv att påtvingad social interaktion alltid varit påfrestande för man har inget val.

Tycker alltid man hör folk säga att dom saknar den sociala biten men det framstår som att många säger det bara för att det är det korrekta att säga, nåt annat ses ner på, det har nog aldrig varit politiskt korekt att anse att vissa vill jobba och plugga utan andra människor runtom.

Jag tycker inte social interaktion någonsin ska vara påtvingad, det är ett val man ska få göra själv när man vill, i en perfekt värld i alla fall.

Men många mår nog bra av att få vara hemma i bland med kan jag tänka även om dom inte vill erkänna det.

Många har inte den "förmågan" att bara fara ut och "välja vänner". Då är "påtvingad" social interaktion väldigt viktigt för dem. En extra knuff. Kan vara påfrestande i början tills man lärt känna nytt folk.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått jobba hemifrån nu men en fördel med att jobba hemifrån är pendlingstiden. Du skulle kunna bo var som helst. Mot nu nör alla måste trängas i storstäder för att ha jobb. Det skulle lösa bostadsbrist om folk kunde bo där det är avbefolkat och massor med hus lediga. För att inte tala om alla avgaser som går åt qv pendling. Bor just nu 9km från jobbet i lägenhet som är inom samma stad men när vi ska skaffa hus är inget inom 5 mil inom vår prisklass så kommer få pendla långt. Men även om jag i teorin skulle kunna jobba hemifrån är det svårare för min fru som lagar mat på dagis. Även om det skulle gå att skicka maten skulle vi behöva ha extremt stort kök för att laga mat till en hel skola.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

För min del så blir jag effektivare då jag slipper korridors beställningar ifrån både interna IT avd. samt ifrån användare. Vi har öppet kontorslandskap på avd vilket gör att det finns störningar nästan konstant i form av andra tekniker som sitter med telefonsamtal med mera.