Nvidia Ampere – en teknisk djupdykning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Läste detta och tänkte att detta måste vara skrivet av en "amd fanboooi".
Fortsätter läsa och ser din datorspec, amdfanboi confirmed.

Jo jag förstår att ni inte gillar denna release som är som en roundhouse KO på amd.
Jag förväntar mig att amd kommer branda om sitt flagskepp till en nivå som tävlar med 3070... Tror inte de har något att släppa i 3080/90 nivå.

Jag har Nvidia 2070s idag om du inte ser det, svårt att läsa men inte att peka finger tydligen.
Inte ägt en AMD GPU sen 290 tiden

CPU: AMD > Intel
GPU: AMD < Nvidia

Jag köper efter prestanda per krona och inte efter färg.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Viking
Skrivet av Barilla08:

Läste detta och tänkte att detta måste vara skrivet av en "amd fanboooi".
Fortsätter läsa och ser din datorspec, amdfanboi confirmed.

Är man AMD-fanboi bara för att man har en Ryzen-CPU?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har ingen Nvidia GPU nyare än min 850M i min laptop.

Min poäng var alltså att folk borde vara sura över att Nvidia höjde priserna extremt för något med dålig prestanda och beta-hårdvara bara för att de kunde och AMD inte konkurrerade. Priserna var alldeles för höga på 2000-serien och de som behövde ett nytt kort då har blivit ’lurade’ att de skulle vara värt det med RTX. Nu säljer de större och dyrare chip med allting bättre än förr för extremt lite pengar. Jag skulle aldrig mer ge dom en krona

Jag känner mig övertygad om att de hade kunnat sälja Turing för 50-70% och fortfarande tjänat groteska pengar

Håller med dig med snudd på "extremt lite pengar". Det är väl främst storleken på GPU:n i kombination med yields som avgör. Toppkortet (3090) är ju ännu dyrare så det känns fel att säga att Ampere är billigare (dock är väl chippet något större i och för sig).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nvidia RTX2080TI: 14000kr
EK vattenblock: 2000Kr

Mitt ansiktsutryck när ett 4000kr entry levelkort har bättre prestanda? OVÄRDELIGT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Vad är det att vara sur över? Jag visste att risken var stor att nästa serie med RTX skulle vara mycket billigare när jag köpte mitt 2080ti, att sätta ett högt pris på något med en ny häftig teknik som dom kan hypa är inget ovanligt, plus att som någon annan sa, bitcoin-mining hade drivit upp priserna redan innan.

Man kan inte vara arg över att nästa generation av delar till en PC är mycket bättre än den förra eftersom företagen envisas med att släppa förbättrade versioner av allt hela tiden, en månad eller två efter att man köpt det "värsta" så finns det något bättre igen.

Lovar att 3080ti kommer avtäckas i slutet av det här året eller i början på nästa. Ska alla som köpt 3080 vara arga då?

Inte sedan 2004 har entrylevelkort på nästa generation varit snabbare än förra generations flaggskepp. Klart folk blir lite sura när andrahands priserna på deras svindyra kort är nere i botten.

Vi gått efter den historiska information vi har och (korrekt) agerat därefter. Nu har det visat sig att vi har blivit pippade totalt.

Bra för PC marknaden totalt men trisst för 2080ti ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Nvidia RTX2080TI: 14000kr
EK vattenblock: 2000Kr

Mitt ansiktsutryck när ett 4000kr entry levelkort har bättre prestanda? OVÄRDELIGT!

4000? 1070 tror man väl kostar 7000-8000k med skatter och skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Håller med dig med snudd på "extremt lite pengar". Det är väl främst storleken på GPU:n i kombination med yields som avgör. Toppkortet (3090) är ju ännu dyrare så det känns fel att säga att Ampere är billigare (dock är väl chippet något större i och för sig).

Beror väl på vad man jämför med.
Om det är så att 3090 är tänkt att ersätta rtx titan och inte 2080ti, då är det inte en prisökning utan en prissänkning på $1000.
3090 är ett bättre namn än rtx titan A, jag hoppas att titan är historia.
Namnkonventionen för titan kort är lite all over.

Men jämfört med 2080ti är det väldigt dyrt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av naikon:

4000? 1070 tror man väl kostar 7000-8000k med skatter och skit?

Antar att du menar 3070. Det finns att köpa för 5625 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Hej.
Nu när vi fått se lite mer om nya korten äntligen.
Hur tror ni ett 3070 passar in i mitt system Ryzen 1800x 2666mhz minnen mitt moderkort är B350 styrkrets pci 3.0.
Tror ni det orkar med trycket ? eller borde man avvakta och se om dom släpper ett 3060 super/ti kort istället ?
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Håller med dig med snudd på "extremt lite pengar". Det är väl främst storleken på GPU:n i kombination med yields som avgör. Toppkortet (3090) är ju ännu dyrare så det känns fel att säga att Ampere är billigare (dock är väl chippet något större i och för sig).

Billigare för samma prestanda och relativt prissättningen för samma segmentering är väl det folk menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ah ok, billigare än vad jag trodde! Positivt överraskad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

4000? 1070 tror man väl kostar 7000-8000k med skatter och skit?

3070 ska kosta 5625 som slutpris enligt Nvidia själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Beror väl på vad man jämför med.
Om det är så att 3090 är tänkt att ersätta rtx titan och inte 2080ti, då är det inte en prisökning utan en prissänkning på $1000.
3090 är ett bättre namn än rtx titan A, jag hoppas att titan är historia.
Namnkonventionen för titan kort är lite all over.

