Nvidia avslöjar fler detaljer kring kyllösningen på Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avslöjar fler detaljer kring kyllösningen på Geforce RTX 3000-serien

Med kraftigt uppvridet effektuttag på Ampere-familjen krävs ordentliga kylanordningar, vilket Nvidia nu pratar mer om.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Innovation that excites, men det var väl en slogan från något annat företag

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Med vattenkylning monterat kommer det ju se ut som en liten leksak

Permalänk
Medlem

Man ser ju rättså tydligt att 30C+ är när Titan RTX är på 100C och över... vid mer rimliga temperaturer är det mindre än så, så det känns lite överdrivet... kunde dom inte skrivit minst 20C svalare och inte ljugit istället?

Edit: dessutom drar ju inte RTX Titan 350W, så denna ’jämförelse’ blir ju än mer teoretisk...

Sen är kortet fysiskt större med större fläktar och mer yta på flänsarna, så inte konstigt om det skulle fungera lite bättre, men känns ju mer som att 10 grader är att vänta sig jämfört med det kortet vid normala förhållanden, och det är väl imponerande nog med tanke på 100W högre effektuttag, ingen poäng med att ljuga här Nvidia...

Permalänk
Medlem

Tycker ändå vi användare är lite naiva om vi tror att en luftburen kyllösning skall kunna prestera så extremt mycket bättre mellan en generation till en annan.
Dessa kylare är sedan länge ganska optimerade vad det gäller värmeavledning. Det är därför inte värst mycket nytt man kan ta till bordet utan det handlar helt enkelt bara om att anpassa efter gällande behov.
I 3xxx fallet är jag övertygad om att referensdesginen är större för att kunna hantera effekten bättre och att man har en blowerfläkt och en vanlig (ja vänd upp o ner) då har det enbart med att göra att man vill begränsa mängden värme som sprids I chassit.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara släppa korten snart, det kliar i köpfingret! /Otålig konsument

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan väl absolut vara i klass eller t.o.m bättre (återstår att se) än bottenskrapet av eftermarknadskortens kylare. Själv blir det eftermarknadskort då jag vill ha både bättre kylare och bättre VRM bland annat.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har inte marknadsavdelningen missat lite?

Eller runt 1/3 - del av flänsarna är funktionslösa som en blinftarm...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har inte marknadsavdelningen missat lite?

Eller runt 1/3 - del av flänsarna är funktionslösa som en blinftarm...

https://i.ibb.co/kQ48tzv/Nvidia.png

”Kylflänsarna” vid mitten av kortet får ingen luft från fläktarna utan är passiva, kanske gjorda av plast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tycker ändå vi användare är lite naiva om vi tror att en luftburen kyllösning skall kunna prestera så extremt mycket bättre mellan en generation till en annan.
Dessa kylare är sedan länge ganska optimerade vad det gäller värmeavledning. Det är därför inte värst mycket nytt man kan ta till bordet utan det handlar helt enkelt bara om att anpassa efter gällande behov.
I 3xxx fallet är jag övertygad om att referensdesginen är större för att kunna hantera effekten bättre och att man har en blowerfläkt och en vanlig (ja vänd upp o ner) då har det enbart med att göra att man vill begränsa mängden värme som sprids I chassit.

Skillnaden mellan top-down och tower är ju ganska stor när man kollar på CPU, och denna nya kylare blir ju ungefär som ett vanligt kyltorn eftersom det kan blåsa fritt ’genom’ kortet

Permalänk
Medlem

Så galet hypad på detta kort! Men hur stor är chansen att man kan få tag på ett under releasedagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Kylflänsarna” vid mitten av kortet får ingen luft från fläktarna utan är passiva, kanske gjorda av plast?

Det är ju lätt att testa med en fläkt på

Permalänk
Medlem

Dom flänsarna i mitten har nog sin funktion.
Man ser att dom har kontakt med "rören"

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-ampere-arch...

En liten fläkt som moddas över dom flänsarna borde ge bättre kylning?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dom flänsarna i mitten har nog sin funktion.
Man ser att dom har kontakt med "rören"

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-ampere-arch...https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-ampere-architecture-board-design-gaming-tech-software/images/rtx-3080-cooler.jpg

En liten fläkt som moddas över dom flänsarna borde ge bättre kylning?

Man ser ju tydligt på den bilden att ingen av fläktarna kan blåsa in luft i dom dock, de är passiva om de ens är metall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man ser ju tydligt på den bilden att ingen av fläktarna kan blåsa in luft i dom dock, de är passiva om de ens är metall

Tror att framtiden får visa på vad som är rätt, men kylflänsar av plast utan funktion är ju som att sätta en plastattrapp i motorrummet i hopp om att lura folk till tron att där sitter en V8'a när det i själva verket är en 1,1 Liters 4'a...
Är ju inte ens nördigt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Varför alla konspirationsteorier? Kylflänsar av plast? Sluta bara.

Permalänk
Avstängd

Hur bra presterar 3000-serien om dom hade dragit lika lite ström som 2000-serien? Hur mycket av prestandaförbättringen kommer från den ökade strömförbukningen? Detta hade jag velat se i Sweclockers kommande test av 3000-korten. Prestanda per watt.

I mina öron ser prestandaklivet ut att vara för den stora strömförbrukningen. Det revolutionerande med 3000 för mig är priset. Mycket lägre för samma prestanda som äldre generationen.

