Permalänk
Medlem

Sony a6000 köpråd

Sitter nu i tankar om att skaffa mig en ny kamera då min nikon 5100 har börja ha gjort sitt. Vill ha en mer behändig kamera och snubblade in på Sony a6000.

Priset gjorde det än mer intressant. Dock så ser jag att den har varit med ett tag. Är den värd att ge en chans?

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

A6000 är ju, som du säger en äldre modell, som släpptes 2012. Om det inte är för mycket utanför det du vill lägga kan det vara värt att ta en titt på A6100 som är modellen som ersätter A6000 (den presenterades 1 år sedan typ nu, funnits i butik sedan Oktober/November något). Med det sagt så, beroende på hur du fotar och vad så kan A6000 vara mer än tillräcklig åt dig.

Om du kan tänka dig hålla ut lite ryktas det om en Nikon Z30, beroende på vilken sida man kollar, ska kunna komma redan nu i höst eller nästa år åtminstone. Det är en klass under Nikon Z50 som jag tycker kan vara värd att ta en titt på. Den är mycket dyrare än A6000, snäppet dyrare än A6100 beroende på vilket kit du vill köpa. Om du har fotat med Nikon väldigt länge tänker jag att det kan vara en lättare övergång till en annan Nikon. Z50 är inte alls gammal och Z30 kommer nog då som sagt bli billigare när den väl dyker upp.

Kan rekommendera denna video, lite längre dock, om du vill ha en genomgång av Sonymodellerna (även om det kanske bara är en, eller max två modeller som är intressanta för dig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av niagi:

A6000 är ju, som du säger en äldre modell, som släpptes 2012. Om det inte är för mycket utanför det du vill lägga kan det vara värt att ta en titt på A6100 som är modellen som ersätter A6000 (den presenterades 1 år sedan typ nu, funnits i butik sedan Oktober/November något). Med det sagt så, beroende på hur du fotar och vad så kan A6000 vara mer än tillräcklig åt dig.

Om du kan tänka dig hålla ut lite ryktas det om en Nikon Z30, beroende på vilken sida man kollar, ska kunna komma redan nu i höst eller nästa år åtminstone. Det är en klass under Nikon Z50 som jag tycker kan vara värd att ta en titt på. Den är mycket dyrare än A6000, snäppet dyrare än A6100 beroende på vilket kit du vill köpa. Om du har fotat med Nikon väldigt länge tänker jag att det kan vara en lättare övergång till en annan Nikon. Z50 är inte alls gammal och Z30 kommer nog då som sagt bli billigare när den väl dyker upp.

Kan rekommendera denna video, lite längre dock, om du vill ha en genomgång av Sonymodellerna (även om det kanske bara är en, eller max två modeller som är intressanta för dig)

https://www.youtube.com/watch?v=2Daqp35zNj0

jämförde modellerna på prisjakt och a6000 blir rätt stor uppgradering mot d5100 det jag dock funderar på är om man införskaffar z50 så kan man använda gluggarna man redan har (med adapter till fattningen då vad jag förstå är de ej samma) z30 ska släppas tydligen i november. men återstår att se va de blir.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk

A6100 är väl kanske inte helt rättvis att jämföra med A6000.. Men allt beror på vad du ska fota. Är det mycket rörliga motiv så har A6100 en rejält förbättrad och mer träffsäker autofokus, och bättre bildkvalitet (i synnerhet ISO-prestanda). Återigen så beror det ju på vad du fotar mest och vilken prisklass du tänkt lägga dig i. A6100 kostar ju mer än dubbelt så mycket som A6000, pengar som du kan lägga på ett bättre objektiv.

Skulle säga att det inte är någon vits att köpa en A6100 och köra enbart kitobjektivet, då får du bättre bilder överlag med A6000 och t ex ett Sony E 18-135/3,5-5,6 OSS, som för övrigt är ett väldigt bra och prisvärt "allt-i-ett"-objektiv.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

Priset gjorde det än mer intressant. Dock så ser jag att den har varit med ett tag. Är den värd att ge en chans?

Det beror ju på vilka egenskaper som är viktiga. Vad gäller bildkvalitet så sker det inte enorma förbättringar från modell till modell numera däremot händer det ju mer vad gäller andra saker, som autofokus video osv.
Beronde på vad som är viktigt så tycker jag absolut inte att man ska vara rädd för att köpa en "gammal" kamera. Bara för att det kommit ut nyare varianter blir ju inte föregångaren automatiskt dålig utan kan fortfarande vara bra.
Det är mer värt, IMO, att ha pengar över och köpa objektiv eller andra tillbehör för än att lägga mer pengar på huset.

Jag har en D750 och en RX100 III, båda från 2014 och jag har inga som helst funderingar på att byta någon av dem.

A6000 är ett rätt rejält lyft både i bildkvalitet men framför allt prestanda jämfört med en D5100.

Värt att nämna när Sony är på tapeten är att beroende på hur kräsen man är med bildkvaliteten så är deras 16-50 pannkakszoom inte super. Framför allt i vidvinkelläget blir den aldrig riktigt skarp ute i hörnen, även om man bländar ner. Med andra objektiv blir det ju dyrare och kameran som helhelt blir ju inte lika kompakt (bortsett ett par fasta objektiv, typ).

Ang. om det är värt att skaffa en spegellös från Nikon istället, för att kunna använda befinliga objektiv så beror väl det på vad det är för objektiv du har idag.

Permalänk
Medlem

Som bland annat dumbo nämnde så håller jag med om att det är bättre att satsa på bra glas till huset. Även för Nikon kameran, ja Z-mount är ju ett nytt mount som Nikon släppte i samband med deras nya spegellösa kameror. Du har ju FTZ adaptern som kan vara något, speciellt om du redan har några bra objektiv till F-mount.

Till Z mount finns det endast två native APS-C objektiv (DX), dvs de två som finns i stora Z50 kitet. De objektiven är lite plastiga men bra bildkvalitet. (Det finns ju alltid möjlighet att köpa något fullframe Z objektiv såklart) Köpte ny kamera nyligen själv, och var väldigt lockad att satsa på Z50 men valde bort den pga bristen på objektiv.

Sonys kitobjektiv (PZ 16-50 f/3.5-5.6) är ingen höjdare, det är väl mest känt som det sämsta kitobjektivet, typ. 18-135:an som mbilander nämner håller jag med om är väldigt prisvärt för räckvidden och kvalitén. "Sigma trion", dvs Contemporary objektiven (16, 30, 56 - alla F1.4) är tre väldigt bra, skarpa objektiv som jag även kan rekommendera till E-mount.

Lägger in bra genomgående test av några objektiven nedan.

Nikon Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR
Nikon Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR