Microsoft tar högpresterande lagring till PC-spelare med Directstorage

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senast jag kollade är väl inte det spelet eller ens konsolen släppt ännu?

Under Gamescoms öppningsshow så körde de en demo på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Under Gamescoms öppningsshow så körde de en demo på det.

Demo betyder inte färdigt, dessutom var det antagligen inte på slutgiltig hårdvara med färdigt OS eller allt annat. Absolut för tidigt att dra slutsatser om prestanda och upplevelse oavsett.

Sen kan spelet såklart lagga ännu värre vid release, men känns som att det borde bugfixas över tid snarare än andra hållet

Permalänk
Medlem

b

Skrivet av medbor:

Demo betyder inte färdigt, dessutom var det antagligen inte på slutgiltig hårdvara med färdigt OS eller allt annat. Absolut för tidigt att dra slutsatser om prestanda och upplevelse oavsett.

Sen kan spelet såklart lagga ännu värre vid release, men känns som att det borde bugfixas över tid snarare än andra hållet

Absolut. Håller med i ovan. Inget konstigt.

Om du följer med lite i tråden så ser du att det var dock inte jag som använde spelet som referens. Det var en annan postare som talade om hur väl och bra det fungerade. Kommenterade bara att det (i dagens skick som du påpekar) inte alls verkar vara någon god referens på det, om man faktiskt kikar på det av spelet som visats upp offentligt.

Ok?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

bAbsolut. Håller med i ovan. Inget konstigt.

Om du följer med lite i tråden så ser du att det var dock inte jag som använde spelet som referens. Det var en annan postare som talade om hur väl och bra det fungerade. Kommenterade bara att det (i dagens skick som du påpekar) inte alls verkar vara någon god referens på det, om man faktiskt kikar på det av spelet som visats upp offentligt.

Ok?

Absolut, jag missade att det bytte person.

Jag låter mina inlägg vara oförändrade dock för jag tycker poängen kvarstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, jag missade att det bytte person.

Jag låter mina inlägg vara oförändrade dock för jag tycker poängen kvarstår

Inga problem. 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Verkligen på tiden. Mycket gott att se fram emot framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förvisso, men skulle man inte kunna använda någon form av bakgrundsprosses, som läste in i förväg.
Sedan borde man kunna lägga ut texturer som inte längre används i delade minnet i stället för att slänga dem;
Lite på samma sätt som vissa spel fyller upp ett Titankort helt, men ändå funkar fint på ett med 4 GB grafikminne.

Prefetech är väl en stor grej redan nu, men du ser det i system ram. Delat ram/grafikminne vinner nästan inget över att ha saker i system ram. Det är för långsamt att använda system ram direkt, så då måste man skicka över det till grafikminnet ändå. Windows och andra OS är även bra på att behålla Cache i system ram på saker som redan lästs från disk. Så om du har mycket ram idag så märker du säkert att många spel läser väldigt lite från din disk mellan tex byte av banor etc. Utan det är till stor del handlar om att skyffla data från system ram till grafikminne.

Men i övrigt håller jag med om att DirectStorage/RTX IO/[insert AMD name here] är troligen den största nyheten denna generation när det kommer till spel. Om det blir ett enkelt API så ser jag att detta börjar används ganska snabbt, även om inte till dessa fulla potential. Att ha en loading screen fast det går 10x snabbare är ändå bättre än idag.