Någon som läst juridisk grundkurs?

Permalänk

Någon som läst juridisk grundkurs?

Hej jag är lite nyfiken om någon här på Sweclockers läst juridisk grundkurs? Tyckte du det var svårt? Jag upplever nämligen kursen som svår och extremt svårt att hänga med i och då har jag haft lätt för akademiska ämnen tidigare och dessutom haft intresse för juridik.

Är inte heller förtjust i att allt sker på distans, egen tid då jag förmodligen lär mig bättre at föreläsning, lektion istället för inspelade videos.

Sen är väl motivationen inte riktigt på topp heller men om någon har läst kursen och har lite studietips på hur man ska lägga upp det så skriv gärna.

Var ett tag sen man studerade (senast var i gymnasiet och det var typ 3 år sen) och tänkte mest börja med en kurs för att känna på hur det känns innan man börjar läsa ett program.

Dessutom blir det inte bättre, lättare om jag skulle skjuta upp studier ytterligare. Tiden rinner iväg fort känns det som så jag tänkte det är nu eller aldrig liksom annars kommer jag förmodligen aldrig komma igång. Tidsbrist är något jag har just nu då det är så många olika saker man vill göra. Jobba, studera, göra annat, GMU försvarsmakten med mera. Känns inte som tiden räcker till och därför kan jag inte skjuta upp saker längre.

Permalänk
Medlem

Juridik är ett hyfsat krävande ämne sett till perspektivet att det är mycket text att ta till sig. Ska också kombineras med läsning av lagtexter vilket också är tidskrävande att gå igenom. Även tänka juridiskt med problemlösning tar sin tid. Just juridik har jag upplevt som ett hyfsat tidskrävande ämne, inte nödvändigtvis enormt svårt men att det har tagit tid helt enkelt. Då har jag läst 15 poäng inom det området, men tyckte den kursen tog rätt länge sett till poängantalet jämfört med andra ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej jag är lite nyfiken om någon här på Sweclockers läst juridisk grundkurs? Tyckte du det var svårt? Jag upplever nämligen kursen som svår och extremt svårt att hänga med i och då har jag haft lätt för akademiska ämnen tidigare och dessutom haft intresse för juridik.

Är inte heller förtjust i att allt sker på distans, egen tid då jag förmodligen lär mig bättre at föreläsning, lektion istället för inspelade videos.

Sen är väl motivationen inte riktigt på topp heller men om någon har läst kursen och har lite studietips på hur man ska lägga upp det så skriv gärna.

Var ett tag sen man studerade (senast var i gymnasiet och det var typ 3 år sen) och tänkte mest börja med en kurs för att känna på hur det känns innan man börjar läsa ett program.

Dessutom blir det inte bättre, lättare om jag skulle skjuta upp studier ytterligare. Tiden rinner iväg fort känns det som så jag tänkte det är nu eller aldrig liksom annars kommer jag förmodligen aldrig komma igång. Tidsbrist är något jag har just nu då det är så många olika saker man vill göra. Jobba, studera, göra annat, GMU försvarsmakten med mera. Känns inte som tiden räcker till och därför kan jag inte skjuta upp saker längre.

Bästa tipset är att lösa instuderingsfrågor och förstå olika koncept. Grundkursen är till för att lära sig lika olika juridiska tankesätt och inte på något sätt tänkt att cementera djupare kunskap. Använd dig av diskussionsforumet på lärarplattformen som gäller på ditt lärosäte. Våga ställa frågor så kommer du få svar. Kom också ihåg att juridik tar tid. Tiden du lägger ner har ofta ett orsakssamband med vilket betyg du får på tentorna.

Permalänk
Medlem

Det är en stor skillnad mellan gymnasiet och högskolan, där heltidsstudier på den senare nivån skall ses som en heltidssysselsättning (även om många kurser är betydligt mindre tidskrävande). Svårigheten blir då, som du är inne på, när motivationen tryter och man inte lägger ner den tid som krävs, kommer efter, missar de delar av föreläsningarna som bygger på att man ligger i fas, kommer mer efter, tappar mer motivation och så vidare.

Fundera igenom vad du behöver för en gynnsam studiemiljö. Fungerar det inte att sitta hemma så kanske bibliotek är en lösning, har du tillgång till lokaler på institutionen?
Gick du ut gymnasiet för tre år sedan är du alltså 21, kanske 22 år gammal nu, och du skall absolut inte se det som någonting negativt att skjuta upp studier om det inte känns rätt just nu.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Själv har jag världens sämsta studiediciplin men tycker att JÖKen var ganska simpel, har 60 hp juridik som ett sidospår och det var skatterätten som kändes tyngre att plöja igenom men den är en mycket djupare kurs än vanliga jöken.

