Vad kan det kosta att ta fram den här koden?

Permalänk

Vad kan det kosta att ta fram den här koden?

Hej, jag undrar en sak. Jag har tagit fram en kod som underlättar rotationen.

Problemet som skall lösas är såhär:

Vi har 14 anställda på ett företag.

Avdelning 1 rymmer 4 personer.
Avdelning 2 rymmer 6 personer.
Avdelning 3 rymmer 2 personer.
Avdelning 4 rymmer 1 person.

Säg då att vi har 13 personer som ska tilldelas en plats och en slumpmässigt bli över för tex förbättringsarbete. Detta görs med en visuell kompetensmatris som användaren själv hanterar.

En loginfunktion behövs för att möjliggöra att fler personer ska kunna använda sig av samma kod.

Man ska kunna sätta prio på vissa avdelningar som MÅSTE bli bemannade i första hand då bemanningen är <13 personer.

Avdelning 1 rymmer 4 personer, men även inom den avdelningen skall gärna rotation ske. Så har man varit på position 1 på avdelning 1 dag 1 så ska man hamna på position 2 på avdelning 1 dag 3.

Ett sätt att hantera anställda och avdelningar

Så dom sidor som behövs är
-Login
-Generera nytt schema
-Kompetensmatris
-Hantera anställda (lägg till/ta bort/ändra namn etc)
-Hantera avdelningar (lägg till/ta bort/ändra namn etc/sätt preferenser tex hur många personer den rymmer)

Själva genereringen av schema tänker jag kan ske i två olika former.
Man jämför med kompetensmatrisen och börjar med den som har lägst antal kompatibla avdelningar, för att sist stå kvar med den som har flest kompatibla avdelningar och på så vis går koden i lås. Detta blir problematiskt om man inte lyckas hantera alla tänkbara scenarion, som att man tex inte fyller upp alla platser osv. Då är risken att koden bara försöker om- och om igen utan att fatta att den aldrig kommer att gå jämnt ut.

Alternativ 2, någon typ av held-karp/TSP algoritm som väljer den kombination som ger lägst poäng, där poängen påverkas av vart du har varit dagen innan. Tilläggas bör att reglerna för det här är att du aldrig ska vara på samma avdelning/station två dagar i rad (om inte verkligeheten kräver det, att du tex bara kan hantera en station, vilket visas i kompetensmatrisen)

Nu är min fråga, om jag kontaktar olika företag som utvecklar den här sortens skräddarsydd mjukvara, vad kan jag räkna med för ungefärligt pris för en sådan lösning?

Permalänk

För 50-100K så kan du få en förstudie och en kostnadsuppskattning. Omöjligt att säga vad det kostar totalt.
Men troligen finns det här redan i något befintligt schemaläggningsverktyg, eller något som är tillräckligt nära för att man ska kunna klara sig. Bygga eget från scratch är dyrt, sen ska det förvaltas också även om ingen funktionalitet nånsin ändras så är det en kostnad.

Permalänk

@blegnitur: Okej, jag har gjort en lösning i PHP till företaget jag arbetar hos. Den visuella delen är under all kritik, men den gör jobbet. Ville bara få fram en ungefärlig siffra om man skulle ta in en extern utvecklare som tog fram en lite mer välputsad fasad, så att säga. Men då kan man räkna med över 100.000SEK iallafall antar jag.

Permalänk
Inaktiv

@RobinJacobsson: Om ni har en AD koppling där ni har alla anställda kan du begära anrop mot AD och hämta ut all information kring användaren/den anställde.
Universal Dashboard borde kunna göra allt du skriver ovan och fungerar tämligen bra för det med. (Powershell skadad som man är)

Permalänk

@RobinJacobsson
Det tar ju säkert en vecka att förstå vad du gjort, och att avgöra om det går att bygga vidare på till priset 800-1000kr timme.
Vill du ha det billigare och byggt på det du redan har så kan exjobb vara en grej. Kräver då endast investering i tid från din sida, men noll garantier om resultat då.
Eller om det finns något webbramverk som är mer konfigurera än utveckla som kan passa? Jag är backendutvecklare så har inte helt hängt med vad som är möjligt med UI idag.

Permalänk
Medlem

Det som blir dyrt är att implementera och ta fram ett snyggt och enkelt gränssnitt. Kan kosta hur mycket eller lite som helst. Eftersom det är scheman ni är ute efter så skulle jag försöka implementera er modell till en befintligt tjänst t.ex resursbokning.com

Permalänk
Medlem

Det låter som att det @RobinJacobsson egentligen vill veta är hur mycket han kan be om från sin arbetsgivare, i vilket fall han kanske vill läsa denna tråden.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Det låter som att det @RobinJacobsson egentligen vill veta är hur mycket han kan be om från sin arbetsgivare, i vilket fall han kanske vill läsa denna tråden.

Det hade jag inte tänkt, däremot vill jag kunna hjälpa företaget med att ta fram en kostnadsuppskattning och en utvecklingsfirma som kan göra jobbet, då jag eventuellt inte kommer att släppa min mjukvara.

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Det hade jag inte tänkt, däremot vill jag kunna hjälpa företaget med att ta fram en kostnadsuppskattning och en utvecklingsfirma som kan göra jobbet, då jag eventuellt inte kommer att släppa min mjukvara.

Enda anledningen till att inte dela med sig av koden är väl att vilja ha mer än ordinarie lön i betalning?

Permalänk
Skrivet av blegnitur:

Enda anledningen till att inte dela med sig av koden är väl att vilja ha mer än ordinarie lön i betalning?

Missnöje i detta fallet. Koden är utvecklad hemma så den är inte relaterad till företaget på något sätt, förutom att det finns ett behov av en sådan lösning.