Men jämfört med 2080ti är det väldigt dyrt.

Ja vi får se helt enkelt. Men har svårt att tro att dom skippar Titan-korten. GTX och RTX-korten har väl alltid haft begränsningar med vissa typer av beräkningar jämfört med Titan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja vi får se helt enkelt. Men har svårt att tro att dom skippar Titan-korten. GTX och RTX-korten har väl alltid haft begränsningar med vissa typer av beräkningar jämfört med Titan.

3090 ÄR Titan för 3000-serien. Hur många gånger ska det behöva påpekas...?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

3090 ÄR Titan för 3000-serien. Hur många gånger ska det behöva påpekas...?

Det är väl upp till vem som helst att göra sina egna jämförelser. Heter den inte Titan är den inte Titan. 2080 ersätts väl rimligen av 3080 (till och med samma pris) men vissa räknar 3080 som en billig ersättare till 2080ti istället.

2080ti har väl ingen rak ersättare före det kommer en 3080ti framöver, men många jämför den fritt med alla modellerna som presenterats.

3090 är antagligen så dyrt för att ställa 3080 i bättre ljus och för att ha utrymme att få plats med fler kort

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket vi ska tro på de prestandasiffrorna vi har sett än så länge?

I Doom jämförelsen mellan ett 2080ti och ett 3080 så hade de betydligt sämre FPS på deras 2080ti än vad jag har på mitt oklockat. Överklockat så har jag samma siffror som 3080 de visade.

Har svårt att tro att ett 3070 kommer upp i de siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

3090 ÄR Titan för 3000-serien. Hur många gånger ska det behöva påpekas...?

Ok, ber så hemskt mycket om ursäkt ;-D

Posta gärna länken till den sida Nvidia eller någon annan trovärdig journalist bekräftat detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ok, ber så hemskt mycket om ursäkt ;-D

Posta gärna länken till den sida Nvidia eller någon annan trovärdig journalist bekräftat detta.

Läderjackan själv säger det när han presenterar 3090.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Här är en bench på ashes of the singularity

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-4k-aots-b...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Med 30% högre effektuttag...
Känns som att kärnorna inte förtjänas att räknas som två alltså... (I alla fall i det här testet)

Permalänk
Datavetare

GB5 är inte perfekt, men det är tack och lov inte Cinebench...

Precis som CPU-testet kör man inte bara en enda last, utan man kör flera olika laster där poängen är ett geometriskt medelvärde över alla tester. Då det är ett geometriskt medelvärde får enskilda avvikande värden uppåt väldigt liten effekt.

Vissa av deltesterna här har en mix av FP32 och INT32, där kommer Turing klara sig väsentligt bättre mot Ampere än i fall som är nästan bara FP32.

En del tester är bandbredds krävande, medan vissa beror mer på latens. Latens ändras tyvärr nästan inte alls mellan generationer och rent generellt är låg latens inte en stark punkt för GPUer.

Att GB5s GPU-tester har bra spridning ser vi indikation på här, är allt från 0 % skillnad upp till 56 % fördel 3080. SFFT och fysiktestet är riktigt FP32 tungt, det är också två tester där vi ser större fördel för Ampere.

Rådata, test/fördel 3080.

[ ('Sobel', 1.32), ('Canny', 1.47), ('Stereo Matching', 1.56), ('Histogram Equalization', 1.49), ('Gaussian Blur', 0.99), ('Depth of Field', 1.09), ('Face Detection', 1.43), ('Horizon Detection', 1.28), ('Feature Matching', 1.06), ('Particle Physics', 1.54), ('SFFT', 1.53) ]

Jämförelse med GB5 egen grafik

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Inte sedan 2004 har entrylevelkort på nästa generation varit snabbare än förra generations flaggskepp. Klart folk blir lite sura när andrahands priserna på deras svindyra kort är nere i botten.

Vi gått efter den historiska information vi har och (korrekt) agerat därefter. Nu har det visat sig att vi har blivit pippade totalt.

Bra för PC marknaden totalt men trisst för 2080ti ägare.

Jo det klart det kan vara lite tråkigt att andrahandspriset går ner, men det är nog mest sig själv man ska vara lite sur på i så fall eftersom man köpt något dyrt med baktanken att man att man kommer kunna tjäna igen en stor del av summa bara för att så har det varit de senaste åren. Tycker själv det är lite naivt att tänka så, speciellt om det var en vägande del i beslutet av att köpa ett 2080ti.

Nu påverkar det mig inte alls då jag alltid ger mina gamla delar till en kompis och jag är bara glad över att vi verkar få ett fint grafikkort för ett okej pris den här gången.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Inte sedan 2004 har entrylevelkort på nästa generation varit snabbare än förra generations flaggskepp. Klart folk blir lite sura när andrahands priserna på deras svindyra kort är nere i botten.

Vi gått efter den historiska information vi har och (korrekt) agerat därefter. Nu har det visat sig att vi har blivit pippade totalt.

Bra för PC marknaden totalt men trisst för 2080ti ägare.

Jag har lite svårt att få ihop ’entry-level’ med nästan 6000kr.

xx70 har väl alltid varit high-mid-range snarare än entry level, och sedan förra generationen tog kortet ett definitivt steg upp från tidigare. 970 kostade väl typ hälften om jag minns rätt...

Entry level för mig är typ Polaris eller 1650, denna klass av kort kommer ta lång tid innan de slår 2080ti