Kan man använda skolämnen som referens för programmeringsjobb?

Permalänk
Inaktiv

Kan man använda skolämnen som referens för programmeringsjobb?

Hej. Jag ska läsa upp det sista för att få en gymnasiekompetens och ser att man kan välja mycket inom programmering. Det är 10 ämnen = 1000 poäng som jag ska läsa in och kommer såklart bara ta sånt som jag själv tycker är roligt.

De här 3 ämnen, får man A på dem, kan man då använda de som referens sen när man söker jobb eller krävs det att man har gått en utbildning?

Webbutveckling 1 och 2.
Programmering 1

Länkar
https://www.hermods.se/utbildningar-tjanster/gymnasial-vuxenu...
https://www.hermods.se/utbildningar-tjanster/gymnasial-vuxenu...
https://www.hermods.se/utbildningar-tjanster/gymnasial-vuxenu...

Resten som jag tänkte läsa in är de här nedanför. Får man A på dem också så kanske man inte behöver
gå en utbildning för att få en jobb inom något IT företag? Är mest filmintresserad, men kan tänka mig
jobba med IT så länge för det är svårt att få jobb inom film.

Information och kommunikation 1
Information och kommunikation 2
Dator och nätverksteknik
Datorteknik 1a
Datorteknik 1b
Digitalt skapande (Film och musik)
Digital kompetens teknik

Permalänk
Avstängd

Tja, det är nog inte fel att skriva med dem på ditt CV, men jag tror inte de räcker så långt. Däremot om du kan visa på saker du har gjort under dessa kurser.

Jag har inte med några gymnasiekurser på CV:t men resultat från högskoleprovet (då jag fick bra där) och diverse sommarkurser jag har läst som egentligen inte gav så mycket. Men det kändes lite tunt med relevanta erfarenheter när jag hade pluggat färdigt, och efter det första jobbet där så har jag egentligen inte sökt några jobb utan tvärtom har jag fått blockera rekryterare på Linkedin och så, så jag har inte uppdaterat CV:t mer än lagt til senaste jobbet typ.

Permalänk
Medlem

En referens är någon som kan berätta om hur du är på jobbet som person och dina kunskaper. Dina betyg är meriter och du kan givetvis både skriva dem på ditt CV och ta upp dem i personligt brev, det är ju just här du ska beskriva varför du passar så bra till den här rollen de söker. Så har du bra betyg i kurser som ligger nära det du kommer arbeta med så är detta givetvis positivt. Många företag kan/kommer även vara intresserade utav att se dina betyg om du kommer direkt ifrån skolan.

Permalänk
Medlem

Ska du söka som utvecklare utan utbildning så måste du ha arbetsprover att visa upp. Tror ingen anställer dig bara för att du hade ett bra betyg i en gymnasiekurs. Men om du däremot visar upp ett program du utvecklar under kursen (samt fortsatt på hemma, tvivlar på att allt hinns under en basic kurs) så kan det vara tillräckligt.

Inom IT är faktiskt kunskap viktigare än akademisk kunskap. Men som vanligt... Hur bevisar du att du har "riktig" kunskap?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa du kan skaffa dig är en praktikplats. Där får du arbetslivserfarenhet, och även kontakter i branchen. Kontakter är den största källan till jobb, och gör man ett bra intryck så kommer man sällan gå utan arbete.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv

Finns det några distanskurser ni rekommenderar eller räcker det att man lär sig så mycket programmering som det bara går så att man blir duktig på det? En sak jag alltid har funderat över när det kommer till programmering, ska man kunna säkerhetsprogrammera allting så att ingen som sagt kan hacka sig in? Är det viktigt att kunna sånt om man jobba med programmering?

Permalänk
Inaktiv

I kursen programmering 1 då ska man lära sig C Sharp, är det inte samma sak som C# ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

I kursen programmering 1 då ska man lära sig C Sharp, är det inte samma sak som C# ?

C Sharp är hur C# uttalas, så ja det är precis samma.

Ja du kan skriva upp dina kurser på ditt CV, men jag skulle nog inte räkna med att bli anställd tack vare dessa.

Är bättre än inget naturligtvis, men det är rätt väsentlig skillnad mellan programmeringskurser på gymnasienivå och högskolenivå.
I min yrkeshögskole-utbildning betade vi av allt jag läste i programmering 1 och 2 på ett par veckor, i mitt fall nådde programmering 2 (fokuserad på Java) upp till strax efter objektorienterad programmering.

Jag avråder ingen att läsa dessa gymnasiekurser, speciellt inte om man tänkt vidareutbilda sig.
Ger en väldigt bra grund för att lära sig mer, även om det är rätt simpla program man skriver så får man in programmeringstänket.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Finns det några distanskurser ni rekommenderar eller räcker det att man lär sig så mycket programmering som det bara går så att man blir duktig på det? En sak jag alltid har funderat över när det kommer till programmering, ska man kunna säkerhetsprogrammera allting så att ingen som sagt kan hacka sig in? Är det viktigt att kunna sånt om man jobba med programmering?

Ska du gå en distanskurs rekommenderar jag något från någon högskola. Inte för att de nödvändigtvis är bättre än en utbildning från t.ex. udemy, men för att de ser bättre ut på CV:t.

Vad gäller säkerhet beror det förstås på vad du jobbar med, men ofta finns det någon säkerhetsansvarig som håller i alla trådar. Men visst är det bra att ha basic säkerhet i bakhuvudet. När jag var nyanställd minns jag att jag fick i uppdrag att ordna så att medlemmar på en sajt kunde radera sina bilder. Sagt och gjort skapade jag en funktion för radering som tog id-nummer för en bild och raderade den. Kontrollerade dock inte vem som ägde bilden vilket innebar att vem som helst kunde radera vilken bild som helst (genom att ändra id-numret i en url). Inte jättebra, kanske. Det gick som tur var aldrig ut i drift och jag lärde mig en läxa - att alltid tänka "hur skulle den här funktionen kunna missbrukas och hur förhindrar jag det".

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.