Permalänk
Medlem

@Dimman: Trevligt att det löste sig, särskilt när andra master inte fungerade bra.

Permalänk
Medlem

@Dimman: Härligt att höra! Fortsättningsvist kan du alltid ha i åtanke att om något sker abrupt i mobilnätet (kraftigt försämrad täckning, obefintliga hastigheter, och dylikt) från att tidigare ha fungerat väldigt bra innan, så är det allt som oftast en avvikelse som behöver eskaleras och åtgärdas

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

De har väl ändå ett gemensamt nätbolag som heter Net 4 mobility for detta. Uppdelning sker långt ifrån masten.

Ja, de bygger dock som sagt bara själva täckningen tillsammans, kapacietet i nätet, alltså hastigheten är individuell, så det kan skilja sig mellan att ha Tele2 eller Telenor gällande hastigheten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jo det är på tapeten, har dock en liten annan situation med betydligt färre hushåll i närområdet men vi kikar på det. Jag ser 4G som en temporär lösning under tiden som vi tittar på andra möjligheter. I.o.m. jobba hemifrån-situationen för båda två i hushållet så blev det mer akut att lösa det tidigare problemet; 8/1 ADSL.

Nja visst, men mer eller mindre obegränsat I fallet med mobilt bredband (ej "telefoni obegränsat") så finns vad jag vet inget tak, har dock inte lusläst det finstilta.

Intressant, gäller det även dedikerade mobila bredband, dvs inte obegränsade mobilabonnemang? Jag ska inte svära på det men jag skulle tippa på att jag tankat mer än 50GB på en dag utan att ha stött på något liknande. Jag vill minnas att Tele2 skrev ut att det gällde deras obegränsade mobilabonnemang (ej mobilt bredband).

Yes, jag har spenderat många timmar med att kika på deras täckningskarta (tidigare när de faktiskt skrev ut eNBID på kartan) och kontrollerat vilka frekvenser de sänder på. Jag har testat samtliga frekvenser (även CA) mot alla master i närområdet Kört runt med bil nära masterna för att försöka avgöra kapacitet osv. De övriga masterna är allt från "kassa" till halvmediokra tyvärr. Näst bäst mast är 7km bort (de övriga är inom 2-4km) på 1800MHz-bandet. Det svajar dock en del latensmässigt och även hastighetsmässigt.

@anders190 Om det inte vore för riktantennen (och många timmars pejlande av inställning) så hade jag varit lika missnöjd med den mobila anslutningen. Detta problemet visar ju också hur fragil hela setupen är tyvärr. Nu verkar det ju som att ditt problem kommer lösa sig i.o.m. fiber, men om det drar ut på tiden så rekommenderar jag starkt att skaffa en vettig antenn. Utan antenn har jag ungefär den hastighet som du nämner.

Som kuriosa kan nämnas att jag kör med huactrl för att låsa mot olika frekvensband. Låser först mot enbart 700MHz-bandet, det har lägst latens och bäst upload. Sen lägger jag till 2600MHz-bandet för CA (LTE+) vilket gör att vid download används både 700MHz- och 2600MHz-bandet. Kan vara bra att känna till att upload nyttjar bara ett band, det band man låst till. Några andra saker som kan vara bra att komma ihåg är att försöka hålla antennkablar så korta som det bara går och hellre dra nätverkskabel. Det spelar även roll vilket håll man ansluter MIMO-antenner, dvs när man testar hastigheter och riktar antennen, prova även byt plats på de två antennkablarna.

Hur som helst: Problemet är nu löst. Tack för er input! Jag blev kontaktad av en person som sannolikt sett tråden och fick mycket tacksamt hjälp att lösa det hela. Det konstaterades att något hänt för ca 2 dagar sedan då lasten sjönk kraftigt. Blev efter en stund ombedd att testa igen och fick då kontakt igen med masten, kapaciteten tillbaks till det normala. Stort tack till dig som hjälpte mig!

Det som jag skrev gällande obegränsat gäller bara det abonnemang som har obegränsat, vad jag vet finns det inte obegränsat på mobilt bredbandsabonnemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det som jag skrev gällande obegränsat gäller bara det abonnemang som har obegränsat, vad jag vet finns det inte obegränsat på mobilt bredbandsabonnemang

https://www.tele2.se/abonnemang/bredband-4g?subscription_vari...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, de bygger dock som sagt bara själva täckningen tillsammans, kapacietet i nätet, alltså hastigheten är individuell, så det kan skilja sig mellan att ha Tele2 eller Telenor gällande hastigheten

Absolut men inte på mastnivå.
N4M sköter transmission åt båda parter på regionsnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Absolut men inte på mastnivå.
N4M sköter transmission åt båda parter på regionsnivå.

Det jag vet är att kapaciteten är individuella. På Swedroid har vi en som jobbat på Telenor, och han har sagt att kapaciteten i nätet är individuella.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@jnsson: Ja det delas upp så småning om, men de 1000Mbit som masten kopplas upp med är gemensamt.