Permalänk

NR200p, overkill luftkylare

Var verkligen sugen på ett NR200p, efter att först ha siktat på ett TU150.
Men möjligheterna för bättre kylning och moddning var det som fick mig att välja ett NR200p

Har länge kört med min Noctua NH-D14 och skulle självklart försöka få in den om det gick
Enligt specifikationerna så skulle det bli lite väl tight, men skam den som ger sig!

Fick till slut till det genom att vrida den 90 grader så den får sin luft uppifrån via en NF-A15 intryckt mellan tak och kylare, samt NF-P14 monterad mellan kylflänsarna

De undre Arctic P12 fläktarna är kopplade på grafikkortets fläktpinnar och styrs av de, och grafikkortets fläktar är bortplockade

CPU: AMD 3700X
Kylare: Noctua NH-D14 med två NF-A15
GPU: ASUS 1080TI Strix, utan egna fläktar
Moderkort: Gigabyte B550I Aorus Pro AX
SSD: Kingston A2000 1TB Nvme, Samsung 860 EVO 2TB Sata
PSU: Corsair SF750
Fläktar: 2x Arctic P12 in botten, 1x Arctic P12 utblås över PSU
Extra: M.2. till Pcie x1 adapter för Vive Wireless

Besök galleriet här

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Var verkligen sugen på ett NR200p, efter att först ha siktat på ett TU150.
Men möjligheterna för bättre kylning och moddning var det som fick mig att välja ett NR200p

Har länge kört med min Noctua NH-D14 och skulle självklart försöka få in den om det gick
Enligt specifikationerna så skulle det bli lite väl tight, men skam den som ger sig!

Fick till slut till det genom att vrida den 90 grader så den får sin luft uppifrån via NF-P12 monterad i taket samt NF-P14 monterad mellan kylflänsarna

De undre Arctic P12 fläktarna sitter väldigt tight mot grafikkortet, så lite missljud när grafikkorts fläktar drar igång. Men P12 fläktarna är kopplade i grafikkortets fläktpinnar och styrs av den.
Funderar på att de-shrouda grafikkortet, men ska köra lite temp-tester för att se vad som blir bäst

CPU: AMD 3700X
Kylare: Noctua NH-D14 med NF-P14/NF-P12 combo
GPU: ASUS 1080TI Strix
Moderkort: Gigabyte B550I Aorus Pro AX
SSD: Kingston A2000 1TB
PSU: Corsair SF750
Fläktar: 3x Arctic P12
Extra: M.2. till Pcie x1 för Vive Wireless

Besök galleriet här

Hmm, intressant. Är verkligen nyfiken på temps.

Men hade varit intressant att ha någon referens t.ex vilka temps det är med en NF-12A.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Skrivet av pavl1sh:

Hmm, intressant. Är verkligen nyfiken på temps.

Men hade varit intressant att ha någon referens t.ex vilka temps det är med en NF-12A.

Just nu kör jag det rätt varmt, då jag stängt av fläktarna med fläktkurvor, både för grafikkortet och processor

Ska se om jag kan lirka lite med kablar osv, och sen få till ett bra test

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Gillar sista bilden Ser ut som att hålen i dörren är borrade efter heatpipes på kylaren.

Permalänk

Detta var ett riktigt schyst bygge. Kompakt och trångt, helt i min stil!
Heatpipsen såg verkligen ut att vara *meant to be*

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hej! Gillar din build! Tänker själv bygga in nr200. Du skrev att detta är nr200p men kommer den inte med temperedglass?

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på denna herre...

Trevligt med lite utmaning. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godwulf:

Hej! Gillar din build! Tänker själv bygga in nr200. Du skrev att detta är nr200p men kommer den inte med temperedglass?

Jag har fattat det som att man får med både glaspanel och sidoplåt när man köper NR200P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foggy92:

Jag har fattat det som att man får med både glaspanel och sidoplåt när man köper NR200P.

Hittade nu svaret på coolermasters websida. Där står det att man får med både glaspanel och sidoplåt.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Gillar sista bilden Ser ut som att hålen i dörren är borrade efter heatpipes på kylaren.

Skrivet av coolerfreak:

Detta var ett riktigt schyst bygge. Kompakt och trångt, helt i min stil!
Heatpipsen såg verkligen ut att vara *meant to be*

Ja helt klart, antingen nån bra standard, stor dos tur eller så har cms ingenjörer helt enkelt kollat på den där!
Hittade en NH-D15 som fyndvara nu också, ska se om den har samma layout och möjligheter!

Skrivet av Godwulf:

Hej! Gillar din build! Tänker själv bygga in nr200. Du skrev att detta är nr200p men kommer den inte med temperedglass?

