Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Krypto mining 2020

Började prova lite kryptomining nu, ja jag vet att det inte är så lönsamt men min uppvärmning består av ELelement.
Provade mina lite med min CPU Intel i9 10900k, vilken drar 175watt. Det var svårt att få lönsamhet på med en CPU tyvärr, eller har ni några förslag?
Ska köpa mig ett Geforce 3080 jag tänkt mina med när det kommer, mitt 980 har inte lönsamhet på något.

Kört NiceHash, finns det något bättre?
Finns ju Cudo Miner och MinerGate också som gör allt enklare.

Skulle vilja ha en profit på 10kr dagen iaf, annars kan nästan köra på element istället för att slita på datorn. Är detta möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skosnore:

Började prova lite kryptomining nu, ja jag vet att det inte är så lönsamt men min uppvärmning består av ELelement.
Provade mina lite med min CPU Intel i9 10900k, vilken drar 175watt. Det var svårt att få lönsamhet på med en CPU tyvärr, eller har ni några förslag?
Ska köpa mig ett Geforce 3080 jag tänkt mina med när det kommer, mitt 980 har inte lönsamhet på något.

Kört NiceHash, finns det något bättre?
Finns ju Cudo Miner och MinerGate också som gör allt enklare.

Skulle vilja ha en profit på 10kr dagen iaf, annars kan nästan köra på element istället för att slita på datorn. Är detta möjligt?

Har du gratis el så kanske det kan va värt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har du gratis el så kanske det kan va värt.

Typ

Ovan förutsätter att du betalar 1.5 kr/kwh och inte behöver en ac i rummet för att hålla temperaturen nere (vilket du lär behöva med ett 300w värmeelement)

Permalänk
Medlem

Beror även på vilken mynt du vill mine:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Beror även på vilken mynt du vill mine:a

Smidigt med nicehash som väljer det med bäst profit.
Tyvärr är det svårt med profit på CPU. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Typ

Ovan förutsätter att du betalar 1.5 kr/kwh och inte behöver en ac i rummet för att hålla temperaturen nere (vilket du lär behöva med ett 300w värmeelement)

Ja mycket bra sida. Verkar gå att få en profit på 10kr ganska enkelt om man har en nyare GPU.
Betalar 1kr/kwh fast och värmen blir bra för att värma upp en källare på vintern.

Permalänk
Medlem

Känns väl lite ovärt att lägga tid och energi på mining idag? Som du säger, sliter på datorn. Om du letar passiv inkomst finns det ju så många andra bättre alternativ

Permalänk
Sötast
Skrivet av skosnore:

Ja mycket bra sida. Verkar gå att få en profit på 10kr ganska enkelt om man har en nyare GPU.
Betalar 1kr/kwh fast och värmen blir bra för att värma upp en källare på vintern.

3080 = $699
Profit/24H = ~$1

För att få tillbaka pengarna på korter så behöver du köra minst 700dagar i sträck, 24H alltså c:a 2 år utan att kunna använda kortet till något annat än mining.

Sitta vid datorn lär inte vara något du vill göra med fläktar som går på max.

Skall du då mina 16H istället så är det 3år.
Och om du vill undvika att mina på sommaren så blir det väl runt 4år.

Så att köpa ett kort idag för att ha fått tillbaka pengarna om 4år låter inte "ganska enkelt" imo. Låter som en sjuk plåga.

(Tog bara siffrorna direkt från den länkade sidan så matten är säkert skev)

Permalänk
Medlem

Beror väl högst på vad det är man mine:ar också.

Permalänk
Medlem

Det går att mina idag...

Det finns grafikkort som ger cirka 35-40mH/s
Och där har du exempelvis RX580 som ligger runt 1000kr begagnad...
Köp 8 st för 8000kr så har du nånstans 280-310mH/s och det är möjligt att du får ut 110-130kr om dagen om du minar rätt valuta.

Dessa kort drar nånstans runt 24kW per dag och låt säga att 1kW kostar 1.50kr så kostar dom 36kr om dagen i drift. Vilket landar på cirka 1000kr per månad i elkostnad...

