Asus uppdaterar bärbara Zenbook med Intel Tiger Lake

Permalänk
Melding Plague

Asus uppdaterar bärbara Zenbook med Intel Tiger Lake

Intels nya Tiger Lake-processorer tar plats i Asus färska uppställning av ultraportabla bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

"upp till 16gb ram" ... 2020... LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

"upp till 16gb ram" ... 2020... LOL

Vad gör du på en ultratun laptop som kräver mer än 16 gb ram?
Nog för att det varit trevligt med alternativet att kunna köpa mer, men ser inte detta som ett jättestort problem med tanke på användningsområdena jag föreställer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad gör du på en ultratun laptop som kräver mer än 16 gb ram?
Nog för att det varit trevligt med alternativet att kunna köpa mer, men ser inte detta som ett jättestort problem med tanke på användningsområdena jag föreställer mig.

Specifikationen och dess prestanda sätter gränsen för vad man kan göra med datorn, inte random föreställningar om vad någon tycker man ska göra med den.

Processorn stödjer upp till 64GB minne, vilket inte skulle vara fy skam på en liten smidig maskin, imho.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DevilsDad:

Vad gör du på en ultratun laptop som kräver mer än 16 gb ram?
Nog för att det varit trevligt med alternativet att kunna köpa mer, men ser inte detta som ett jättestort problem med tanke på användningsområdena jag föreställer mig.

Håller i i grunden med dig till 100 %, ultratunna datorer är inte vettiga om man primärt jobbar med väldigt krävande program.

Ser dock en viss poäng med mycket RAM: då kanske disk-aktiviteten minskar tack vare att RAM kan användas som cache. Är kanske en av de som ändå använder ultratunna lite på gränsen för vad de är designade för, största problemet jag har med nuvarande datorn är att NVMe-disken trottlar under tung I/O-last, så till den grad att det faktiskt är försämring mot datorn innan med SATA-SSD.

Det är med PCIe 3.0 x4, lär inte bli bättre nu när U-seriemodellerna från båda lägren stödjer PCIe 4.0. Fast får känslan att man mycket använder PCIe 4.0 för att kunna gå ned till x2 gränssnitt med samma bandbredd på just ultratunna, så kanske blir det en förbättring om PCIe4 är mer energieffektiv räknat per GB skyfflad data.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Specifikationen och dess prestanda sätter gränsen för vad man kan göra med datorn, inte random föreställningar om vad någon tycker man ska göra med den.

Processorn stödjer upp till 64GB minne, vilket inte skulle vara fy skam på en liten smidig maskin, imho.

Så varför har de då inte 64GB och fler kärnor kan man undra ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marcsod:

Så varför har de då inte 64GB och fler kärnor kan man undra ...

Många kärnor på maskiner med väldigt begränsat TDP-utrymme kan vara direkt kontraproduktivt. Intels 6C/12T 10710U och AMDs 8C/16T 4800U klockar ned sig till <2,5 GHz om alla kärnor lastas, det medför att latenskritiska saker som att driva runt UI påverkas negativt!

En stor förbättring i just Tiger Lake U över både Comet Lake U och Ice Lake U verkar vara just att den kan hålla väsentligt högre frekvens på CPU även när alla CPU-trådar lastas. Det är positivt för interaktiv användning, vilket lär vara ett av de mest typiska användningsområdet för U-serie CPUer.

Kan inte låta bli att nämna Apple här: tror just ovan är något som Apples kommande CPU totalt kommer köra över Intel/AMD på. Den lär knappast klocka högre än ~3 GHz, grejen är att deras CPU utför så extremt mycket per cykel att den lär matcha Tiger Lake U körande i 4,5-5 GHz. Fast förväntar mig att Apples CPU kommer fortsätta hålla runt 3 GHz även när alla kärnor lastas, d.v.s. deras bärbara kommer i så fall matcha Intesl/AMDs desktop-CPUer!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Så varför har de då inte 64GB och fler kärnor kan man undra ...

Marknadssegment antar jag och med dagens fastlödda minnen finns det väl för liten marknad för alla olika varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Specifikationen och dess prestanda sätter gränsen för vad man kan göra med datorn, inte random föreställningar om vad någon tycker man ska göra med den.

Processorn stödjer upp till 64GB minne, vilket inte skulle vara fy skam på en liten smidig maskin, imho.

Absolut. Mitt antagande om vad man kan använda datorn till kommer från att det begränsade formatet sätter hårda begränsningar på hur högpresterande CPUer och GPUer de kan ha. Och det är egentlig en den begränsningen som lägger grund för min bedömning vad som man kan göra med datorn. Den dagen då det finns hårdvara som presterar markant bättre i ultratunna datorer kommer jag omvärdera mitt antagande vad de är användbara till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Absolut. Mitt antagande om vad man kan använda datorn till kommer från att det begränsade formatet sätter hårda begränsningar på hur högpresterande CPUer och GPUer de kan ha. Och det är egentlig en den begränsningen som lägger grund för min bedömning vad som man kan göra med datorn. Den dagen då det finns hårdvara som presterar markant bättre i ultratunna datorer kommer jag omvärdera mitt antagande vad de är användbara till.

Lite roligt att du säger det då den är större än en Apple MacBook Pro 13”, men väger 50 gram mindre. Jämfört kan antagonisten fås med dubbla mängden minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Lite roligt att du säger det då den är större än en Apple MacBook Pro 13”, men väger 50 gram mindre. Jämfört kan antagonisten fås med dubbla mängden minne.

Okej. Har du lust att berätta vad det är användbart till i en 13" MacBook Pro, eller är du bara ute efter att kritisera? Min ursprungliga fråga var absolut inte retorisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Okej. Har du lust att berätta vad det är användbart till i en 13" MacBook Pro, eller är du bara ute efter att kritisera? Min ursprungliga fråga var absolut inte retorisk.

Ja det var kritik, varför bagatellisera någon som tycker 16GB är lite i underkant år 2020? Din verklighet är inte likadan för alla andra och det finns säkerligen oändligt antal användningsområden för sådana datorer med mer minne.

Permalänk
Medlem

Priset är idag den viktigaste frågan vid inköp av datorer.
Alla tillverkare erbjuder idag mer eller mindre superfina kvalitetsdatorer.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut faktiskt.
Lite konstigt att nya Zenbook med Ryzen inte har vissa av dessa sakerna ;O

Antar Asus satsar mer på Intel ?