Hade gärna sett Nvidia effektivisera korten. 300W för ett grafikkort? Jag vill se kort utan extra strömkabeln och ändå ha bra prestanda. Som för 20 år sedan. Då räknade jag inte med Voodoo 5.

Permalänk

Vet ni om när ni på swec får tillgång till korten för test?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Visst, nya Ampere verkar enormt kraftiga, och jag är själv supersugen på att uppgradera mitt 1080 -> 3080. Men det känns som om hela den här lanseringen bara osar ohederlig marknadsföring. Jag ska så klart vänta på oberoende recensioner från Sweclocker, men jag kanske tar och behåller mitt 1080 trots allt.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av ett RTX 3080 FE, men ärligt talat kommer jag nog köpa det jag kommer över när de släpps.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Varför alla konspirationsteorier? Kylflänsar av plast? Sluta bara.

Dom kan ju nästan lika gärna vara det eftersom de är helt avskilda från allt luftflöde med väggar, och dessutom är det ju där till exempel strömkontakten sitter, så det kan absolut vara så att de inte är fullhöga och mest är där för att se bra ut. Det har hänt förr att saker mest är där för design

Permalänk
Medlem

Har jag missförstått grafen? När temperaturen sjunker ökar ljudnivån? Det har säkert en bra förklaring, jag är bara lite trött sen NHL-matcherna i natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Innovation that excites, men det var väl en slogan från något annat företag

Från YouTube:
Chris Harris Lap: GT-R Nismo | Extra Gear
Nismo Festival: Innovation That Excites

Om man bara kunde komma på vad för typ av produkt man kan sitta i och köra med.
Samt vilken tillverkare som använder Nismo märkning på vissa av sina produkter.

Hmm...
Måste vara Bosch Nismo kylskåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Vet ni om när ni på swec får tillgång till korten för test?

Sweclockers har alltid fått kort att testa och släppt när NDA går ut. Men allt är under NDA, så de får inte säga något. Inklusive när NDA går ut. Förra året släpptes recensioner 1 dag innan säljstart. Så räkna med den 16e klockan 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Har jag missförstått grafen? När temperaturen sjunker ökar ljudnivån? Det har säkert en bra förklaring, jag är bara lite trött sen NHL-matcherna i natt.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/86618?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODY2MTgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIyMjlmYzE4NDA3MzA3YWM4YTBiZjk2OTMxYmI4ZGU1OCJ9

Det är precis så det alltid fungerat!

Om kortet är 90C vid en ljudnivå måste ju fläktarna snurra fortare och låta mer för att kortet ska kunna bli svalare. Måste vara någon tankevurpa här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Har jag missförstått grafen? När temperaturen sjunker ökar ljudnivån? Det har säkert en bra förklaring, jag är bara lite trött sen NHL-matcherna i natt.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/86618?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODY2MTgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIyMjlmYzE4NDA3MzA3YWM4YTBiZjk2OTMxYmI4ZGU1OCJ9

När du drar upp varvtalet på fläktarna så låter de mer och temperaturen går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Har jag missförstått grafen? När temperaturen sjunker ökar ljudnivån? Det har säkert en bra förklaring, jag är bara lite trött sen NHL-matcherna i natt.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/86618?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODY2MTgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIyMjlmYzE4NDA3MzA3YWM4YTBiZjk2OTMxYmI4ZGU1OCJ9

GPUn lämnar här konstant 350W i värme, för att kyla mer behöver fläktarna snurra mer. För att hålla full BOOST behöver GPUn vara 75grader eller svalare, det gör den vid ca 26dB (den gamla ca 46dB). dB mäts så att 6dB hörs dubbelt så högt för våra öron, var vid 18dB är 3x så mycket. Det Nvidia sagt är att deras nya kylare är 3x så tystare jämfört med den gamla.

Det man skulle vilja se är hur många dB Titan RTX behövde för att kyla sina 280W, först då vet man om den nya är tystare.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Hur bra presterar 3000-serien om dom hade dragit lika lite ström som 2000-serien? Hur mycket av prestandaförbättringen kommer från den ökade strömförbukningen? Detta hade jag velat se i Sweclockers kommande test av 3000-korten. Prestanda per watt.

I mina öron ser prestandaklivet ut att vara för den stora strömförbrukningen. Det revolutionerande med 3000 för mig är priset. Mycket lägre för samma prestanda som äldre generationen.

Hade gärna sett Nvidia effektivisera korten. 300W för ett grafikkort? Jag vill se kort utan extra strömkabeln och ändå ha bra prestanda. Som för 20 år sedan. Då räknade jag inte med Voodoo 5.

Det verkar vara RTX 3070 man ska satsa på om man vill ha prestanda per watt.
Verkar som RTX 3070 kommer ha ungefär samma strömförbrukning som RTX 2080 men prestanda lite bättre än RTX 2080Ti.

TechPowerUp brukar mäta grafikkorts strömförbrukning
(Till skillnad från SweClockers som mäter datorns strömförbrukning).
Exempelvis:
NVIDIA GeForce RTX 2080 Founders Edition 8 GB Review - Power Consumption

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Vet ni om när ni på swec får tillgång till korten för test?

Test släpps samma dag som korten släpps. Dem försa sig på Inets Q&A. Finns på youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Test släpps samma dag som korten släpps. Dem försa sig på Inets Q&A. Finns på youtube

Den 14'nde är ett datum som har florerat de sista dagarna vad gäller tester på FE-korten. Hoppas att det stämmer så jag har nån dag att bestämma mig om köp.

Visar det sig att FE-korten inte är semi-passiva blir det inget köp.