Soundbar till konstigt vardagsrum?

Permalänk
Medlem

Soundbar till konstigt vardagsrum?

Jag vill köpa en bra sourround soundbar till min tv (OLED65E6V) men har ett stort vardagsrum som har 5m i takhöjd (snetak) samt öppet på ena sidan till resten av vardagsrummet, försökte göra en bild så att det var lättare att se.

Tycker jag har sett på vissa soundbars att ljudet ska studsa mot väggar och tak för att bli rätt och det blir tyvärr svårt hos oss, kan jag använda någon soundbar ändå och vad för någon?

Snabb bild på mitt vardagsrum. (grymma paint skills )

https://imgur.com/a/PBR7RmB

Permalänk
Medlem

Du kan ju tästa om du väljer ett ställe där de är okej att öppna och tästa varan i någon dag. Tror Elgiganten var okej med det när jag kollade på det.
https://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-kundgaranti/garantie... 30dagar har du

För när det hjäller ljud så låter det aldrig likadant hos någon då det alltid fins variationer i rum och möblering

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det där med studsande på väggar gäller bara om det ska bli någon form av surroundljud, men har du inget behov av det så behöver du inte tänka på det. Däremot tror jag storleken på högtalarna kommer ha betydelse då du har så stor volym i rummet, så försök hitta en ordentlig limpa som kan fylla rummet. Är du osäker så tala med butiken om att du vill testa den hemma och gör det försiktigt så att du kan lämna tillbaka den om det ej passar. Tänk även på att ett system med baslåda kan vara att föredra om du vill ha lite extra skjuts i basen.

Du kommer säkerligen få förslag från nån gammal gubbe på forumet som föreslår ett begagnat system med golvhögtalare men jag tror definitivt du kan bli nöjd med en ljudlimpa

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av soundbars så jag kan inte komma med konkreta råd, men för diskussionens skull kanske frågan är vad du förväntar dig av ljudet? Tydligare dialog och lite fylligare bas? Perfekt omslutande ljudbild för film? Bra tryck till musik och spel? Vill du ha bra botten och mellanregister eller räcker det med att ljudet är klart och tydligt?

Finns så många kriterier för vad man kan förväntas uppnå, och vissa av kriterierna kanske blir svåra att få till med en ljudlimpa medan andra kriterier inte är några problem så länge den har tillräckligt stora högtalarelement. Är lätt att man fastnar för kosmetiskt snyggt ljud som låter bra vid demo i butik, men det får inte bli skränigt och tunt i praktiken.

Ska tillägga att jag tror (med betoning på tror, har som sagt ingen erfarenhet) att du kan få till en fin omslutande ljudbild även i konstiga rum, men jag antar att "exakt" positionering blir svårare ju krångligare planlösning man har. Att ha någon form av vitt brus bakom huvudet i stadsscener, regn eller annat kan räcka långt för film och det kan du säkert uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Du kommer säkerligen få förslag från nån gammal gubbe på forumet som föreslår ett begagnat system med golvhögtalare men jag tror definitivt du kan bli nöjd med en ljudlimpa

Det kan nog komma rekommendationer från alla möjliga åldrar, om att titta på golv och/eller stativ - högtalare istället.

Permalänk
Rekordmedlem

De som ska studsa ljudetär de som påstås ha atmos men det är mer en gimmick än nått seriöst försök att få det att fungera.
Soundbars i allmänhet låter rätt dåligt och Atmos via takreflexer från en sounbar låter ännu sämre.
Det bästa är ju att skaffa nått som låter bra men inget lär hindra dig från att använda en vanlig soundbar utan nån typ av surround för de påverkas inte mycket av ditt tak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska börja kolla på smås högtalare istället, får inte ha stora för sambon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Poza:

Tack för alla svar, ska börja kolla på smås högtalare istället, får inte ha stora för sambon

Det går att montera i eller på väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Poza: Föreslå denna lösning som en medlem på faktiskt.io gjort vetja

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=70133
Det är en byggtråd, du får bläddra igenom den. Rätt fränt ändå!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem. Vi har nästan fem meter i tak och vardagsrummet och köket går ihop med vardagsrummet. Dessutom snedtak och massa konstiga vinklar och vrår som arkitekten ritat utan att bry sig om ljud. Snyggt för ögat dock. Funderade länge på en ljudlimpa men kände att det nog skulle bli sådär. Slutade med en ganska dold 8" sub i ett hörn samt pyttesmå vita stativare (utan stativ) på vardera sidan TV:n. Låter helt okej, inte som mina https://www.xtz.se/product/99-25be men nu är frun nöjd och det är ju faktiskt en viktig del i sammanhanget.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hade liknande problem. Vi har nästan fem meter i tak och vardagsrummet och köket går ihop med vardagsrummet. Dessutom snedtak och massa konstiga vinklar och vrår som arkitekten ritat utan att bry sig om ljud. Snyggt för ögat dock. Funderade länge på en ljudlimpa men kände att det nog skulle bli sådär. Slutade med en ganska dold 8" sub i ett hörn samt pyttesmå vita stativare (utan stativ) på vardera sidan TV:n. Låter helt okej, inte som mina https://www.xtz.se/product/99-25be men nu är frun nöjd och det är ju faktiskt en viktig del i sammanhanget.

Ser ut att bli samma lösning för mig, kollar runt på blocket och andra ställen nu, vill helst ha atmos också.