Såg att du hittade det, men ja, i Sverige tror jag bara NR200p säljs, som har båda, vilket är rätt skoj ändå att kunna byta och modda lite som man vill

Skrivet av Kaine_Uro:

Fick mig att tänka på denna herre... https://youtu.be/iMWHYBi7kG8

Trevligt med lite utmaning. 😀

Helt klart!

Håller på och kollar med temps på kvällarna, kör jag fläktar lågt så throttlar CPU på 75 grader tyvärr, så ska försöka hitta nån bra sweetspot mellan ljud och kyla!
Sen blir det att prova det med GPU samtidigt och se hur högt den går totalt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av pavl1sh:

Hmm, intressant. Är verkligen nyfiken på temps.

Men hade varit intressant att ha någon referens t.ex vilka temps det är med en NF-12A.

Kört Prime95 Small FFT samt Furmark ett tag nu, kanske 30 min
CPU: 73 grader
GPU: 83 grader

Stora cpu fläkten går på 860 RPM och lilla 1300
Chassifläktar kopplade på GPU går på 30% och GPU fläkt hoppar upp då och då till 35%
Hör lite surr från de, men ingen storm iaf

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

du fick en femma enbart för bilden där spetsarna på värmerören sticker ut genom sidopanelen, det var mysigt att se hålbilden passa perfekt haha

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt! Snacka om att använda utrymmet till max.

Testat med att CPU-fläktarna blåser neråt eller uppåt? Tänker spontant att få ut luften uppåt borde ge bättre temperatur?

Permalänk
Medlem

Kanske skulle få en liten luftspalt med slimfit fläktar under GPU. Deshroud hade säkert gjort skillnad, hoppas du testar!

Jävligt nice fit med sidopanelen och cpukylaren, gillade det skarpt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
99:e percentilen

Haha, ofattbar tur! Då vet man vilket moderkort som gäller i NR200P då.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Hittade en NH-D15 som fyndvara nu också, ska se om den har samma layout och möjligheter!

Hur gick det med D15:en?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Haha, ofattbar tur! Då vet man vilket moderkort som gäller i NR200P då.

Hur gick det med D15:en?

Get går icke, annan layout på ändarna på heatpipsen så passade inte in
Sett några som sågat/klippt upp panelen för att få plats, men kände inte att jag ville gå så långt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Get går icke, annan layout på ändarna på heatpipsen så passade inte in
Sett några som sågat/klippt upp panelen för att få plats, men kände inte att jag ville gå så långt

Det hade ju varit fusk dessutom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka mig på samma sak, men hur får du kylaren att fästa åt det hållet? Fungerar inte riktigt med hur hålen från moderkortet är långt ifrån varandra

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Tänkte försöka mig på samma sak, men hur får du kylaren att fästa åt det hållet? Fungerar inte riktigt med hur hålen från moderkortet är långt ifrån varandra

Har du nån bild?
Och vilket moderkort har du?
Har för mig att fästet för AM4 är kvadratiskt, så kunde skruva in noctuas fästen oavsett riktning
Vet dock inte om jag fick använda lägre distanser för AM4-fästet, var ett tag sen jag skruva ihop den nu

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Har du nån bild?
Och vilket moderkort har du?
Har för mig att fästet för AM4 är kvadratiskt, så kunde skruva in noctuas fästen oavsett riktning
Vet dock inte om jag fick använda lägre distanser för AM4-fästet, var ett tag sen jag skruva ihop den nu

Ja, jag har bara korta fästen som sitter på "kortsidan". Jag fick tag på en enklare noctuakylare så jag tror jag spar mig huvudvärken haha. Dh14 ganska overkill för Ryzen 5 5600x.

Har samma moderkort som dig. Den andra noctuakylaren (okänd modell) fick precis plats och är uppåt likt din kylare. Kan ju vara att jag faktiskt har en DH15 men den är så gammal så jag tvivlar på det.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Ja, jag har bara korta fästen som sitter på "kortsidan". Jag fick tag på en enklare noctuakylare så jag tror jag spar mig huvudvärken haha. Dh14 ganska overkill för Ryzen 5 5600x.

Har samma moderkort som dig. Den andra noctuakylaren (okänd modell) fick precis plats och är uppåt likt din kylare. Kan ju vara att jag faktiskt har en DH15 men den är så gammal så jag tvivlar på det.

Tror jag fixade en sån här gratis till den:
https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit

Och då hade man rätt många alternativ för montering!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Tror jag fixade en sån här gratis till den:
https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit

Och då hade man rätt många alternativ för montering!

Hmm, det gjorde jag med. undrar var de långa blivit av :). tack

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C