Säg att du får ut 4000kr i månaden så ligger du fortfarande +3k efter du betalt för elförbrukningen.
3k är inte dåligt vill jag säga, tänk då om du har 2-3-4 riggar, ja då börjar vi prata en inkomst som går att använda till daytrading med aktier eller varför inte återinvestera dom i nya riggar.

Förstår inte varför alla är så negativa utan att ha räknat eller läst på särskilt mycket. Jag visste inget om mining men lärde mig en del på 1 vecka. Det enda du behöver är en miniräknare och den har du på mobilen. Du behöver inte fråga folk om deras åsikter... Var lite kreativ i dina sökningar på google och youtube och använd miniräknaren så har du svaret framför dig...

Går jag plus 10kr per månad så vaknar entreprenören i mig och börjar hitta 500000 olika sätt att göra 10kr till 100kr, 100kr till 1000kr...
kör på bara skriv i pm om du undrar nåt, det är kul att ”hålla på” spec för oss nördar ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av p4zz:

Det går att mina idag...

Det finns grafikkort som ger cirka 35-40mH/s
Och där har du exempelvis RX580 som ligger runt 1000kr begagnad...
Köp 8 st för 8000kr så har du nånstans 280-310mH/s och det är möjligt att du får ut 110-130kr om dagen om du minar rätt valuta.

Dessa kort drar nånstans runt 24kW per dag och låt säga att 1kW kostar 1.50kr så kostar dom 36kr om dagen i drift. Vilket landar på cirka 1000kr per månad i elkostnad...

Säg att du får ut 4000kr i månaden så ligger du fortfarande +3k efter du betalt för elförbrukningen.
3k är inte dåligt vill jag säga, tänk då om du har 2-3-4 riggar, ja då börjar vi prata en inkomst som går att använda till daytrading med aktier eller varför inte återinvestera dom i nya riggar.

Förstår inte varför alla är så negativa utan att ha räknat eller läst på särskilt mycket. Jag visste inget om mining men lärde mig en del på 1 vecka. Det enda du behöver är en miniräknare och den har du på mobilen. Du behöver inte fråga folk om deras åsikter... Var lite kreativ i dina sökningar på google och youtube och använd miniräknaren så har du svaret framför dig...

Går jag plus 10kr per månad så vaknar entreprenören i mig och börjar hitta 500000 olika sätt att göra 10kr till 100kr, 100kr till 1000kr...
kör på bara skriv i pm om du undrar nåt, det är kul att ”hålla på” spec för oss nördar ☺️

Ja, grejen är att miningmarknaden är extremt volatil och ändras bokstavligen från dag till dag. Så ena dagen kan du gå breakeven på 4 månader på riggen, två dagar senare 8 månader.

Om vi tar ditt exempel och ser vad det skulle kosta att sätta ihop en rig med 8 x RX 580:

2 x 850 W nätagg: 3000:-
RX 580 x 8: 8000:-
Moderkort/RAM/SDD/CPU: 1500-2000:-
Rig: 500:-
Risers: 800:-
Totalt runt 14000:-

RX 580 klarar max 30Mh/s om du klockar ner den så pass att den drar 100W (om kortet ens klarar att klockas så lågt, 110 W är närmare verkligheten). Så du får en förbrukning på runt 950 W (moderkort m.m. drar också ström).

En hashrate på 240Mh/s ger en effektiv hashrate på runt 235Mh/s då du betalar 1% devfee till minern och 1% till poolen.

Just nu ger 235Mh/s för 950W en dagsvinst på $3.11 (Ethereum classic) efter el på $0.15. Det är den cryptovaluta som är mest lönsam i dagsläget. Väldigt långt ifrån 110-130 kr/dag

$3.11 x 9 x 30 = 837 kr/månad

14000/837 = 17 månader att gå breakeven.

Egentligen inte breakeven, utan det kommer ta 17 månader innan du minat ihop lika mycket som riggen kostade att bygga. Du kommer fortfarande ha kvar ett värde i riggen efter du minat i 17 månader men den kommer gått ner i värde.

Visa signatur