Systemkraven för Crysis Remastered får inte prestandasegmentet att skälva

Permalänk
Melding Plague

Systemkraven för Crysis Remastered får inte prestandasegmentet att skälva

Tungdrivet var bara förnamnet när Crysis lanserades år 2007, men systemkraven för remaster-utgåvan visar en mer blygsam sida.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lite trist ändå, känns som att spelet "levde en del" på de grova systemkraven.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Använder de senaste Crytek motorn och isåfall vilken version?

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att köra igenom och som gjord för min hårdvara 😊

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd

Synd att den inte kommer till DVD, vet inte om jag ska köpa det då.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Skandal!!! Alldeles för låga krav 😮😌

Permalänk
Medlem

How to kill a meme 101.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är inte grejen med Crysis att det ska vara tungdrivet??? 😆

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och spela, när det kommer till Steam eller Origin.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ska bli kul och spela, när det kommer till Steam eller Origin.

Origin? Finns det annat än EA-spel där?

Permalänk
Medlem

Inget 3080 som minimum, jag är besvik

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kanske är bättre optimerat än originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Använder de senaste Crytek motorn och isåfall vilken version?

Om de använder den senaste så använder de väl den senaste versionen?
Men det verkar vara CryEngine 5.6 de använder.
Vilket är samma som de använder till Hunt Showdown

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Jag gissar att den nya spelmotorn är mycket bättre på många sätt. T.ex. optimerat för multitrådat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag gissar att den nya spelmotorn är mycket bättre på många sätt. T.ex. optimerat för multitrådat.

Jo, det är möjligt. Sedan avsaknaden av animationer för träd och grönska gör nog en hel del med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

"But can it rum Crysis rem"..-yes, everything does run it..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd

Fast Crysis var inte så tungdrivet om du sänkte inställningarna. Jag spelade det på en riktig budgetdator (Athlon 64 3000+ i 2.4Ghz och Radeon x1950 Pro) i medium/high på 1280x1024.

Permalänk
Medlem

Ropa inte hej innan tester från alla olika slags datorer är inne.

Skrivet av MinscS2:

How to kill a meme 101.

Men man kunde ju se det som en positiv sak att tekniken har inte tagit ett litet steg utan ett stort kliv.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Blev riktigt nyfiken på sista paragrafen. Någon kunnig villig att spekulera här om vad det innebär att de kör vad som påstås vara realtids-raytracing utan nykonstruerad hårdvara?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Blev riktigt nyfiken på sista paragrafen. Någon kunnig villig att spekulera här om vad det innebär att de kör vad som påstås vara realtids-raytracing utan nykonstruerad hårdvara?

Du behöver ingen dedikerad hårdvara för Ray tracing, det körs istället helt mjukvarumässigt. Inte lika effektivt eftersom du inte får den accelration du hade fått med dedikerade RT-kärnor.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du behöver ingen dedikerad hårdvara för Ray tracing, det körs istället helt mjukvarumässigt. Inte lika effektivt eftersom du inte får den accelration du hade fått med dedikerade RT-kärnor.

fördelen är att alla kan få se vad RT kan göra och om det implementerat det på rätt ställen kan det fungera OK endå. om spelet är snyggare och kräver sämre hårdvara än originalet kanske dom även optimerat det lite.
originalet kan jag än idag inte köra på max inställningar med konstant 60 fps, ibland dippar jag under. ska bli intressant och se vad dom lyckats med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

fördelen är att alla kan få se vad RT kan göra och om det implementerat det på rätt ställen kan det fungera OK endå. om spelet är snyggare och kräver sämre hårdvara än originalet kanske dom även optimerat det lite.
originalet kan jag än idag inte köra på max inställningar med konstant 60 fps, ibland dippar jag under. ska bli intressant och se vad dom lyckats med.

Givetvis, vi får se helt enkelt. Det kommer givetvis vara mer optimerat och är väl troligtvis gjort med deras senaste version av Cryengine. Det är ju dock fortfarande en uppdaterad version och inte ett helt nyutvecklad spel med allt vad det hade inneburit, dvs. även om det har nya effekter så tyckte jag inte demot var särskilt imponerande med dagens mått mätt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du behöver ingen dedikerad hårdvara för Ray tracing, det körs istället helt mjukvarumässigt. Inte lika effektivt eftersom du inte får den accelration du hade fått med dedikerade RT-kärnor.

Men som jag skrev i en annan tråd så kommer de ha hårdvarustöd också och då sa jag att jag tror att nVidia har ett finger med i spelet

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Crysis det optimala speltestet nu mera för att se om det är dags uppgradera eller inte.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Alltså, Crysis originalet kördes ju så uruselt segt pga dålig optimering. Nu har dom ju jobbat på den biten. Jag antar att t.ex stöd för flera CPU kärnor är en del av jobbet som gjorts.

Men visst, hade man haft ett 100% raytracing läge hade det ju varit... En smula mer tungdrivet.

Väntar tills det dyker upp på Steam eller kanske GOG om jag har tur innan jag köper.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du behöver ingen dedikerad hårdvara för Ray tracing, det körs istället helt mjukvarumässigt. Inte lika effektivt eftersom du inte får den accelration du hade fått med dedikerade RT-kärnor.

Alltså, så långt är jag med. Men RT kräver trots allt mycket beräkningskapacitet. ”Det körs via mjukvara” var inte riktigt den nivå av svar jag hoppades på givet den talangfulla communityn vi har här men ptja nåja

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Alltså, så långt är jag med. Men RT kräver trots allt mycket beräkningskapacitet. ”Det körs via mjukvara” var inte riktigt den nivå av svar jag hoppades på givet den talangfulla communityn vi har här men ptja nåja

Demot Crytek släppte med deras RT-lösning presterade klart bättre på hårdvara med dedikerat kisel för RT, Digital Foundry testade det pch gick igenom det relativt detaljerat. Så motorn nyttjar RT-hårdvara bra tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Alltså, så långt är jag med. Men RT kräver trots allt mycket beräkningskapacitet. ”Det körs via mjukvara” var inte riktigt den nivå av svar jag hoppades på givet den talangfulla communityn vi har här men ptja nåja

Haha! Jag tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer i detta fall. Förhoppningsvis kan kanske någon av det lite mer tekniskt insatta det, men jag tror du får fråga lite mer specifikt om du vill ha ett utförligare svar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Demot Crytek släppte med deras RT-lösning presterade klart bättre på hårdvara med dedikerat kisel för RT, Digital Foundry testade det pch gick igenom det relativt detaljerat. Så motorn nyttjar RT-hårdvara bra tror jag.

Okej kände jag inte till. Kan du posta länken till det avsnittet tror du?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Crysis det optimala speltestet nu mera för att se om det är dags uppgradera eller inte.

Du kommer förmodligen bli besviken om du hoppats på att detta skall vara den nya referensen av "tungdrivet" spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.