Simple Audio Högtalare stänger av sig?

Permalänk
Medlem

Simple Audio Högtalare stänger av sig?

Hoj!

Har ett riktigt mysko problem som jag inte riktigt förstår mig på vad problemet är.

Det gäller mina högtalare Simple Audio Listen

https://www.dustinhome.se/product/5010763595/simple-audio-lis...

Haft dom sedan 2015 aldrig haft något problem tills nu.

Problemet är när jag kollar på film å det kommer nån riktig bas frekvens eller något som skapar vibration så stänger högtalarna av sig, sen efter 1 - 3 sekunder så knäpps dom igång igen.

Har testat kopplat i högtalarna på mina andra datorer samma sak gäller där.

Men dom stänger inte av sig när man lyssnar på Spotify eller något dylikt utan just film.

Finns det något jag kan göra? eller är det slut på dem?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bärrich:

Hoj!

Har ett riktigt mysko problem som jag inte riktigt förstår mig på vad problemet är.

Det gäller mina högtalare Simple Audio Listen

https://www.dustinhome.se/product/5010763595/simple-audio-lis...

Haft dom sedan 2015 aldrig haft något problem tills nu.

Problemet är när jag kollar på film å det kommer nån riktig bas frekvens eller något som skapar vibration så stänger högtalarna av sig, sen efter 1 - 3 sekunder så knäpps dom igång igen.

Har testat kopplat i högtalarna på mina andra datorer samma sak gäller där.

Men dom stänger inte av sig när man lyssnar på Spotify eller något dylikt utan just film.

Finns det något jag kan göra? eller är det slut på dem?

Låter som om det är en skyddskrets som aktiveras, har du kontrollerat vad i insignalen som triggar den för det kan ju vara "fel" på insignalen typ DC in men det kan ju även vara skyddskretsen elelr högtalaren som är trasig men att undersöka via en annan signalkälla med kontrollerbart repeterbar utsignal för att ta reda på vad som får den att stänga av sig eller inte kan ge en uppfattning om det så spela den via en signalgenerator och helst också via nått annat än den dator som nu strular utifall det är ett problem ed ljudkortet så att det tex ger dc ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Ber om ursäkt för sent svar.

Går att ansluta högtalarna via bluetooth - usb - 3.5 ljudport (testat alla anslutningar samma fel).

Samma fel fortfarande går att ha på högsta men efter en viss stund så knäpps dom av å sen knäpper dom på sig igen.
Öppnade upp högtalarna för ev kolla om det var någon synlig kortis eller något eller något kondensator som kanske läckte men var lite svårt att se ( se bild )

Skulle det ev kunna vara ström kabeln? eller ev själva power bricken till högtalarna som krånglar?

har varit så himla nöjd med högtalarna i alla dessa år vore synd om detta är slutet för dem om det ev inte går att lämna in dom nånstans för lagning eller något.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bärrich:

@mrqaffe:

Ber om ursäkt för sent svar.

Går att ansluta högtalarna via bluetooth - usb - 3.5 ljudport (testat alla anslutningar samma fel).

Samma fel fortfarande går att ha på högsta men efter en viss stund så knäpps dom av å sen knäpper dom på sig igen.
Öppnade upp högtalarna för ev kolla om det var någon synlig kortis eller något eller något kondensator som kanske läckte men var lite svårt att se ( se bild )

https://i.imgur.com/bqSvfaA.jpg

Skulle det ev kunna vara ström kabeln? eller ev själva power bricken till högtalarna som krånglar?

har varit så himla nöjd med högtalarna i alla dessa år vore synd om detta är slutet för dem om det ev inte går att lämna in dom nånstans för lagning eller något.

Det är osannolikt att det beror på en kabel för då borde det inte funka alls
men en trasig nätdel kan ju naturligtvis påverka så kan du mäta spänningen på den är det bra.
Svårt att säga nått via den bilden mer än att de verkar ha limmat mycket i nederkant på bilden för det ser inte ut som ett läckage eftersom det även sitter liknade massa på kristallen och en kontakt högre upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Nej hela kretskortet sitter fast limmat.
Vette fåglarna varför dem har gjort så men den gick verkligen inte att få bort för att få ev en bättre bild..

Men har verkligen kikat på det ordentligt inget synligt iallafall.

Dom är nog helt enkelt trasiga.

Får försöka hitta något nytt med blåtand/USB anslutning runt 1500kr klassen om det går hitta något snarlikt som dem jag hade.

Men får tacka för alla svaren : )

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bärrich:

@mrqaffe:

Nej hela kretskortet sitter fast limmat.
Vette fåglarna varför dem har gjort så men den gick verkligen inte att få bort för att få ev en bättre bild..

Men har verkligen kikat på det ordentligt inget synligt iallafall.

Dom är nog helt enkelt trasiga.

Får försöka hitta något nytt med blåtand/USB anslutning runt 1500kr klassen om det går hitta något snarlikt som dem jag hade.

Men får tacka för alla svaren : )

Att de limmar beror nog på att de vill säkra det mot vibrationer både i transporten och för att elektroniken sitter i högtalaren som vibrerar så fort den spelar, ska man bygga det billigt är lim en produktionsmässigt billig men inte alltid så servicevänlig lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.