Att göra det på distans utan att diskutera och ha utbytet i grupp tror jag dock skulle vara mycket svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Själv har jag världens sämsta studiediciplin men tycker att JÖKen var ganska simpel, har 60 hp juridik som ett sidospår och det var skatterätten som kändes tyngre att plöja igenom men den är en mycket djupare kurs än vanliga jöken.

Att göra det på distans utan att diskutera och ha utbytet i grupp tror jag dock skulle vara mycket svårare.

Är det inte skillnad på JÖKen och juridisk grundkurs? Det var visserligen på det förra årtusendet jag läste JÖKen men då vill jag minnas att det var två olika kurser. Jag delar din uppfattning att JÖKen var relativt simpel dock.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken nivå du läser på men personligen tog jag distanskurser på kandidat och magisternivå i Finland. Det är tuffare att studera på egen hand eftersom fysiska lektionssalar serverar nästan all information på silverfat och du kan bolla ideér med lärare och övriga deltagare. Om du inte är kapabel att forska fram saker via bibiliotek och internet (nej, wikipedia räknas inte) så är distansundervisning inte din grej - där ligger hela ansvaret på individen.

Permalänk
Medlem

Grundkurs/översiktskurs syftar till att ge grundläggande kunskaper och en introduktion till enklare rättsregler mellan personer, företag eller offentlig sektor. Det är inte särskilt mycket juridisk problemlösning.

Det finns olika inlärningssätt. Alla människor fungerar inte på samma sätt. Under mina universitetsstudier lärde jag mig bäst i min egen takt.

Jag vet inte vad du har tillgång till för böcker. Mitt tips är att du skummar igenom en introduktionsbok till specifika ämnen samtidigt som du har lagtext vid sidan av. Jag ska dock säga att föreläsningarna på grundkursen bör täcka en större del av frågeställningarna som kommer på seminariet.

Har du några specifika frågor kan du skicka PM.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Tänker mig att det är samma, 15 hp översikt och introduktion till juridik.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Det kan nog vara så, mitt minne sviker mig nog här. Kursen var 10p på den tiden men det motsvarar väl 15p idag.

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar TS rätt så läser han Jik:en - alltså Juridisk introduktionskurs. Sedan finns det ju även Jök:en och Hök:en (den sistnämnda läste jag förra seklet på campus). Jag minns att jag då tyckte att det var en ganska enkla kurser (Hök:en låg som två kurser á 5 p vardera - dvs 10p/15hp totalt), ffa eftersom man fick ha med sig lagboken på tentan.

Hur som helst, har inte läst mer juridik - så mina erfarenheter av den typen av studier är något begränsad. Däremot har jag läst desto mer på distans (ca 600 av totalt 1000 hp - ex 2 magisterexamina på distans) och som du redan har märkt så är det lite speciellt att läsa på distans jämfört med att läsa på campus. Ffa kräver distansstudier mer av struktur och självdisciplin, eftersom man inte får samma sociala draghjälp av kursare som man får på campus. När jag läste mina kurser så hade jag ett eget schema, ex måndagar Neurovetenskap och Beslutsvetenskap, tisdagar: Beslutsvetenskap och Finansiella marknader, onsdagar... Generellt såg jag till att läsa ganska många kurser, eftersom jag märkte att den ökade stressnivån gav mig något av ett tunnelseende som gjorde det lättare för mig att fokusera. Dessutom kan man ju inte skjuta på studierna på samma sätt, när man vet att man har en hel del annat som man också ska/vill göra. Sist men inte minst var jag benhård på att hålla helgerna fria för familj och sociala aktiviteter, för att balansera det socialt torftiga i distansstudier.

En annan aspekt är tyvärr att svenska universitet generellt tycks vara ganska dåliga på distansundervisning, iaf vid de 10+ olika svenska universitet och högskolor som jag har läst vid. Ofta tycks man tro att det räcker med att lägga upp en pdf-presentation och hänvisa till en kursbok, för att skapa en webbkurs. Har man tur får man även med några inspelade föreläsningar av tveksam kvalitet. När jag jämför detta med material som jag studerat vid ex Harvard, MIT, Stanford, Yale och Google, så framstår svensk universitetsutbildning på distans som lite mindre bemedlat. Men men, nu är det ju så som de svenska universiteten generellt fungerar, så som student får man lite "gilla läget" och göra det bästa av det.

Lycka till!
/M

Permalänk
Medlem

Jag läste den för några år sedan - gjorde allt utom sista föreläsningen och tentan pga sjukdom

Tyckte inte den var svår, men allt är ju relativt beroende på tidigare erfarenhet. Jag har (och hade redan då) ett jobb där jag jobbar med juridik och slår i lagboken varje dag. Så ett stort intresse och vana att bläddra i paragrafer fanns redan, plus en tidigare treårig akademisk examen så studievana fanns också. Så trots heltidsarbete gick det att klämma in studier

Men mycket beror på lärarnas pedagogiska förmåga - ibland är den helt katastrof och som du säger din mottaglighet kanske inte är på topp på distans. Det är något som du får jobba på I så fall

Permalänk

Tack för alla svar kommer återkomma och kanske skriva PM till några av er i tråden.

Permalänk
Skrivet av Mighty Mic:

Om jag tolkar TS rätt så läser han Jik:en - alltså Juridisk introduktionskurs. Sedan finns det ju även Jök:en och Hök:en (den sistnämnda läste jag förra seklet på campus). Jag minns att jag då tyckte att det var en ganska enkla kurser (Hök:en låg som två kurser á 5 p vardera - dvs 10p/15hp totalt), ffa eftersom man fick ha med sig lagboken på tentan.

Hur som helst, har inte läst mer juridik - så mina erfarenheter av den typen av studier är något begränsad. Däremot har jag läst desto mer på distans (ca 600 av totalt 1000 hp - ex 2 magisterexamina på distans) och som du redan har märkt så är det lite speciellt att läsa på distans jämfört med att läsa på campus. Ffa kräver distansstudier mer av struktur och självdisciplin, eftersom man inte får samma sociala draghjälp av kursare som man får på campus. När jag läste mina kurser så hade jag ett eget schema, ex måndagar Neurovetenskap och Beslutsvetenskap, tisdagar: Beslutsvetenskap och Finansiella marknader, onsdagar... Generellt såg jag till att läsa ganska många kurser, eftersom jag märkte att den ökade stressnivån gav mig något av ett tunnelseende som gjorde det lättare för mig att fokusera. Dessutom kan man ju inte skjuta på studierna på samma sätt, när man vet att man har en hel del annat som man också ska/vill göra. Sist men inte minst var jag benhård på att hålla helgerna fria för familj och sociala aktiviteter, för att balansera det socialt torftiga i distansstudier.

En annan aspekt är tyvärr att svenska universitet generellt tycks vara ganska dåliga på distansundervisning, iaf vid de 10+ olika svenska universitet och högskolor som jag har läst vid. Ofta tycks man tro att det räcker med att lägga upp en pdf-presentation och hänvisa till en kursbok, för att skapa en webbkurs. Har man tur får man även med några inspelade föreläsningar av tveksam kvalitet. När jag jämför detta med material som jag studerat vid ex Harvard, MIT, Stanford, Yale och Google, så framstår svensk universitetsutbildning på distans som lite mindre bemedlat. Men men, nu är det ju så som de svenska universiteten generellt fungerar, så som student får man lite "gilla läget" och göra det bästa av det.

Lycka till!
/M

Nej Juridisk grundkurs heter själva kursen 15 HP. Precis det du skrev om distansundervisning på svenska universitet stämmer verkligen enligt mig bör jag tillägga. Någon annan kanske är av en annan åsikt.

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Juridik är ett hyfsat krävande ämne sett till perspektivet att det är mycket text att ta till sig. Ska också kombineras med läsning av lagtexter vilket också är tidskrävande att gå igenom. Även tänka juridiskt med problemlösning tar sin tid. Just juridik har jag upplevt som ett hyfsat tidskrävande ämne, inte nödvändigtvis enormt svårt men att det har tagit tid helt enkelt. Då har jag läst 15 poäng inom det området, men tyckte den kursen tog rätt länge sett till poängantalet jämfört med andra ämnen.

Precis lite så känner jag också att det gör. Det är mycket att sätta sig in i.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskGaming:

Precis lite så känner jag också att det gör. Det är mycket att sätta sig in i.

Så är det dock att läsa på högskolan, som någon skrev ovan är det ett helt annat tempo än gymnasiet. Föreläsning 1 om ämne A kommer ges exakt en gång, sen förväntas du kunna det och repetera det du behöver på egen hand. Det kan vara så att distansundervisningen gör detta svårare för alla, inklusive skolorna som var tvungna att ställa om nästan över natten, men tyvärr kan ju inte mängden info ni måste lära er minskas för det.

Permalänk

Uppdatering har kommit in lite mer nu i själva sättet hur allt fungerar med studier och hemsidan man har för att kolla på videos, uppgifter, få information, lektioner osv. Tar ett tag att komma in i det. Gjorde en dugga vilket är en minitenta typ med flera frågor där man kan få max 2 poäng om man får full pott med sig tillgodo till stora tentorna där jag lyckats få ihop 1 poäng i alla fall. Studiemotivationen är väl inte riktigt på topp ännu men ändå nöjd att jag lyckats få 1 poäng från första duggan jämfört med en del som inte fick något. Är dock långt ifrån den bästa i klassen. En del verkar bara plugga 24/7 vilket jag inte lyckats få upp min studiemotivation till.